Cum isi poate pierde Gigi Becali imunitatea in Parlamentul European?
„Eu ma duc la Bruxelles sa imi iau mandatul vointei populare, care e problema? Sa vedem cine ma intreaba pe mine de ce m-am dus sa-mi iau mandatul de la Bruxelles. (…) Io o sa spun acolo: domne, 3 talhari mi-au furat masina si io i-am iertat, le-am dat whisky si cognac sa bea si mi-am recuperat masina. Si iti dai seama ca niciodata nu va accepta Parlamentul European sa imi ridice imunitatea”, spunea marti Gigi Becali cand a aflat ca nu i se permite plecarea din tara. Daca va accepta PE ridicarea imunitatii ramane de vazut. Ce spune insa regulamentul PE despre ridicarea imunitatii?
Eurodeputatii au imunitate, pentru „asigurarea independentei deputatilor in indeplinirea atributiilor care le revin”, insa si-o pot pierde in urma unei decizii a parlamentului.
Procedura de ridicare a imunitatii:
Pasul 1:Autoritatile statului din care provine eurodeputatul adreseaza o cerere in vederea ridicarii imunitatii unui deputat presedintelui PE, iar acesta anunta in sedinta plenara aceasta cerere. Deputatul poate adresa la randul sau o cerere presedintelui PE in vederea apararii imunitatii si privilegiilor, urmand ca presedintele sa anunte in plen si aceasta cerere. Ambele cereri, atat a deputatului, cat si a autoritatilor din statul membru sunt trimise spre analiza comisiei competente, care este Comisia de Afaceri Juridice (JURI).
In cazul in care eurodeputatul este arestat sau privat de libertatea de circulatie prin presupusa incalcare a privilegiilor si imunitatilor sale, presedintele Parlamentului poate lua de urgenta, dupa consultarea presedintelui si a raportorului comisiei JURI, o initiativa vizand confirmarea privilegiilor si imunitatilor deputatului in cauza.
Presedintele Parlamentului comunica aceasta initiativa comisiei si informeaza Parlamentul cu privire la aceasta. Comisia poate intocmi, daca este necesar, un raport care sa fie prezentat parlamentului.
Pasul 2: Comisia de Afaceri Juridice examineaza fara intarziere si in ordinea in care i-au fost prezentate cererile de ridicare a imunitatii sau de aparare a imunitatii si privilegiilor.
Apoi prezinta o propunere de decizie, care reprezinta recomandarea adoptarii sau respingerii cererilor de ridicare/aparare a imunitatii.
Comisia poate cere autoritatilor statului respectiv sa ii furnizeze toate informatiile si precizarile pe care le considera necesare pentru a stabili daca este cazul sau nu sa ridice imunitatea eurodeputatului. La randul sau, eurodeputatul in cauza are posibilitatea sa ofere explicatii, poate prezenta toate documentele si mijloacele de proba scrise pe care le considera pertinente si poate fi reprezentat de un alt deputat.
In cazul in care cererea de ridicare a imunitatii contine mai multe capete de acuzare, fiecare dintre acestea poate face obiectul unei decizii distincte. In mod exceptional, raportul comisiei poate propune ca ridicarea imunitatii sa vizeze exclusiv desfasurarea unei actiuni penale, fara ca vreo masura de arestare, o alta masura privativa de libertate sau orice alta masura care sa impiedice deputatul in exercitarea functiilor inerente mandatului sau sa poata fi adoptata impotriva sa, pana la pronuntarea unei hotarari definitive.
Comisia precizeaza daca circumstantele constituie un obstacol de ordin administrativ sau de alta natura in ceea ce priveste, pe de o parte, libertatea de circulatie a deputatilor care se deplaseaza catre sau dinspre locul reuniunii Parlamentului sau, pe de alta parte, exprimarea unei opinii sau a unui vot in exercitarea mandatului. JURI prezinta o propunere prin care invita autoritatile in cauza sa traga concluziile care se impun.
Comisia emite un aviz motivat care contine competenta autoritatii in cauza, care cere ridicarea imunitatii, precum si decizia daca este de acord sau nu cu ridicarea imunitatii, insa nu se pronunta asupra vinovatiei si nevinovatiei deputatului european sau asupra a cat de oportuna este urmarirea penala a acestuia, chiar daca JURI ajunge sa cunoasca foarte bine cazul, dupa examinarea tuturor documentelor si discutiile cu deputatul.
Rezultatul cercetarii cazului de catre comisia parlamentara este un raport, care este inscris din oficiu la primul punct pe ordinea de zi a primei sedinte care urmeaza depunerii raportului. Nu se admite niciun amendament la prupunerea de decizie.
Pasul 3:Plenul Parlamentului European dezbate raportul comisiei, iar dezbaterea are ca subiect doar motivele pro si contra fiecarei propuneri de ridicare, mentinere sau aparare a unui privilegiu sau a imunitatii.
In dezbatere nu poate interveni europarlamentarul in cauza, nu isi poate pleda cauza in plen.
Dupa dezbatere, urmeaza votul asupra propunerii comisiei parlamentare. Raportul poate contine mai multe propuneri, asa ca se voteaza separat fiecare dintre ele. In cazul respingerii uneia, decizia contrara se considera adoptata.
Pasul 4:Presedintele PE comunica imediat decizia luata europarlamentarului in cauza si autoritatii competente a statului membru din care provine acesta si solicita sa fie informat in legatura cu derularea procedurii si cu hotararile judecatoresti care se pronunta. Imediat ce presedintele primeste aceste informatii, el le comunica Parlamentului in forma pe care o considera cea mai adecvata. Daca este necesar, el poate comunica plenului dupa consultarea comisiei competente.
Comisia parlamentara, JURI, trateaza cu cea mai mare confidentialitate cazul si examinarea documentelor pe care le primeste. Dupa consultarea statelor membre, comisia poate intocmi o lista orientativa a autoritatilor statelor membre abilitate sa prezinte o solicitare de ridicare a imunitatii unui deputat.