Sari direct la conținut

Cum functioneaza in Parlamentul Romaniei mecanismul fraudarii voturilor. Vezi in articol tehnica fraudarii in detaliu

HotNews.ro
Vot in Parlament, Foto: Agerpres
Vot in Parlament, Foto: Agerpres

Scandalul votului fraudulos la adoptarea Legii Pensiilor aduce in discutie problema absentelor parlamentarilor, a voturilor „la doua maini” si a numararii lor. Spre deosebire de Parlamentul European, care functioneaza dupa norme stricte care sanctioneaza chiulul si votul „multiplu”, in Parlamentul Romaniei aceste practici raman de cele mai multe ori nepedepsite. Regulamentul Camerei Deputatilor si cel al Senatului este destul de ingaduitor cu membrii care il incalca si ofera destule portite de scapare parlamentarilor, astfel incat, in final, sanctiunile raman doar in regulament.

Cum apar ca prezenti parlamentarii care absenteaza si cum raman sanctiunile doar in regulament

In regulamentul Camerei Deputatilor si in cel al Senatului este prevazut ca nici un deputat sau senator nu poate lipsi de la sedintele de plen sau de la lucrarile din comisiile din care face parte, cu exceptia cazurilor in care a obtinut aprobarea unui concediu. Cei care lipsesc au totusi posibilitatea sa-si motiveze absenta si sa scape fara sanctiuni.

Practica uzuala a parlamentarilor la inregistrarea prezentei pe liste este aceea de a semna in dreptul colegilor absenti. De obicei, un demnitar care lipseste isi roaga colegul sa semneze in locul sau pentru a-i inregistra prezenta.

Practica este deja o rutina, fiind cunoscuta atat de liderii de grup (cei care monitorizeaza prezenta parlamentarilor), cat si de catre chestorii si secretarii de sedinte (care anunta cvorumul). Atat timp cat un parlamentar semneaza pe lista de prezenta pentru alti cativa colegi, acestia pot lipsi fara a fi sanctionati la salariu.

Chestorii si secretarii de sedinta trec de obicei cu vederea faptul ca numarul parlamentarilor care au semnat pe listele de prezenta nu coincide cu numarul de parlamentari efectiv prezenti in sala. Acestia nu sunt obligati sa stea lipiti de scaune, prezenta fiind obligatorie doar la vot.

„Art. 141 – Deputatii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile Camerei si sa se inscrie pe lista de prezenta, tinuta de unul dintre secretari […] Deputatul care nu poate lua parte la sedinta din motive obiective va trebui sa informeze printr-o motivatie scrisa, avizata de liderul de grup, Biroul permanent, mentionand cauzele care il impiedica sa participe. […] Deputatului care nu isi poate motiva absenta i se retine din indemnizatia lunara, pentru fiecare zi de absenta, o suma de bani ce reprezinta a 21-a parte din indemnizatia lunara, la care se adauga diurna de deplasare”, apare scris in Regulamentul Camerei Deputatilor.

In timp ce Regulamentul Senatului stipuleaza ca „absentarea, nemotivata si in mod repetat, de la lucrarile Senatului Art.195” reprezinta o abatere disciplinara, dar nu prevede nici o sanctiune.

Desi prezenta la lucrarile din Parlament este obligatorie, motivarea absentei este un proces care poate fi „rezolvat” fara prea mari probleme. Cei care primesc motivarile pentru absente sunt liderii de grup parlamentar si tot ei sunt cei care avizeaza motivarea. Listele cu absentii motivati sau nemotivati sunt trimise mai departe Biroului Permanent care decide ce masuri vor fi luate. Insa cum majoritatea absentilor sunt motivati, sanctiunile raman doar in regulament.

Marius Spinu

Marius Spinu

Foto: Agerpres

In general, cei care absenteaza se scuza spunand fie ca au probleme de sanatate, fie ca au participat la actiuni pe linie parlamentara in teritoriu sau in strainatate, actiuni care coincid cu zile de sedinta de plen sau comisie, iar liderii de grup nu au niciun motiv sa nu le avizeze colegilor motivarea. In plus, chiar daca un parlamentar a lipsit din interes personal, avand in vedere ca plaja de activitati parlamentare este mare, se poate alege in final cu o activitate care nu poate fi verificata.

Prezenta la comisiile de specialitate in care activeaza este si mai usor de bifat. De obicei, daca un demnitar nu poate sa ajunga, poate fi inlocuit cu un altul din acelasi grup parlamentar, chiar daca acesta din urma nu este la curent cu subiectele dezbatute in cadrul comisiei.

La fel ca in Parlamentul European, ar trebui si la noi implementat un sistem electronic de prezenta, cu back-up, si suplimentat cu inregistrari video, nu cum e acum cu liste semnate. Atat la sedintele Camerei, cat si in Comisii. Iar sanctiunile sa fie la fel de stricte ca in Parlamentul European. Ar trebui stipulate exact si care sunt situatiile in care o absenta poate fi motivata„, a declarat pentru HotNews.ro deputatul Marius Spinu.

Cum poate fi driblat votul in plen

Pe langa problema absentelor care pot fi motivate prea usor, o alta neregula prea ingaduitor tratata de regulament este cea a votarii in numele unui parlamentar (iesit din sala sau absent de la sedinta) de catre un alt coleg.

La votul electronic, forma cea mai uzuala de vot, parlamentarii pot lasa cartele la colegi de banca. Sunt deja celebre imaginile cu parlamentarii care se intind peste biroul lor sa apese butonul aparatului de vot electronic al colegului care lipseste. Unii mai abili reusesc sa voteze de doua ori, cu doua cartele, de la acelasi aparat.

Regulamentul Camerei Deputatilor zice asa: „Utilizarea dispozitivului electronic de votat de catre un alt deputat se sanctioneaza conform art. 213 alin. (1) lit. e)” si anume „interzicerea participarii la lucrarile Camerei pe timp de maximum 15 zile”. Cu toate acestea, sanctiunea mentionata, „interzicerea participarii”, nu este explicata mai pe larg in regulament si nu se specifica nicaieri daca „interzicerea participarii la lucrarile Camerei” presupune si suspendarea indemnizatiei lunare sau alte sanctiuni financiare.

Chiar si asa, deputatul prins ca voteaza in locul unui coleg nu are de ce sa-si faca prea multe griji. Regulamentul stipuleaza ca, „la prima abatere, presedintele de sedinta al Camerei il avertizeaza pe deputatul in culpa si il invita sa respecte regulamentul”. Abia apoi, daca „vor nesocoti avertismentul si invitatia presedintelui si vor continua sa se abata de la regulament, precum si cei care, chiar pentru prima data, incalca in mod grav dispozitiile regulamentului vor fi chemati la ordine”.

Deputatului i se da o sansa sa-si explice actiunile, iar daca „explicatiile date sunt apreciate de presedintele de sedinta ca satisfacatoare, sanctiunea nu se mai aplica”.

Regulamentul spune ca abia „in cazul unor abateri grave, savarsite de deputat in mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, Camera poate aplica sanctiunea interzicerii participarii deputatului la lucrarile ei pe o perioada de maximum 15 zile sau poate hotari, la propunerea Biroului permanent, excluderea temporara a deputatului in culpa.(Art. 218) […] Excluderea temporara poate varia de la o sedinta pana la maximum 30 de sedinte din aceeasi sesiune. Aplicarea excluderii temporare are urmatoarele consecinte: a) suspendarea indemnizatiei lunare pe timpul excluderii; b) suspendarea drepturilor ce tin de calitatea de deputat, cu exceptia imunitatii; c) interzicerea participarii la lucrarile Camerei si ale comisiilor (Art. 219)”.

La Senat, situatia votului fraudulos este tratata foarte vag. In regulament se mentioneaza doar ca, in cazul votului electronic, „Cartela de vot este netransmisibila„, si precizeaza doar ca nerespectarea prevederilor regulamentului de catre un senator reprezinta o „abatere disciplinara”, dar nu se spune nimic de vreo sanctiune.

Sa votezi pentru altcineva mi se pare o lipsa de minima responsabilitate. Ar trebui ca atunci cand esti prins ca faci asa ceva sa ti se taie toata indemnizatia pe luna respectiva. Ar trebui pus si un panou, in fata salii de sedinte cu poze, cine, cum si pentru cine a votat. Sa vada toata lumea. Astfel sunt sigur ca multi nu ar mai practica votul in numele colegilor. Sanctiunea din regulament (n.r. „interzicerea participarii la lucrarile Camerei”) poate fi atacata constitutional. Nu poti interzice cuiva un drept fundamental, nu-i poti interzice sa lucreze. Mai degraba s-ar aplica o sanctiune administrativa. Sa se taie diurna, sa nu se mai deconteze cheltuielile„, ne-a declarat deputatul Marius Spinu.

Cum se mai „umbla” la vot – Ridicarea mainilor si constatarea imediata a rezultatelor

De multe ori insa, procedura de votare electronica este abandonata pe motiv ca „a picat sistemul” si se trece la procedura de votare prin ridicarea mainilor. Regulamentul spune ca: „(Art. 127) In cazul in care presedintele de sedinta, asistat de cei 2 secretari, constata existenta unor defectiuni in conectarea circuitelor, acesta solicita plenului repetarea votului prin alta procedura. Sesizarea unor astfel de defectiuni poate fi realizata si de un lider de grup”.

Ultimul scandal legat de fraudarea voturilor vine dupa ce Legea pensiilor a fost adoptata, pe 15 septembrie, de Camera Deputatilor, in calitate de for decizional, dupa o sedinta-maraton de mai multe ore cu 170 de voturi pentru, 2 impotriva si 3 abtineri. Presa a scos la iveala faptul ca in momentul votului in sala de sedinte nu erau mai mult de 80 de parlamentari. S-a folosit procedura de votare prin ridicarea mainilor dupa ce s-a sesizat o defectiune la sistemul electronic de catre Mircea Toader, lider de grup PDL.

Roberta Anastase si Sever Voinescu

Roberta Anastase si Sever Voinescu

Foto: Agerpres

Roberta Anastase spune ca responsabilii pentru numaratoarea voturilor sunt cei doi secretari ai Camerei, Mihai Voicu si Sever Voinescu. „Atunci cand exista dubii asupra votului, secretarul care este din partea Opozitiei vine la microfon si anunta ca nu este de acord cu numararea. Ori dl Voicu nu a zis nimic, nu a protestat si nu mi-a atras atentia ca ar fi ceva in neregula„, a explicat Anastase la B1Tv.

Vicepresedintele PNL Mihai Voicu a explicat ca procedurile de numarare a votului includ doi secretari, fiecare responsabil cu numaratoarea intr-o jumatate de sala. „Dupa plecarea opozitiei, jumatatea de sala aflata in responsabilitatea mea s-a golit complet, iar parlamentarii prezenti in sala si care votau erau numarati de dl Sever Voinescu. Nu exista un „protocol al sedintei”, secretarii nu semneaza vreun proces verbal sau orice fel de alt document„.

PSD a depus o plangere penala la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie impotriva presedintelui Camerei Deputatilor, Roberta Anastase, si a secretarului forului, Sever Voinescu.

Procedura de votare prin ridicarea mainilor este foarte des aleasa ca modalitate alternativa de a vota. De-a lungul timpului multe amendamente au ajuns sa fie votate pe banda rulanta prin ridicarea mainilor si pronuntarea aproape imediata a rezultatelor votului. De vazut si cazul aprobarii bugetului de anul acesta cand pronuntarea rezultatelor venea la nici cateva secunde dupa ce parlamentarii din sala ridicau mainile.

Cand se trece la procedura de vot prin ridicarea mainii, nu se numara om cu om, se inmultesc randurile. Dar sa numeri 170 de oameni in 2 sau 3 secunde este imposibil. Cifrele au fost scoase din burta. E posibil sa se fi intamplat la fel si in trecut (n.r. vot prin ridicarea mainii si constatarea rezultatelor in cateva secunde) si inseamna ca rezultatele au fost la fel de false. In ziua votului pe Legea Pensiilor s-a zis ca sistemul electronic ar fi cazut, dar cartela mea a functionat de dimineata pana seara. De-a lungul timpului s-au mai semnalat ca ar fi probleme cu sistemul electronic de vot, dar mai mereu doar atunci cand se discutau subiecte importante„, ne-a declarat secretarul Camerei Deputatilor, deputatul PNL, Mihai Voicu.

Pana la ora publicarii acestui material, celelalt secretar al Camerei Deputatilor, deputatul PDL, Sever Voinescu nu a putut fi contactat pentru a explica procedura si numararea voturilor prin ridicarea mainilor.

Cum e in Parlamentul European

Regulamentul Parlamentului European este foarte strict. Daca cineva lipseste, plateste. Daca un eurodeputat nu este inregistrat in sistemul electronic de vot ca avand jumatate din voturile din ziua respectiva, diurna ii este taiata. Mai mult, indemnizatia este redusa la jumatate in cazul deputatilor care, fara o justificare adecvata, nu participa la jumatate din numarul sedintelor plenare pe parcursul unui an parlamentar (septembrie-august).

In ceea ce priveste sistemul de votare, in Parlamentul European functioneaza un sistem electronic de vot cu cartela nominalizata pe un computer central, imposibil de fraudat. Sistemul de votare este transparent, incat in fiecare moment se stie cine a votat, cand si in ce fel.

Disciplina in Parlamentul European se regleaza si in cadrul grupurilor politice, unde are loc fixarea voturilor pentru fiecare punct sau amendament de pe ordinea de zi. Un europarlamentar poate avea alt vot decat cel al grupului politic de care apartine, cu conditia sa-si anunte colegii din timp. Spre deosebire de parlamentarul roman, care este pasibil de sanctiune daca rupe randurile votand in opozitie cu grupul sau.

Regulamentul actual din Parlamentul Romaniei are multe probleme. Sunt de parere ca cel mai bine ar fi sa preluam Regulamentul Parlamentului European. Desigur, ce se poate aplica la noi. Un astfel de regulament ar fi foarte greu de contestat. Acolo regulile sunt foarte stricte si clare. Se discuta serios, nu se bat campii la tribuna ca la noi, unde 95% din luarile de cuvant sunt declaratii politice. Se stie cum au mers lucrurile pana acum si cum se lucreaza prin Parlament. Poate acum este momentul sa facem o schimbare. As renunta la votul ascuns. Votul trebuie sa fie asumat. Din pacate, forta de a schimba regulamentul nu depinde de o majoritate, ci depinde de liderii politici„, ne-a declarat deputatul Marius Spinu.

Iesirea din sala a grupurilor parlamentare PSD si PNL la discursul presedintelui – o noua incalcare a regulamentului

Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senat prevede, in articolul 88, ca „Prezenta la sedintele comune a deputatilor si senatorilor, membri ai Guvernului, este obligatorie la dezbaterea si adoptarea proiectelor de legi din sfera lor de competenta, la dezbaterea investiturii si a motiunii de cenzura, a mesajelor Presedintelui Romaniei si a declaratiilor de politica generala ale Guvernului”. Lucru ce nu s-a respectat marti, 21 septembrie, cand grupul parlamentar al PSD si cel al PNL a parasit sala inainte de cuvantarea presedintelui Traian Basescu.

In mod normal, dupa regulament, celor care au parasit sedinta la discursul presedintelui trebuie sa le fie taiate indemniziatia pe ziua respectiva. Presedintele sedintei sesizeaza comisia de disciplina si imunitati. Inca nu am luat o decizie privind sesizarea in acest sens. Trebuie sa ma consult cu colegii mei„, a declarat, pentru HotNews.ro, presedintele Camerei Deputatilor, Roberta Anastase.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro