Cum a raportat in martie o institutie de control ca 96% dintre neregulile la licitatiile pe bani europeni au fost remediate. Trei luni mai tarziu Comisia Europeana a suspendat platile
Institutia responsabila cu controlul licitatiilor publice pe fonduri europene a raportat, pe 8 martie, ca 96% dintre neregulile constatate in urma verificarii a 1.328 de proceduri de achizitie au fost remediate. Dupa 20 de zile, Comisia Europeana a demarat un audit in Romania in urma caruia a anuntat, pe 20 iunie, suspendarea temporara a platilor in cadrul Programului Operational Regional,constatand nereguli la procedurile de achiztii publice. Aceeasi institutie de control aflata in subordinea Ministerului de Finante a mentionat in raportul de activitate pe anul 2010 ca in judetele Teleorman, Buzau si Ilfov (judete cap de afis in scandalul fondurilor UE, n.red.) neregulile constate au fost remediate in proportie de 100%.
- UPDATE Ministerul Dezvoltarii: AMPOR/MDRT nu poate interveni în relatia contractuala pe care o au beneficiarii cu constructorii si/sau alti furnizori de bunuri si servicii. Conform legislatiei nationale în vigoare, responsabilitatea privind atriburea contractelor de servicii/lucrari revine exclusiv autoritatilor contractante (în cazul de fata Consiliilor Judetene).
- Ministrul Dezvoltarii Elena Udrea sustine ca vina apartine exclusiv consiliilor judetene. Comisia Europeana o contrazice si spune ca responsabila este si autoritatea de management.
- Vezi in text cine are atributii in controlul fondurilor europene in cadrul Programului Operational Regional
Potrivit legislatiei, de verificarea procedurilor de achizitie care au ca sursa de finantare fondurile europene se ocupa Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP), institutie care se afla in subordinea Ministerului Finantelor. Directorul UCVAP, Constanta Coman, a publicat pe 8 martie raportul de activitate pe anul 2010. In acest raport, un capitol este destinat controalelor efectuate la achizitiile publice pe fonduri europene.
Potrivit documentului, institutia de control a verificat 1.328 proceduri de achizitii publice (valoare totala 7,4 miliarde euro) la care au fost intocmite 847 note intermediare, adica au fost descoperite nereguli. „Pentru o procedura de atribuire se emit note intermediare oricand pe parcursul derularii procedurii de atribuire si ori de cate ori se constata neconformitati în aplicarea legislatiei din domeniul achizitiilor publice”, se mentioneaza in raport.
In acelasi raport se arata ca gradul de remediere a neregulilor a fost de 96%. Adica, din cele 847 de nereguli constatate, 96% au fost remediate.
Controalele romanesti, contrazise de verificarile UE
Evaluarile Comisiei Europene spun insa cu totul altceva. Potrivit Ministerului Dezvoltarii, Comisia Europeana a descoperit nereguli la patru proiecte din cadrul POR si ca vor fi verifcate 124 de contracte licitate in cadrul Programului Operational Regional Axa prioritara 2-Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport. Tot Ministerul Dezvoltarii sustine ca nereguli au fost descoperite la contractele licitate de consiliile judetene Teleorman, Ilfov si Buzau.
Raportul Unitatii pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice include si o statistica pe ficare judet, in care se prezinta numarul de contracte verificate, numarul de nereguli sesizate si procentul de remediere, adica in cate cazuri neregulile au fost indreptate.
In Teleorman, presedintele Consiliului Judetean Liviu Dragnea a fost acuzat de nereguli in atribuirea unor licitatii pe fonduri europene, iar autoritatea de control a verificat in 2010 20 de contracte cu o valoare totala de 145.321.948 euro (fara TVA). La aceste 20 de contracte, Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice a constatat 30 de nereguli. In final in raport se mentioneaza ca toate cele 30 de nereguli au fost remediate. In tabel se mentioneaza ca doar 4 proceduri de achizitie au fost anulate.
Citeste mai jos raportul vezi pagina 15
var docstoc_docid=”82370990″;var docstoc_title=”raport2010″;var docstoc_urltitle=”raport2010″;
In Ilfov au fost verificate 14 proceduri de achizitie, in valoare totala de 49.265.317 euro. La cele 14 proceduri de achizitie au fost gasite doua nereguli care ulterior au fost remediate, dupa cum reiese din raport.
In Buzau au fost verificate de institutia de control 15 proceduri de achizitie, in valoare totala de 26.516.975 euro si au fost constatate 17 nereguli iar in final procentul de remediere a fost de 100%.
In raport se mai mentioneaza si ca 300 de proceduri de achizitie au fost anulate, dar nu se mentioneaza daca acestea au fost anulate dupa controalele Unitatii pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice sau au fost anulate din alte motive de autoritatile publice.
HotNews.ro a incercat sa lamureasca discrepanta dintre constatarile raportului si constatarile Comisiei Europene cu Constanta Coman, directorul Unitatii pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice.
- Reprezentantii institutiei ne-au transmis ca doamna director este in concediu, cu urmatoarea mentiune: „Intrucat raspunsurile la intrebarile dumneavoastra presupun o analiza prealabila a situatiei existente la nivelul anului 2010 in raport cu obiectul celor solicitate, precum si volumul documentar si prelucrarea unor date informatice necesare unei informari corecte, va vom transmite raspunsurile solicitate cu celeritate, imediat dupa efectuarea respectivei analize”.
Auditul Comisiei Europene care s-a desfasurat in perioada 28 martie – 1 aprilie 2011, adica dupa ce Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice a publicat raportul pe 2010, a constatat nereguli in procedurile de achizitie in cadrul POR, Axa 2- Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport. „Comisia Europeana a realizat un audit de rutina si a descoperit cateva nereguli, mai exact in privinta procedurilor de achizitie publica”, a declarat Karolina Kottova, reprezentanta a Comisiei Europene. Vezi aici
Elena Udrea, presedintele Comitetului de Monitorizare a POR
Auditul Comisiei Europene nu s-a oprit doar la procedurile de licitatie, ci a vizat si activitatea autoritatilor de management a Programului Operational Regional. In Romania, institutia care manageriaza fondurile europene din acest program este Autoritatea de Management a Programului Operational Regional (AM POR), institutie condusa de Gabriel Friptu.
Acesta institutie are sub management si Axa 2 prioritara – Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport pentru care Comisia Europeana a blocat temporar plata a 800 milioane euro. Contactat de HotNews.ro, directorul AM POR a declarat urmatoarele: „S-au dat comunicate de presa. Nu mai e nimic de adaugat. Va rog sa va adresati biroului de presa”.
Citeste si
- AUDIO Comisia Europeana, despre intreruperea finantarilor europene:Cand apar probleme la procedurile de achizitie, analizam activitatea autoritatii de management
- CE intrerupe platile pentru infrastructura de transport din Romania si cere verificarea tuturor contractelor incheiate
- AUDIO Ce spune Comisia Europeana despre scandalul contractelor pe bani europeni in care este implicat si presedintele CJ Teleorman, social-democratul Liviu Dragnea
- VIDEO Liviu Dragnea in scandalul banilor europeni: Consiliul Judetean Teleorman si eu suntem scosi tapi ispasitori. Este o campanie orchestrata de Catalin Vatafu
Potrivit propriului site, inforregio.ro. AM POR este „responsabila pentru implementarea programului operational in conformitate cu prevederile Regulamentelor Fondurilor Structurale”. AM POR are si atributii privind verificarea proiectelor care sunt finantate din acest program european. Iata ce se mentioneaza la capitolul atributii ale AM POR:
- Sa verifice la fata locului proiectele finantate prin POR;
- Sa primeasca de la Organismele Intermediare si sa verifice rapoartele de progres care insotesc cererile de plata de la beneficiari, pentru a autoriza cheltuielile eligibile.
Faptul ca Autoritatea de Management este responsabila de cheltuirea banilor din Programul Operational Regional a fost confirmat si de reprezentantii Comisiei Europene. „Cert este ca intotdeauna autoritatea de management are obligatia sa se asigure ca toate regulile sunt respectate, inclusiv cele privind procedurile de achizitie. Iar cofinantarile din fondurile europene sunt platite numai daca regulile sunt respectate”, a declarat pentru HotNews.ro Ton van Lierop, comunicator in cadrul Comisiei Europene.
O alta institutie care are in atributii monitorizarea modului in care sunt cheltuite fondurile europene este Comitetul de Monitorizare a POR. Potrivit legislatiei, presedintele acestui organism este ministrul Dezvoltarii, adica Elena Udrea. Acest organism monitorizeaza activitatea autoritatii de management si realizeaza politica POR.
Chiar in definitia Comitetul de Monitorizare a POR din regulamentul de functionare se mentioneaza ca „are rolul de a asigura eficacitatea şi calitatea implementării programului”. Regulamentul de functionare nu mentioneaza in detaliu ca acest comitet de monitorizare trebuie sa supravegheze procedurile de achizitie publica dar nici nu se mentioneza ca este interzis sa realizeze o analiza pe acest aspect.
Elena Udrea: Responsabilitatea revine in totalitate judetelor
In opinia ministrului Elena Udrea, rapunderea in acest caz revine exclusiv Consiliilor Judetene, adica autoritatile care au realizat licitatiile pe fonduri europene. Pe de alta parte, Comisia Europeana a declarat pentru Hotnews.ro ca „atunci and apar probleme la procedurile de achizitie, analizam activitatea autoritatii de management”. Adica, in cazul nostru, AM POR, institutie din subordineea Ministerului Dezvoltarii.
Intr-un interviu pentru TVR, Elena Udrea a declarat ca ministerul cunostea faptul ca unele licitatii erau viciate. Udrea a aratat ca principalele nereguli erau la caietele de sarcini, care au continut criterii ce avantajau o anumita firma. Vezi mai jos declaratiile ministrului:
- Exista nereguli in contractarea lucrarilor de drumuri. Cei care au semnat contractele, beneficiari si care au derulat procedurile de achizitie sunt Consiliile de Judetene. Ele au fost cele controlate si s-au gasit nereguli la procedurile de achizitie. Noi nu semnam contracte si nu facem achizitiile. In general procedurile de achizitie sunt viciate de cei care organizeaza licitatiile.
- Au fost stabilite criterii din caietele de sarcini astefel ca aceste contracte sa fie directionate catre o firma. Au mai fost si situatii in care pe timpul derularii s-au suplimentat finantarile pentru lucrari similare.
- Noi, constienti fiind ca la nivelul licitatiilor pe fonduri europene era ceva in neregula… Au venit la noi participanti la licitatii si ne spuneau ca la o anumita licitatie s-au pus criterii care favorizau numai o anumita firma. Au fost verificate licitatii mai vechi inainte sa vin eu ministru. Responsabilitatea revine in totalitate judetelor.
Ministerul Dezvoltarii a transmis pe adresa HotNews.ro cateva precizari. Vezi mai jos precizarile ministerului:
- Auditul Comisiei Europene nu a vizat activitatea Autoritatii de Management a Programului Operational Regional, ci implementarea proiectelor la fata locului si verificarea procedurilor de achizitie publica.
- Programul Operational Regional este gestionat pe baza unor mecanisme si proceduri complexe în care sunt implicate mai multe institutii si organisme, fiecare cu propriile responsabilitati, care împreuna formeaza Sistemul de Management si Control al POR, acreditat de Comisia Europeana si auditat de Autoritatea de Audit.
- „Atributiile de control” ale AM POR mentionate de dl. Attila Biro nu au legatura cu obiectiile prezentate de auditul CE si fac parte din cu totul alta categorie de activitati.
- Responsabilitatea AM POR/MDRT în perioada de implementare a proiectelor este aceea de a urmari direct si /sau prin intermediul Organismelor Intermediare, constituite în cadru Agentiilor pentru Dezvoltare Regionala, respectarea realizarii obiectivelor din cererea de finantare, respectarea legislatiei nationale si comunitare în executarea contractului de finantare încheiat în cadrul POR.
- AMPOR/MDRT nu poate interveni în relatia contractuala pe care o au beneficiarii cu constructorii si/sau alti furnizori de bunuri si servicii. Conform legislatiei nationale în vigoare, responsabilitatea privind atriburea contractelor de servicii/lucrari revine exclusiv autoritatilor contractante (în cazul de fata Consiliilor Judetene).
Vezi mai jos punctul de vedere al ministerului
iun 23 2011 Drept la replica Hotnews
var docstoc_docid=”82389562″;var docstoc_title=”iun 23 2011 Drept la replica Hotnews”;var docstoc_urltitle=”iun 23 2011 Drept la replica Hotnews”;