Concesiunea autostrazii Comarnic – Brasov ce presupune un cost anual de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, in asteptarea unei decizii finale. "Daca va fi semnat, ar putea compromite Master Planul de Transport" – surse
Soarta concesiunii autostrazii Comarnic – Brasov va fi decisa in perioada ce urmeaza, Ministerul Transporturilor stabilind in februarie ca in luna aprilie va lua o decizie cu privire la concesiunea cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag, proiect ce presupune niste costuri foarte mari pentru statul roman: plati anuale de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pana la finalul concesiunii. Daca aceasta concesiune va trece in forma actuala, acest lucru ar insemna „compromiterea Master Planului de Transport”, au declarat surse guvernamentale pentru HotNews.ro. In Master Plan, asa cum a fost el gandit in varianta finala agreata cu Comisia Europeana, toate proiectele, inclusiv Comarnic – Brasov, sunt propuse a fi realizate printr-un mix de fonduri europene – buget – imprumuturi externe, iar autostrada de pe Valea Prahovei are un alt cost estimat in MPGT, unul mult mai mic – circa 1 miliard de euro, fata de cele 1,8 miliarde de euro pentru proiectare si constructie in intelegerea cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag.
–
Ponta si Rus evita sa anunte ce se va intampla. Surse pentru HotNews.ro: „Daca se va merge inainte cu concesiunea, va insemna compromiterea Master Planului de Transport”
In luna februarie Ministerul Transporturilor a evitat sa ia o decizie finala in cazul concesiunii autostrazii Comarnic – Brasov si a amanat un verdict pentru luna aprilie, moment pana la care autoritatile de la transporturi sa incerce o restructurare a costurilor intelegerii.
Realizarea proiectului in sistem de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor presupune un cost foarte mare: 325 de milioane de euro platiti in fiecare an de catre statul roman timp de 26 de ani. In total, pentru constructia celor 53 de km de autostrada, intretinerea si operarea lor, Romania ar urma sa plateasca circa 8,5 miliarde de euro pana la finalul perioadei de concesiune.
In urma cu cateva zile, ministrul Ioan Rus a declarat ca lucrarile la Comarnic – Brasov ar urma sa inceapa inca de anul acesta, evitand totusi sa se pronunte asupra unei decizii finale privind concesiunea cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor.
In acelasi timp, premierul Ponta a lasat sa se inteleaga ca intelegerea mai degraba va pica, dand vina pe o lipsa de consens politic intre partide pe acest proiect, lucru ce ar afecta stabilitatea proiectului. Cu toate acestea, premierul Ponta a declarat ca, in opinia sa, realizarea acestui proiect in concesiune sau Parteneriat Public-Privat este cea mai buna solutie, in ciuda costurilor mari pe care o astfel de schema le presupune.
In asteptarea unei decizii finale care sa transeze problema unei concesiuni negociate deja de mai bine de doi ani, surse guvernamentale au precizat pentru HotNews.ro ca o eventuala semnare a concesiunii in forma actuala ar insemna „compromiterea MasterPlanului General de Transport”, intrucat documentul strategic ce deja a ajuns la final, convenit in mare parte cu expertii Comisiei Europene, se bazeaza pe realizarea tuturor proiectelor rutiere – inclusiv autostrada Comarnic – Brasov, printr-un mix de fonduri europene – buget – imprumuturi externe.
In plus, in varianta concesiunii costul de constructie este convenit la circa 1,8 miliarde de euro, in timp ce in MasterPlan acest cost a fost calculat mult mai jos, la circa 1 miliard de euro, si presupune variante de constructie mai ieftine.
Una din companiile din asocierea de concesiune s-a promovat intens pe televiziunile de stiri in ultimele saptamani
Ca un fapt divers, in ultimele saptamani, Strabag, una din companiile din asocierea implicata in proiectul concesiunii Comarnic-Brasov, a fost prezenta puternic pe mai multe televiziuni de stiri, prin intermediul unor programe promovate de catre constructor.
Practic, Strabag s-a promovat ca sustinator al unor scurte documentare video despre mai multe constructii sau proiecte de infrastructura vechi sau noi (lucrari sau proiecte care nu fac parte din portofoliul constructorului) sau sustinand rubricile meteo.
Fara a avea neaparat o legatura directa cu iminenta decizie privind concesiunea Comarnic-Brasov, campania intensa de promovare a Strabag poate ridica unele semne de intrebare.
Ioan Rus, in februarie: „Ioan Rus: „Vrem sa gasim un model financiar mai eficient in raport cu bugetul tarii”
Pe 14 februarie, desi era asteptat sa anunte o decizie finala in cazul Comarnic-Brasov, ministrul Ioan Rus a anuntat ca va continua discutiile pana in luna aprilie atat cu asocierea din concesiune, dar si cu alte institutii financiare internationale precum BEI siBERD, in ideea unei restructurari a proiectului pe un model financiar mai eficient.
Ioan Rus, Ministrul Transporturilor
Foto: Agerpres
„Am discutat cu consorţiul şi, în varianta în care vom reuşi să restructurăm proiectul şi să găsim un model financiar mai eficient în raport cu bugetul țării, pe care să-l aducem într-o zonă în care pot participa şi alte instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC – cu care MT are programate discuții pe această temă) si dacă vom avea și o poziţie favorabilă şi din partea Eurostat, deci dacă găsim o astfel de variantă, care să fie acceptată de toată lumea, mergem mai departe. Daca nu, și se mențin datele actuale, va trebui să găsim o altă construcție a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurării proiectului continuăm până în luna aprilie discuțiile cu partenerii din consorțiul Vinci-Strabag-Aktor”, a declarat ministrul Transporturilor Ioan Rus.
Autoritatile practic au anuntat ca vor mai incerca sa negocieze un pret mai bun cu asocierea Vinci – Aktor – Strabag, desi intelegerea financiara fusese agreata de ambele parti inca din 2013, iar la inceput de 2014 ministrul Dan Sova, premierul Ponta si reprezentantii companiilor au si semnat un memorandum pe marginea acestui proiect. Cu toate acestea, la cel moment, nu s-au facut publice costurile adevarate…
Abia in luna ianuarie 2015, aflat la Ministerul Transporturilor, premierul Ponta a cerut luarea unei decizii finale pana in 15 februarie si publicarea tuturor detaliilor legate de concesiunea in cauza.
Secretul financiar al autostrazii Comarnic – Brasov, facut public la peste un an de cand s-a semnat intelegerea: Statul roman ar urma sa plateasca firmelor ce vor construi si intretine autostrada 325,2 milioane de euro pe an
Documentul publicat de MT expune in mare parte informatiile prezentate in urma cu un an cand a fost semnat memorandumul intre guvern si concesionarul Vinci-Aktor-Strabag precum lungimea de 53 de km, costul de 1,8 miliarde de euro pentru constructie si poiectare sau valoarea taxei de 7 lei pe autoturism.
Ce apare nou este cuantumul sumei pe care statul roman ar urma sa o plateasca firmei concesionare: 325,2 milioane euro anual. In 26 de ani cat ar urma sa dureze concesiunea, statul roman ar urma sa plateasca in total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostrada intre Comarnic si Brasov, adica 160 milioane de euro/km.
Documentul cu detaliile privind proiectul de concesiune al autostrazii Comarnic – Brasov a fost publicat de Ministerul Transporturilor si poate fi descarcat de aici.
Comarnic – Brasov, pariul electoral esuat al premierului Ponta: „Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare”
Victor Ponta la Antena 3
Foto: Captura Antena 3
In februarie 2013, cu putin timp inainte de deschiderea ofertelor de concesiune, premierul Victor Ponta a tinut sa iasa la televizor si sa anunta ca acest proiect devine un punct central al promisiunilor sale electorale si ca, daca pana in anul 2016 nu va fi gata, el nu va mai candida la alegerile parlamentare.
„Daca autostrada Comarnic-Brasov nu este gata pana in 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova”, spunea Victor Ponta la Realitatea TV.
Dan Sova, in martie 2013 despre Comarnic – Brasov: „Ma mut cu cortul acolo si tot o termin”
In martie 2013, la putin timp dupa aflarea numelor de firme si asocieri care se bat pe concesiunea Comarnic – Brasov, ministrul responsabil cu infrastructura de atunci, Dan Sova, plusa si el pe tema proiectului si ameninta ca se va asigura personal ca va fi dus la bun sfarsit.
Dan Sova
Foto: Facebook
In aceeasi perioada, ministrul Dan Sova anunta ca se va muta cu cortul pe santierul autostrazii, doar ca sa fie sigur ca lucrarile merg cum trebuie si autostrada va fi gata la termen.
„O incepem si o terminam pana in 2016 chit ca ma mut pe ea. Ma mut cu cortul pe autostrada Comarnic si tot o termin”, a declarat Sova la Digi 24.
Intre timp, Sova a fost debarcat in vara lui 2014 de la Ministerul Transporturilor si, in ultima vreme, e chemat frecvent la DNA in diferite dosare in care apare implicat.
Detaliile care fac proiectul de concesiune mult prea costisitor pentru Romania
Statul roman a ales si de aceasta data sa realizeze autostrada Comarnic – Brasov, un proiect complicat si costisitor, tot in concesiune.
Cu alte cuvinte, statul alege/desemneaza un contructor (sau o asociere) care va fi resposabil singur sa asigure finantarea imediata a lucrarilor (inclusiv contractarea de credite), urmand apoi ca intr-o perioada extinsa de timp (~30 de ani) statul roman plateasca anual o suma fixa de bani in schimb pentru folosirea autostrazii. In suma anuala se regasesc banii necesari intretinerii si operarii autostrazii, plus costurile financiare ale constructiei, inclusiv dobanzile.
La paginile 24-25-26 din documentul facut public de Ministerul Transporturilor in ianuarie 2015 sunt detaliate modalitatile de plata catre concesionar.
„Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri”, se arata in document.
Traseul orientativ al autostrazii Comarnic – Brasov
Foto: Hotnews
Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.
Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic – Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.
In documentul facut public la acel moment se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.
Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, iar noi platim si toate costurile legate de finantare, la pachet cu constructia si intretinerea. La final, nota de plata ajunge la 8,45 miliarde de euro.
Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final pentru constructia, operarea si intretinerea pe timp de 26 de ani a unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei nu mai putin de 160 de milioane de euro.
In detaliu, despre autostrada Comarnic – Brasov, pe pagina dedicata din sectiunea speciala „Monitorizari. Proiecte de Infrastructura”: