Criză majoră la Volkswagen în Germania, cu disponibilizări și închideri de fabrici. Sindicatele anunță proteste
La grupul auto german Volkswagen se anunță un program drastic de economii, care să relanseze pe profit cel mai mare producător de automobile din Europa. Acesta prevede concedieri și, pentru prima dată în istoria concernului, închiderea unor centre de producție în Germania, scrie publicația germană Tagesschau. Sindicatele se mobilizează și sunt anunțate proteste.
Ca parte a măsurilor sale de austeritate și încălcând un tabu la Volkswagen, compania auto nu mai exclude posibilitatea ca unele locații din Germania să fie complet eliminate.
După cum a anunțat miercuri producătorul auto, în urma unei ședințe a conducerii, se anulează și garanția locului de muncă, în vigoare până în 2029, care fusese actualizată în mod repetat, din 1994.
La Volkswagen, reprezentanții angajaților, împreună cu statul Saxonia Inferioară, au majoritatea în Consiliul de Supraveghere. Premierul Saxoniei Inferioare și membru al acestui consiliu, Stephan Weil, a spus că „necesitatea acțiunii este incontestabilă”, dar a cerut companiei să evite închiderea de centre de producție.
Șeful Volkswagen, Oliver Blume, a spus la întâlnire că industria auto se află într-o situație foarte dificilă. „Mediul economic s-a înrăutățit iarăși, noi furnizori atacă în Europa”, a explicat managerul auto.
Din perspectiva Consiliului de Administrație, mărcile din cadrul Volkswagen AG ar trebui să fie complet restructurate. „În situația actuală, închiderea fabricilor de producție de vehicule și locații de componente nu mai pot fi excluse fără contramăsuri rapide.”
Potrivit publicației citate, în urma unei declarații a Consiliului de Întreprindere, conducerea a considerat cel puțin o mare fabrică de mașini și o fabrică de componente ca nemaifiind necesare. „Aceasta înseamnă că toate locațiile germane intră în atenție – indiferent dacă sunt locații Volkswagen AG sau locații subsidiare, fie că sunt în Germania de Vest sau de Est”.
Sindicatele reacționează
Liderul de sindicat, Daniela Cavallo, a anunțat o rezistență masivă. „Cu mine nu vor fi închideri de fabrici VW!”. Planurile sunt „un atac la adresa locului de muncă, a locațiilor și a contractelor noastre colective”, a explicat ea.
Ultima dată când Volkswagen a închis un loc de producție a fost acum mai bine de 30 de ani: în 1988, a închis fabrica din Westmoreland, SUA. O fabrică VW nu a fost niciodată închisă în Germania, precizează Tagesspiegel.de. Pe lângă fabrica principală din Wolfsburg, concernul mai are fabrici în Hanovra, Emden, Osnabrück, Braunschweig, Salzgitter, Kassel, Zwickau, Dresda și Chemnitz.
Reducerile de la Volkswagen ar putea fi doar începutul
Industria auto din Germania se luptă cu creșterea bruscă a prețurilor la energie și costurile ridicate din țară, unde salariile sunt mari. O lovitură a fost decizia guvernului federal de a anula bonusul de mediu pentru mașinile electrice, la sfârșitul anului 2023. Acest lucru a crescut și mai mult presiunea costurilor.
Cu toate acestea, VW este pentru prima dată amenințată cu închiderea fabricilor în Germania și cu pierderea corespunzătoare a locurilor de muncă. Prin urmare, reducerile ar putea fi doar începutul, avertizează avocatul Klaus Nieding, de la Asociația Germană pentru Protecția Proprietății de Valori Mobiliare.
„Avem furnizori care vor fi afectați de acest lucru. Industria auto este una dintre cele mai importante, din Germania. Dacă liderul acestei industrii are deja dificultăți, nici nu vreau să știu ce se întâmplă cu ceilalți”, explică acesta.
Și într-adevăr, după o scădere a profiturilor, furnizorul de componente auto, ZF, a anunțat că va reduce între 11.000 și 14.000 de locuri de muncă în Germania, până la sfârșitul anului 2028. Pentru marți, 10 septembrie, se anunță un masiv protest la centrala din Friedrichshafen, relatează ziarul Südkurier.
Are nevoie de un nou bestseller
După ce un program anterior de reducere a costurilor a eșuat, acum se pare că trebuie să urmeze pași radicali, dar fără a fi apărut „ideea genială”, după Dieselgate. Expertul auto Jürgen Pieper spune: „De atunci, am văzut multe tulburări la VW”. Au existat trei schimbări numai în fruntea grupului, „ceea ce este o dovadă că lucrurile nu merg bine și au rămas așa, până în prezent”.
CEO-ul Oliver Blume prevăzuse anterior un program de economii de miliarde, pentru producătorul auto din Wolfsburg. Numai pentru marca principală, Volkswagen, costurile sunt de așteptat să scadă cu zece miliarde euro până în 2026, în timp ce profiturile vor crește la 6,5%. Grupul și-a vizat chiar un profit de opt procente pentru grupul de brand Core.
La Volkswagen sunt și probleme de casă. Producătorul de masă are nevoie urgent de un nou bestseller, precum Golful din anii 1980. „VW și-a slăbit efectiv puterea produselor, pierd continuu cota de piață”, critică Jürgen Pieper. „Pur și simplu le lipsesc produsele atractive care ar putea și ele semnala un reviriment”
Iar astfel, programul drastic de austeritate e o totală provocare. Concomitent, VW ar trebui să economisească bani, să investească în modele noi și să scoată o mașină electrică competitivă. O astfel de mașină ar trebui să coste 25.000 de euro, cu o treime mai puțin decât cel mai ieftin ID3.
Cifre în scădere și concurența chineză
Scăderea cifrelor de vânzări, evoluția lentă pe linia electromobilității și noua concurență din China cauzează probleme industriei auto germane, în ansamblu. La VW, profitul grupului după impozitare a scăzut cu 14% în prima jumătate a anului, iar la Mercedes-Benz cu aproape 16%. BMW a câștigat cu opt procente mai puțin, în al doilea trimestru.
Există un consens în rândul experților că producătorii germani au reacționat prea târziu la trecerea la electromobilitate. Chiar dacă BMW-urile alimentate cu baterii au depășit recent Tesla, în ceea ce privește noile înmatriculări UE, concurența din Asia și mai ales din China pare să fie aproape de neatins.
În prima jumătate a anului, VW a înregistrat o ușoară creștere a vânzărilor în ansamblu la 158,8 miliarde de euro și o scădere a profitului operațional, la zece miliarde euro. Veniturile au crescut în special în grupul de mărci Core, care include marca de bază Volkswagen, inclusiv vehicule comerciale, precum și Skoda și Seat/Cupra.
Cu toate acestea, randamentul vânzărilor a scăzut la cinci procente din cauza cheltuielilor de restructurare. Grupul de mărci Progressive din jurul Audi și Porsche a generat venituri mai mici și o scădere semnificativă a profiturilor.
Pe lângă scăderea afacerilor curente, la importanții generatori de profit Porsche și Audi, costurile reducerilor de locuri de muncă la marca de bază VW Passenger Cars au costat foarte scump grupul. După cum se știe deja, VW a alocat 0,9 miliarde de euro pentru acest pas.
Cheltuieli speciale de aproximativ 1,7 miliarde de euro, inclusiv pentru posibila închidere a fabricii Audi din Bruxelles, sunt de așteptat să urmeze în al treilea trimestru 2024. Din cauza acestora, compania din Wolfsburg și-a redus, de la început, previziunile de profit pentru întregul an.