Comisia Europeana, despre Romania: Ultima la absorbtia fondurilor UE, coruptie la achizitiile publice, probleme in mecanismele de control
documente
Recomandarile Comisiei Europene pentru Romania
(2 Iun 2014) PDF, 221KB
Romania ramane ultima tara din Uniunea Europeana in privinta atragerii fondurilor comunitare, avertizeaza Comisia Europeana, care critica sistemul deficitar de achizitii publice, coruptia din acest sistem, precum si mecanismele de control si management din absorbtia banilor europeni.
Criticile apar in Recomandarile specifice de tara emise de Comisia Europeana pentru Romania, precum si in analiza tehnica a staffului CE.
Comisia recomanda Romaniei „sa accelereze absorbtia fondurilor UE, sa consolideze sistemele de gestiune si de control, sa aduca imbunatatiri capacitatii de planificare strategica, inclusiv elementului bugetar multianual”.
„In pofida inregistrarii unor progrese importante, rata de absorbtie a fondurilor UE ramane una dintre cele mai scazute din UE”, avertizeaza CE in preambului recomandarilor. De asemenea, Romania ar trebui „sa remedieze deficientele persistente din sectorul achizitiilor publice. Sa imbunatateasca in continuare calitatea si eficienta sistemului judiciar, sa combata coruptia la toate nivelurile si sa asigure executarea efectiva a hotararilor instantelor”.
La randul sau, stafful CE subliniaza ca „Romania are inca cea mai slaba absorbtie de fonduri europene din UE„, cu o rata a cererilor de ramursare de la Bruxelles de 35%, la fondurile structurale si de coeziune, la finele lunii ianuarie 2014.
Expertii europeni remarca dublarea absorbtiei de fonduri UE din iunie pana in decembrie 2013, insa avertizeaza asupra riscului ca Romania sa piarda bani europeni in 2014 si 2015, prin dezangajare.
In cotext, functionarii europeni critica „slaba coordonare” intre institutiile romanesti implicate in absorbtia banilor UE.
„Absorbtia fondurilor ramane incorsetata de o capacitate administrativa insuficienta pentru a gestiona programe si proiecte, si de o slaba coordonare intre ministerele de resort, cei responsabili pentru politicile sectoriale si institutiile responsabile de managementul fondurilor”, se arata in comentariile staffului CE.
Practicile actuale din sistemul achizitiilor publice pot afecta viitoarele proiecte europene ale Romaniei, din perioada de programare 2014-2020, mai atrage atentia executivul comunitar.
„Caracterul constant deficitar al sistemelor de gestiune si de control, precum si al practicilor din domeniul achizitiilor publice poate avea un impact negativ asupra pregatirilor pentru noua generatie de programe si asupra punerii in aplicare a acestora„, se arata in documentul citat.
Si criticile CE continua:
- „Legislatia in domeniul achizitiilor publice este instabila si lipsita de coerenta. Cadrul institutional, cu actori multipli si responsabilitati care se suprapun in mod frecvent, nu dispune de instrumentele necesare pentru a remedia deficientele si a furniza orientari corespunzatoare autoritatilor contractante”.
- „Coruptia si conflictele de interese (din sistemul achizitiilor publice -n.r.) continua sa reprezinte motive de ingrijorare pentru autoritatile contractante”, mai avertizeaza CE in preambulul recomandarilor.
- „Se preconizeaza ca pana la sfarsitul anului 2014 va deveni operational un sistem de verificari ex-ante privind conflictele de interese in atribuirea contractelor de achizitii publice”, precizeaza sursa citata.
- Tot de acest aspect se leaga si necesitatea ca Romania „sa intensifice eforturile pentru a consolida capacitatea administratiei publice, in special prin imbunatatirea eficientei, a gestionarii resurselor umane, a instrumentelor decizionale si a coordonarii in cadrul si intre diferitele niveluri administrative, precum si prin imbunatatirea transparentei, a integritatii si a raspunderii”, potrivit Recomandarilor specifice de tara 2014.
Progres limitat la Master Planul pe transport
La randul sau, stafful CE crtica Guvernul Romaniei pentru „porgesul limitat” in adoptarea unui Master Plan cuprinzator pe transport.
„Lipsa unui plan cuprinzator, pe termen lung pentru toate modurile de transport impiedica posibilitatea unei politici de transport coordonate”, spun oficialii europeni.
In privinta transportului, ei apreciaza angajamentul Guvernului de a aloca 2% din PIB sectorului, dar „nu a fost inca operationalizat”.
In 23 martie, Comisia Europeana a avertizat ca nu va aproba programele operationale ale Romaniei, legate de transport, daca Guvernul nu face progrese clare si relevante in procesul de redactare a Masterplanului pentru transport.
„Nu vom aproba programele operationale legate de transport, daca nu vedem niciun progres clar si relevant in elaborarea Masterplanului pentru transport. Noi nu am bloca plata fondurilor europene din motive disproportionate, dar in acest caz Masterplanul este o conditie esentiala pentru investitii europene de durata, cu impactul maxim posibil, concentrat in mod strategic”, a declarat, pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtatorul de cuvant al lui Johannes Hahn, comisarul european pentru politica regionala.
Masterplanul este un plan general de investitii in infrastructura de transporturi care arata prioritatile Romaniei in concordanta cu liniile de finantare europene.