Cum pot fi infiintate noi sectii de votare
Guvernul Ponta si Ministerul de Externe au dreptate cand spun ca legea privind alegerea presedintelui, pe care tot ei au modificat-o in iunie prin ordonanta de urgenta, nu permite infiintarea de noi sectii de votare. Nu au insa dreptate cand spun ca nu pot modifica legea prin ordonanta de urgenta deoarece recomandarile Comisiei de la Venetia spun ca nu se pot schimba regulile jocului in anul premergator alegerilor. Aceasta regula invocata azi nu a mai functionat in iunie, cand tot Guvernul a schimbat regulile jocului cu mai putin de jumatate de an inaintea alegerilor.
Prin ordonanta de urgenta 45/2014, data in 26 iunie 2014, Guvernul Ponta modifica o serie de articole din legea 370/2004 privind alegerea presedintelui. La articolul 12 din lege se arata clar: „Organizarea si numerotarea sectiilor de votare din strainatate se stabilesc de catre ministrul afacerilor externe, prin ordin, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe, in termen de cel mult 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor”.
Apoi, articolul 54 din legea 370/2004 stabileste in ce conditii se organizeaza al doilea tur al alegerilor: „Al doilea tur de scrutin are loc in conditiile prevazute la art. 81 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, la doua saptamani de la primul tur de scrutin, in aceleasi sectii de votare si circumscriptii electorale, sub conducerea operatiunilor electorale de catre aceleasi birouri electorale si pe baza acelorasi liste de alegatori de la primul tur.”
Altfel spus, ministrul stabileste prin ordin mult inainte de data alegerilor lista sectiilor de vot, pe care nu o mai poate modifica deoarece articolul 54 din lege este clar: turul doi se organizeaza „in aceleasi sectii de votare”. Din acest punct de vedere, decizia BEC prin care permite MAE sa deschida noi sectii este pur si simplu de neinteles. Aceasta este opinia mai multor juristi consultati de HotNews.ro
Prin urmare, Guvernul nu putea infiinta sectii noi de vot in afara tarii in baza legii actuale, dar nimic nu-l impiedica sa o modifice prin ordonanta de urgenta asa cum a facut-o in iunie. A invoca acum recomandarile Comisiei de la Venetia pe care tot tu, Guvern, nu le-ai respectat in urma cu cateva luni inseamna dubla masura si arbitrar.
Aceasta solutie este sustinuta si de societatea civila. Asociatia „Alianta pentru combaterea abuzurilor” argumenteaza: „Necesitatea adoptarii in acest moment a unei Ordonante de Urgenta avand ca obiect facilitarea exercitarii dreptului de vot a romanilor din strainatate este cu mult mai evidenta decat a fost, la vremea respectiva, necesitatea adoptarii OUG nr. 45, iar daca in iunie 2014, ati invocat in preambululul O.U.G. 45, <>, cu atat mai mult trebuie sa o faceti ACUM, cand chiar fundamentele democatiei si statului de drept sunt amenintate prin afectarea exercitiului electoral a sute de mii de concetateni a caror imposibilitate de a se exprima prin vot, ar pune sub semnul intrebarii legitimitatea alegerii presedintelui Romaniei.”