Sari direct la conținut

Ce pași trebuie urmați pentru a beneficia de amnistia fiscală / Cum arată notificarea și cererea de anulare a datoriilor care trebuie depuse

HotNews.ro
Ghișeu de Trezorerie, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Ghișeu de Trezorerie, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Persoanele fizice care au datorii la stat la data de 31 august 2024 vor putea să reducă valoarea acestora cu 25% sau 50%, după caz, și să scape de dobânzi și penalități de întârziere. Ordinul de punere în aplicare a amnistiei fiscale (OUG 107/2024) a fost pregătit de Ministerul Finanțelor.

PROIECT Ordin punere în aplicare amnistie fiscală 2024 – click pentru a deschide

Persoanele fizice vor trebui să depună o notificare la ANAF pentru a beneficia de amnistia fiscală până pe 25 noiembrie 2024.

Asta se va face:

  • personal, la registratura ANAF sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul „Spaţiu privat virtual“ (SPV)
  • prin intermediul serviciului SPV.

După primirea notificării, ANAF va analiza dacă și-au declarat taxele până la data depunerii notificării. În cazul în care se constată că nu, ANAF va îndruma persoana să o facă.

După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare Fiscul va emite şi va comunica persoanelor respective decizia de aprobare sau de respingere, referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi îi va emite și certificatul de atestare fiscală.

Cum arată NOTIFICAREA pe care trebuie să o completați – click pentru a deschide

Ulterior notificării, persoanele vor trebui să depună și o cerere de anulare a datoriilor. Aceasta va trebui depusă după ce va fi plătită suma respectivă dar până în data de 25 noiembrie.

Vezi CEREREA de anulare a obligatiilor fiscale – click pentru a dechide

Să presupunem că nu ai plătit impozit pe venit de 2000 de lei. La acea sumă s-au strâns inclusiv dobânzi și penalități. Tu va trebui să plătești 1.000 de lei, vei depune o cerere la Fisc, iar ulterior se vor șterge dobânzile, penalitățile și restul de 1.000 de lei.

Dacă datoriile depășesc 5.000 de lei, să preusupunem că este vorba despre 10.000 lei, atunci, prin același mecanism ca mai sus, se va anula 25% din suma principală, ceea ce înseamnă că va trebui să plătești 75%, 7.500 lei.

Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare nu este obligatorie, ci are drept scop obţinerea efectelor de mai jos. Practic, de la data emiterii deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, pentru obligaţiile de plată accesorii și/sau a unui procent din obligațiile bugetare principale, după caz, care fac obiectul amânării la plată:

  • nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
  • nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligații bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, după caz.

Dacă ai o evidență exactă a datoriilor, nu mai ești obligat să depui notificarea.

Cereri separate pentru activitatea de pe CNP și PFA

Pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale (de exemplu PFA), ANAF verifică îndeplinirea condiţiilor separat de obligaţiile bugetare existente pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, față de cele înregistrate pe codul numeric personal (CNP).

În acest sens, notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare sau cererea de anulare a unor obligații bugetare, după caz, se depune separat de către persoana fizică, în funcție de codul de identificare fiscală pe care înregistrează obligații bugetare de plată.

În acest caz, pentru obligațiile bugetare care reprezintă condiție de achitare, verificarea îndeplinirii acesteia se efectuează astfel:

  • obligațiile bugetare datorate pe cod numeric personal/număr de identificare fiscală, ce trebuie să fie achitate, inclusiv procentele de 25% și 50%, se verifică independent de obligațiile bugetare de plată care sunt înregistrate pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală;
  • obligațiile bugetare datorate pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, ce trebuie să fie achitate se verifică independent de obligațiile bugetare de plată care sunt înregistrate pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală.

IMPORTANT:

Nu se amână la plată şi nu se anulează accesoriile aferente unor obligaţii bugetare principale:

  • reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene (asta e valabilă în special la firme)
  • care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare
  • stabilite prin hotărâri penale definitive
  • reprezentând prejudicii legate de Legea pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale
INTERVIURILE HotNews.ro