Citeva observatii despre campania electorala si prestatia media
Odata procesul lui Dan Voiculescu terminat, campania electorala a inceput sa domine agenda publica cu autoritate. Nici macar intrarea economiei in recesiune nu a atras atentia televiziunilor, cu citeva exceptii (Digi 24, Pro TV). La aproape doua saptamani de la startul neoficial al campaniei, citeva observatii se impun:
- Sprijin masiv pentru Victor Ponta din partea majoritatii televiziunilor de stiri (Antena 3, Romania TV, B1 TV – cu exceptia citorva talk-show-uri), din partea TVR, Radio Romania. Candidatul PSD beneficiaza si de expunerea ca premier
- Boicotarea lui Klaus Iohanis de majoritatea televiziunilor. Dincolo de lipsa de carisma si de inapetenta acestuia pentru spectacole televizate, boicotarea principalului candidat al Opozitiei a devenit evidenta cind posturile mai sus mentionate au ignorat lansarea candidaturii lui Iohanis, un eveniment politic major
- Atacurile constante la Iohanis pe B1 TV, Romania TV, Antena 3 si Realitatea TV pe tema presupuselor sale intilniri cu Traian Basescu. E vorba de o campanie care dureaza de peste o saptamina, pe fiecare post, aproape in fiecare buletin pe stiri. Informatiile vin pe aceeasi filiera: Obiectiv.info (site controlat de Dan Sultanescu, consilierul lui Victor Ponta) – stiripesurse.ro (site controlat de Iosif Buble, reporterul Antena 3). Miza lipirii lui Iohanis de Basescu e una usor de explicat: strategii PSD incearca sa induca in constiinta publica faptul ca Iohanis e o papusa a lui Basescu, pentru ca Basescu e deja demonizat. Apropierea de Basescu e a patra mare tema de campanie impotriva lui Iohanis purtata de media pro-PSD, dupa atacurile la religie/nationalitate, problema caselor si campania privind presupusele intermedieri ale unor adoptii ilegale de copii. Culmea e ca o tema valida de discutie, si anume problema de compatibilitate, nu e atacata de PSD. Pentru ca nu e bine sa vorbest de funie in casa spinzuratului, nu-i asa?
- Sprijin masiv pentru Elena Udrea pe cel putin trei canale de stiri: Realitatea TV, Romania TV si B1 TV. Udrea pare ubicua, e peste tot, ba chiar scapa inexplicabil de atacurile Antena 3, o televiziune care nu iarta nici un aliat al lui Traian Basescu
- Schimbarea completa de paradigma in comunicarea politica: PSD e in permanenta ofensiva pe temele mari si, cu ajutorul Antenei 3, a confiscat ideea de superioritate morala. Spre deosebire de precedentele campanii prezidentiale, cind candidatul PSD era cel care trebuia sa dea explicatii pe temele mari (coruptie, stat de drept etc), acum lucrurile s-au inversat, pe fondul unei propagande intense. Atentie: lucrurile nu s-au schimbat in realitate (problemele cele mai mari tot la PSD sint), doar perceptia publica a fost alterata prin intermediul media.
- Lipsa aproape desavirsita a Monicai Macovei din jocul mediatic dupa lansarea candidaturii
- Schimbarea de mesaje la Iohanis pe teme importante pentru partenerii occidentali si pentru activul de partid: daca in urma cu trei luni era ezitant in privinta Rusiei si se prezenta drept anti-gaze de sist, acum si-a schimbat pozitia. La fel in privinta Guvernului Ponta: daca initial a spus ca acesta va ramine in functie pina la parlamentarele din 2016, in urma cu doua zile Iohanis a declarat ca ACL va incerca sa darime guvernul printr-o motiune de cenzura
- Senzatia ca nici Ponta, nici Iohanis nu se simt bine in postura de candidat. E o lipsa reala de aplomb, de interes in actiunile si gesturile (vazute si nevazute) ale celor doi potentiali candidati principali
- Ca o consecinta a celor de mai sus, analisti si moderatori acrediteaza ideea ca adevarata finala e Ponta – Udrea, in ciuda sondajelor care il dau pe Iohanis detasat inaintea tuturor celorlalti contracandidati pe dreapta. Boicotul la adresa lui Iohanis si promovarea obsesiva a lui Ponta si Udrea, pe exact aceleasi televiziuni, arata straniu. Pare ca Sistemul s-a unit in spatele celor doi candidati preferati
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro