Cum funcționează bilingvismul la nivel neuronal – studiu
O nouă cercetare, realizată de oamenii de știință de la Național Science Foundation, Național Institutes of Health, și Institutul NYU din Abu Dhabi, arată care sunt procesele neuronale ce apar pe parcursul utilizării în paralel a două limbi străine în rândul vorbitorilor bilingvi. Constatările studiului de față oferă noi perspective de studiu a naturii bilingvismului, informeazănyuad.nyu.edu.
„O caracteristică remarcabilă a poligloților este abilitatea lor de a comuta rapid, și cu precizie în exprimare, între două sau mai multe limbi diferite. Constatările noastre ajută la identificarea proceselor neuronale asociate exclusiv cu acest proces de trecere de la o limbă la alta,” declară autoarea principală a studiului, Dr. Esti Blanco-Elorrieta, cercetătoare în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității din New York și Institutului NYU din Abu Dhabi.
„Mai exact, această cercetare dezvăluie în premieră faptul că, pe parcursul comutării între două limbi străine, deconectarea de o limbă necesită un efort cognitiv însemnat, în timp ce activarea alteia este mai puțin dificilă din punct de vedere al activității neuronale,” explică una dintre autoarele principale ale studiului, Prof. Liina Pylkkanen, cercetătoarea Departamentului de Lingvistică din cadrul Universității din New York.
Activitatea neuronală asociată bilingvismului
Studiile efectuate anterior pe această temă au corelat comutarea între două limbi străine cu un nivel ridicat de activitate neuronală din zonele cerebrale asociate controlului cognitiv, mai exact cea a cortexului prefrontal și a girusului cingular.
Cu toate acestea, până în prezent nu a fost clar dacă această activitate crescută este generată în momentul deconectării de o limbă străină sau în momentul activării alteia.
Acest lucru se datorează în mare parte faptului că cele două procese se întâmplă simultan atunci când vorbitorii trec de utilizarea unei limbi străine la utilizarea alteia.
În ce a constat studiul de față
Pentru a distinge între cele două procese ce au loc simultan și a dezlega misterul acestei dinamici, autorii studiului de față au analizat persoanele bilingve ce vorbeau fluent limba engleză, precum și limbajul american al semnelor (ASL –American Sign Language) ce utilizează în mod simultan ambele limbaje.
Mai exact, cercetătorii au cerut participanților să treacă de la utilizarea simultană a celor două limbaje la utilizarea unuia, identificând astfel momentul în care una dintre limbi a fost deconectată, în timp ce trecerea de la utilizarea simultană a celor două limbaje la utilizarea unuia a ajutat cercetătorii să identifice momentul în care are loc activarea unei limbi străine la nivel neuronal.
Pentru a capta acest proces, oamenii de știință au observat vorbitorii bilingvi în timpul experimentului pe parcursul căruia participanții au vizualizat imagini similare asociate cu expresii semantice identice.
De asemenea, pentru a evalua activitatea neuronală a participanților pe tot parcursul experimentului, cercetătorii au utilizat magnetoencefalografia (MEG), tehnică imagistică ce cartografiază activitatea neuronală prin înregistrarea câmpurilor magnetice generate de conexiunile neuronale.
Rezultatele studiului au arătat că, atunci când bilingvii fluenți în ASL și limba engleză au trecut de la utilizarea unui limbaj la utilizarea celuilalt, deconectarea de unul dintre limbaje a crescut nivelul activității neuronale în zonele de control cognitiv, în timp ce activarea unuia a menținut o activitate neuronală constantă cu cea produsă pe parcursul utilizării celor două limbaje în mod simultan.
Citește și: