Sari direct la conținut

Cum se învață în liceele-pilot „Lazăr” și „Șincai” din Capitală. Elevii de-a XII-a merg la școală doar 3 zile pe săptămână

HotNews.ro
Colegiul Național „Gheorghe Șincai”
Colegiul Național „Gheorghe Șincai”

De ani buni, liceenii și părinții lor repetă același refren: în ultimul an de liceu, programa școlară obligă copiii să jongleze cu multe materii, când preocupările lor principale sunt Bac-ul și admiterea la facultate. Un program pilot implementat în câteva școli din țară a venit cu o soluție: comprimarea materiilor non-Bac până în martie, iar de atunci și până la finalul anului școlar elevii merg la școală doar trei zile pe săptămână, exclusiv pentru materiile de examen. Restul disciplinelor se fac în sistem asincron (în principal, proiecte și teme pentru acasă). La Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” se învață așa de patru ani, iar la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” de trei. În plus, la „Șincai”, pilotarea s-a implementat, cu un program nou, și la clasele IX-XI: elevii nu mai au câte 16 materii simultan, ci 8-9, în module de 6 săptămâni, cu accent pe înțelegere și aplicare. Schimbarea nu a fost deloc ușoară pentru profesori, însă efectele la clasă au fost vizibile: elevi mai concentrați, materie aprofundată în clasă și o nevoie redusă de teme consistente.

Colegiul „Lazăr”, prima școală-pilot din România

Programul pilot a fost implementat prima dată în „Lazăr” în anul școlar 2021-2022, ca răspuns la o realitate observată în ultimul an de liceu. Profesoara Ionela Neagoe, directoarea colegiului, a observat că mulți copii aduceau scutiri medicale și rămâneau acasă pentru a se pregăti exclusiv pentru materiile de Bacalaureat. Ea consideră că este o ipocrizie să pretinzi că elevii de clasa a XII-a ar trebui să fie interesați de toate cele 17 discipline, așa că a propus oficializarea acestei „realități tăcute”.

Succesul a atras rapid atenția altor licee din țară, spune directoarea, iar Ministerul Educației a început să primească tot mai multe cereri de derogare. În scurt timp, modelul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” a fost preluat ca exemplu de bună practică, devenind argument pentru prelungirea pilotărilor la patru ani și pentru includerea acestora în programele finanțate prin PNRR.

Citește continuarea articolului AICI.

INTERVIURILE HotNews.ro