Sari direct la conținut

Câte defecțiuni s-au înregistrat la tramvaiele cumpărate de Primăria Capitalei de la Astra Arad în primele 10 luni de la punerea în circulație

HotNews.ro
Tramvai Imperio Bucuresti, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Tramvai Imperio Bucuresti, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Aproape că n-a trecut o zi fără o defecțiune la noile tramvaie care circulă în București. De la erori la sistemul de deschidere a ușilor până la cel de tracțiune sau frânare, în primele zece luni de când Imperio a intrat pe șinele dn Capitală s-au înregistrat peste 300 de defecțiuni.

Potrivit informațiilor transmise de STB la solicitarea HotNews.ro, din decembrie 2022, de când au fost puse în circulație primele tramvaie cumpărate de Primăria Capitalei de la Astra Arad, și până la finalul lunii septembrie 2023, s-au înregistrat 306 defecțiuni, catalogate de STB drept minore.

Din lotul de 100 de tramvaie au fost puse în circulație până în prezent 62 de tramvaie. În fiecare lună sunt livrate câte patru tramvaie noi.

„Până în prezent au fost recepționate şi date în exploatare 62 de tramvaie Astra Imperio Metropolitan. În perioada decembrie 2022 – 30.09.2023 au fost înregistrate 306 defecțiuni, reclamate în termenul de garanţie al furnizorului”, este răspunsul STB la solicitarea HotNews.ro.

Societatea clasifică defecțiunile drept minore, acestea fiind remediate operativ de către furnizor, în termenul de garanţie. Potrivit sursei citate, cauzele principale au fost:

  • erori apărute în sistemul de comandă deschidere/ închidere uşi;
  • erori apărute în sistemul de tracţiune şi frânare/ defrânare a tramvaiului;
  • acțiuni greșite sau interpretări eronate ale conducătorilor de vehicul în conducerea tramvaiului, datorate perioadei de acomodare cu un nou tip de vehicul;
  • evenimente de circulație (tamponări, deraieri, avarii în rețeaua de contact, rămâneri pe separatoarele de secţiune în intersecțiile aglomerate etc).

Am întrebat și dacă vreun tramvai a luat foc. Răspunsul STB este că nu.

Pe 6 iunie 2023, STB a anunțat că pe Calea Văcărești, între Stația Pridvorului și Piața Sudului, un tramvai din linia 10 s-a defectat. Observatornews.ro a dat imagini cu degajări de fum de dintr-un tramvai nou Imperio și cum vatmanul și un călător au intervenit cu extinctorul. STB nu a comunicat cauzele, susținând doar că ”La nivelul STB SA, se va constitui o comisie tehnică împreună cu reprezentanți ai ASTRA Vagoane Arad, în vederea stabilirii cauzelor producerii evenimentului”.

La solicitarea HotNews.ro ni s-a comunicat că nu a fost vorba despre un incendiu la motor ci „au fost etrierele de frână blocate, s-au încins și a ieșit fum din cauza unei garnituri de cauciuc”.

Primăria Capitalei a semnat în mai 2021 contractul cu Astra Arad pentru furnizarea a 100 de tramvaie, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, din bani europeni.

Contractul prevedea furnizarea primului tramvai în august 2022, urmând ca, începând de la momentul livrării prototipului, să fie furnizate câte patru tramvaie în fiecare lună.

Ce caracteristici au noile tramvaie de la Astra Arad

Potrivit unui comunicat transmis de STB după semnarea contractului de furnizare, noile tramvaie au următoarele caracteristici:

  • Au o capacitate totală de 322 de locuri, dintre care 56 pe scaune, precum și un loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii.
  • Ușile, zonele de acces și trecerile asigură accesul călătorilor cu nevoi speciale (dizabilități locomotorii și/sau mobilitate redusă) pe platforma special destinată, dar și a celorlalți călători pe toată lungimea vagonului. Tramvaiul este prevăzut cu buton de semnalizare a intenției de acționare a rampei atât la interiorul, cât și la exteriorul vagonului, precum și semnalizare la bord pentru conducătorul de vehicul. Trapa (rampa) este rabatabilă sau culisantă cu acționare manuală cu sistem de protecție împotriva plecării tramvaiului cu trapa deschisă.
  • Sunt dotate cu cinci uşi duble, cu sistem antistrivire, ceea ce asigură transferul ușor al călătorilor la urcare și coborâre, fără obstacole sau zone înguste în dreptul ușilor de acces.
  • Din punct de vedere al confortului, tramvaiele au următoarele dotări: echipament de climatizare destinat asigurării aerului condiţionat/încălzirii atât în salonul de călători, cât și la postul de conducere, salonul iluminat în tehnologie LED, sistem de informare vizuală și auditivă în tehnologie LED/LCD, afișaje de traseu exterioare și indicatoare pentru avizare stații cu LED-uri, monitoare extrawide pentru afișarea traseului și a stațiilor, precum și WIFI gratuit pentru călători.
  • Beneficiază de sistem ticketing și sistem POS de achiziționare a cardului direct în tramvai.
  • Au un nivel de zgomot redus, sistem de recuperare a energiei la frânare, sistem de supraveghere video 24/24 și sistem de numărare a călătorilor.
  • Călătorii au posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere și fixare rabatabil, care să nu ocupe spațiul destinat celorlalți utilizatori atunci când nu este folosit.

Noile tramvaie vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41, 55.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro