Cu trenul spre litoralul bulgăresc – Cât durează, cât costă și de ce este tare complicat
Deși sunt mai puțin de 360 km între București și Varna, trenul face nouă ore din cauza vitezelor mici și a opririlor dese. Trenul face mult până la Giurgiu și ajunge seara la Varna. În articol puteți citi și despre vremurile în care la Varna ajungeau trenuri europene de foarte lung parcurs.
Lungul drum către Varna
Dacă ambele țări ar fi investit mai mult în domeniul feroviar călătoria ar fi putut dura 5-6 ore și trenul ar fi fost mult mai atractiv. Dar niciodată drumul București – Varna nu a durat mai puțin de opt ore.
Varna este cel mai mare oraș de pe litoralul bulgăresc și este celebru pentru parcuri, pentru Muzeul de Arheologie, pentru Termele Romane și pentru plaje și distracții.
Tren direct București – Varna a existat încă de mai bine de 100 de ani, iar în anii ’30 exista un sezonier care făcea 11-12 ore între cele două orașe, via Medgidia – Dobrici, variantă care nu mai este folosită în prezent, deși ar fi mai rapidă decât varianta prin Giurgiu, fiindcă s-ar rula 190 km pe magistrala 800 care permite viteze de 160 km/h.
Trenul internațional către Varna pleacă din București la 10.55 și ajunge la ora 20.00. Viteza medie este de 40 km/h și sunt 19 opriri pe 358 km, drumul fiind lung din cauza restricțiilor de viteză, din cauza ocolului pe la Videle și din cauza staționării la vamă.
La întors, trenul pleacă din Varna la 7.35 și ajunge la București la 17.05, călătoria durează nouă ore și jumătate și sunt 19 opriri.
Orele reprezintă o problemă: sosirea la ora 20.00, sau cu câteva zeci de întârziere, complică situația pentru cei care au cazare în stațiuni (Albena, Nisiprile de Aur) și trebuie să ajungă cu un mijloc de transport acolo, seara târziu. La fel, plecarea spre București este foarte dimineață și cei care au cazare mai departe ar trebui să ajungă la gara din Varna cu un taxi, variantă deloc ieftină.
Un bilet pentru o călătorie, Bucureşti Nord – Varna costă 22 euro, iar Varna – București Nord costă 28,2 euro la vagon clasa a 2-a.
De la Ruse la Varna sunt 225 km și trenurile fac patru ore. Acum 15 ani cele mai rapide trenuri făceau sub 3 ore și jumătate.
În prezent, trenul București – Ruse face pe 132 km, 2 ore și 50 de minute, fiindcă ocolește pe la Videle, deoarece podul de la Grădiștea – de pe linia principală către Giurgiu – nu a fost refăcut (deși s-a prăbușit acum aproape 17 ani).
Între România și Bulgaria mai exista o legătură feroviară pe M803 Medgidia – Negru Vodă – Kardam. Pe aici treceau trenurile care veneau pe vremuri din URSS și care aveau destinația Varna. Din 2013, CFR Călători a oprit circulația trenurilor pe acest tronson. Pe această variantă trenurile parcurgeau 405 km între București și Varna.
De la Varna la Kardam sunt 131 km dar legăturile sunt foarte slabe și călătoria poate dura și peste 6 ore.
În anii ’90 circulau trenuri directe de la Constanța la Dobrici (via Negru Vodă, 145 km – 4.30 – 5 ore). Dobrici s-a numit Bazargic între 1913 și 1940, când a fost parte a Regatului României).
Trenuri de lung parcurs după 2010
Acum un deceniu mai circula de câteva ori pe vară un tren de foarte lung parcurs care pornea din Saratov, din regiunea Volga, și ajungea la Varna. Trenul făcea în total 60 de ore (2 zile și 12 ore!) pe 3.000 de km și străbătea România de la Iași la Giurgiu.
Mersul trenului Varna – Moscova în 1989
Click aici pentru a mări imaginea
În vara lui 2015 mai circula un sezonier între Budapesta și Burgas, via Arad – Giurgiu, 1.244 km, 23 de ore.
Un tren de lung parcurs către Litoralul bulgăresc a existat până de curând. În 2019 trenul cu cel mai lung parcurs care trecea prin țară era sezonierul Minsk – Varna, 1.820 km, 40 de ore (un tren al Căilor Ferate din Belarus) care circula în fiecare săptămână timp de trei luni, deci avea peste 10 treceri pe an.
Când la Varna și Burgas veneau trenuri de foarte departe
Între Varna și Burgas sunt 115 km pe șosea, dar nu există legătură feroviară directă, astfel că poate dura între 4 și 6 ore călătoria cu trenul, distanța fiind de peste 270 km.
De la Burgas la Ruse sunt 376 km și nu exista tren direct. La fel ca acum 30 de ani, călătoria durează în cel mai bun caz 7 ore.
Burgas și Varna erau stații terminus pentru trenuri sezoniere de foarte lung parcurs care tranzitau sute de km și prin țara noastră:
Trenul Transdanubium circula de la Burgas la Praga, 1.867 km, 35 – 36 ore.
Trenul Tracia circula de la Varna la Berlin, 2.231 km, 43-45 de ore
Trenul Nord – Sud circula de la Burgas la Varșovia, 2.212 km, 43-45 ore
Trenul Marea Neagră mergea de la Varna la Moscova, 2.246 km, 41-43 de ore
Se putea, spre exemplu, să călătorești de la Brașov la Varna, 571 km, 12-13 ore de drum, dar era mai complicat cu ieșirea din țară.