Cum arată planurile CFR Călători, de la reparațiile de vagoane și locomotive, până la intenția de a cumpăra automotoare
Lucrurile se mișcă greu la CFR Călători, câteva opțiuni s-au îmbunătățit la cumpărarea de bilete online, dar condițiile de călătorie nu sunt grozave, compania are mai puține locomotive și pierderile sunt mari. Ce planuri are operatorul de stat? Care sunt promisiunile legate de trenuri noi? Care este bugetul pentru igienizarea vagoanelor?
Revine promisiunea cu achiziția de automotoare
„Ce vrem să facem? Este clar că este depășită vremea trenurilor cu locomotivă și vagoane (…) ARF este organismul abilitat de achiziție de material rulant nou și își derulează achizițiile, dar CFR Călători nu poate aștepta achiziția ARF-ului. Am contactat BERD, s-au depus documentațiile necesare și așteptăm finanțarea și intenționăm să achiziționăm 30 de rame noi. Exista și o variantă de achiziție de second-hand, dar BERD nu finanțează decât achiziția de material rulant nou (…) Cu garanția statului probabil că vom accesa în jur de 100 milioane de euro de la BERD ca să achiziționăm rame noi”, spune Traian Preoteasa, director general la CFR Călători. Aceste trenuri ar trebui cumpărate în leasing operațional.
Și alți directori din trecut ai companiei aveau intenția de a cumpăra automotoare, dar nimic nu s-a concretizat.
De ce nu poate CFR Călători să cumpere în mod direct material rulant nou și este nevoie de ARF pentru asta? (o autoritate care s-a mișcat foarte foarte greu) „Bugetul de investiții este aproape de zero. Investițiile se creează din profit sau din amortizare. Amortizarea nu este. Profitul nu este”, explică Traian Preoteasa.
Și modernizările de locomotive și vagoane merg greu
Dacă este ca aceste rame noi să vină, vor trece câțiva ani. Până atunci trebuie modernizată măcar o parte din parcul de material rulant existent.
Planul CFR Călători, prin PNRR, este să fie modernizate 50 de locomotive electrice și 139 de vagoane, iar promisiunea șefului CFR Călători este că. până la jumătatea lunii iunie, vor fi încărcate în SEAP documentele pentru aceste licitații. Compania promite și modernizarea unor vagoane restaurant care să fie „competitive” și care să fie introduse până în decembrie, la intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor.
Mizeria din trenuri este și din vina călătorilor
Întrebat dacă se așteaptă să mai apară incidente feroviare în următoarele luni și la vară, Traian Preoteasa a spus că nu se așteaptă la niciun incident. „Eu mă aștept la incidente zero! Ok, că va mai apărea o degajare de fum, datorită vechimii cablajului, că va mai apărea o frânare necontrolată, posibil să mai apară, dar le vom remedia. Nu mă aștept să se mai întâmple un accident precum la Galați”.
O problemă mare ține de curățenia din trenuri, care în destule cazuri lasă de dorit. Nu avem cum să ne așteptăm la îmbunătățiri la acest capitol.
Bugetul alocat pentru curățenie în trenuri în acest an este 80 milioane la compania de stat.
Traian Preoteasa spune că la un tren de lung parcurs nu se poate face igienizare într-una din gările de tranzit, pentru că CFR Călători nu are instalațiile necesare și doar la unitățile de revizie se poate face acest lucru.
Și călătorii sunt de vină pentru mizerie: „După ce pleacă din stația de formare este și vina călătorului dacă găsesc maldăre de semințe pe jos, dacă găsesc mâncare aruncată sub calorifere, dacă găsesc toaletă la care nu se trage apa. Avem și noi probleme, ni le asumăm pe ale noastre, dar nu vrem să le luăm și pe celelalte”.
Întârzieri, digitalizare, subvenții
L-am întrebat pe șeful CFR Călători care este procentul trenurilor care au întârzieri mai mari de 10-15 minute. El spune că sunt și trenuri care întârzie 100-120 de minute, dar ponderea trenurilor cu întârzieri mari ar fi cam de 2% pe zi, dintre cele 1.200 de trenuri operate de compania de stat.
Au fost în ultimul timp călători care s-au plâns că personalul de la ghișeele din unele stații nu a fost deloc amabil. Întrebat despre acest lucru, directorul general al CFR Călători a îndemnat pasagerii să cumpere online biletele sau de la automatele din gări, dorința CFR Călători fiind ca ponderea online-ului să crească în continuare.
Compania a reușit să facă îmbunătățiri sistemului de cumpărare online a biletelor: poți cumpăra și cu câteva minute înainte, și nu doar cu șase ore, cum era până acum câteva luni, iar de puțin timp este posibil să îți alegi locurile la o parte dintre trenuri. Pasul următor ar fi ca, dacă un călător pierde trenul să poată să-și recupereze o parte din bani sau să schimbe acel bilet pentru un tren care pleacă mai târziu.
Biletele de tren s-au scumpu în iulie 2022 cu 20%, dar oficialul CFR Călători spune că NU sunt programate noi scumpiri pentru anul în curs.
Au fost retrase locomotivele cu sistem de acționare SAGMA, precum cea implicată în accidentul de la Galați, astfel că operatorul trebuie să de descurce cu mai puține locomotive (vechimea medie a parcului de tracțiune trece de 40 de ani). Șeful CFR Călători spune că parcul activ de vagoane este de 950.
Biletele spre Constanța s-au epuizat pentru vacanța de 1 Mai și trenurile vor fi pline, dar CFR a promis suplimentări pe rutele cele mai aglomerate. Va fi, cu siguranță, aglomerație mare pe București – Constanța și București – Brașov.
Aproximativ 80% dintre veniturile CFR Călători provin din subvenția de la stat.
Șeful CFR Călători a mai spus și că a fost achitată datoria către CFR SA care la început de 2022 era 280 milioane lei. Compania are 14.000 de angajați.