Cum vrea Guvernul să-și reducă cheltuielile: fără mobilier nou în instituțiile de stat, fără festivaluri și concerte
Guvernul a pregătit o serie de măsuri pentru a reduce cheltuielile bugetare, mai ales că deficitul bugetar a sărit de 4% din PIB. Acestea ar urma să se aplice până la finalul acestui an. Vezi mai jos principalele schimbări pregătite pentru a face economii, ce se află într-un draft, document care nu este public momentan și care a fost obținut de HotNews.ro.
- Instituțiile publice vor fi obligate să cheltuiască în perioada septembrie – decembrie 2024 la nivelul mediei din perioada ianuarie – august pentru bunuri și servicii.
Sunt excluse cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială.
- De asemenea, dacă se va adopta Ordonanța, nu vor putea să mai cumpere mobilă, cărți, publicații și materiale documentare, să cheltuiacă bani pentru consultanță și expertiză, pregătire profesională, studii și cercetări (cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile).
- În plus, nu mai au voie să finanțeze din fonduri proprii festivaluri, concerte, competiții locale, festivități, sărbători tematice. O vor putea face doar dacă au obținut bani din donații și sponsorizări.
Sunt exceptate de cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sărbătorile publice stabilite prin lege precum și sărbătorile de sfârșit de an.
- Investiții din fonduri publice nu vor mai putea fi făcute până la finalul anului. Excepție fac procedurile de achiziție publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului.
Plățile lunare efectuate în perioada septembrie – decembrie 2024 pentru aceste categorii de cheltuieli trebuie să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024, în limita bugetului aprobat.
Sunt exceptate cheltuielile aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și din Planul Național de Redresare și Reziliență al României precum și cheltuielile cu investițiile din domeniul asistență socială și sănătate.
Creditele de angajament și creditele bugetare aferente cheltuielilor cu investițiile precum și cele aferente obiectivelor de investiții finanțate de la bugetul de stat, prevăzute în bugetele ordonatorilor de credite nu pot fi majorate. Excepție fac cheltuielile de investiții, respectiv obiectivele de investiții care se găsesc în una din următoarele situații:
• au un progres financiar mai mare de 90%
• sunt în curs de încheiere procesele verbale de recepție la terminarea lucrărilor;
• sunt necesare lucrări de intervenții pentru situații de urgență care pun în pericol lucrările de investiții dispuse prin Comitetele pentru Situații de Urgență potrivit legii;
• alocările de credite de angajament și credite bugetare din Fondul de Rezervă Bugetară la dispoziția Guvernului României
Fără stimulente pentru unii bugetari care sunt în concediu
- Bugetarii care lucrează în domeniul fondurilor europene nu vor putea primi stimulente în perioada septembrie – decembrie 2024 dacă se află în concediu. De asemenea, acei angajați nu vor primi nici avantaje de natura combustibilului.
- Plățile pentru cei care au avut imobile preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist se vor realiza până la 31 decembrie 2024 numai pentru cele stabilite de către ANRP până la 30 iunie 2024 și care nu au fost achitate de Ministerul Finanțelor.
În perioada 1 septembrie 2024 – 31 decembrie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată.
- În anul 2024, se autorizează Casa Națională de Asigurări de Sănătate să negocieze și să încheie contracte cost-volum/cost-volum-rezultat până la limita unui plafon în suma de 5,2 miliarde lei.
- Începând cu data de 1 septembrie 2024, Ministerele care la data de 31 august 2024 înregistrează în execuția bugetară la unele titluri de cheltuieli din cadrul unui capitol bugetar plăți sub 70% din valoarea creditelor bugetare aprobate sunt obligați să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului minimum 10% din valoarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament aprobate în buget la acea dată la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de maxim 3 zile de la data solicitării.
Suma disponibilizată se stabilește de către Ministerul Finanțelor prin adresa de solicitare în funcție de estimările Ministerului Finanțelor pentru execuția bugetară aferentă titlului respectiv până la data de 31 decembrie 2024.
- În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, pot fi alocate sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului numai în situația în care fondurile respective nu pot fi asigurate de ordonatorul principal de credite prin virări de credite bugetare și/sau credite de angajament sau prin modificarea repartizării pe trimestre a sumelor aprobate în buget.
Împrumuturi din privatizare pentru UAT-uri
- Unitățile administrativ-teritoriale, cu excepția municipiilor reședință de județ și a sectoarelor municipiului București, pot solicita, inclusiv pentru instituțiile publice finanțate integral din bugetul local și pentru asociațiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporțional cu obligațiile care îi revin, de la Ministerul Finanțelor, până cel târziu la data de 31 octombrie 2024, contractarea în anul 2024 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 2 miliarde lei.
- Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, precum și sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României, în perioada ianuarie-iunie a anului școlar 2023-2024, rămase neutilizate după stingerea obligațiilor de plată aferente perioadei de implementare, se utilizează cu aceeași destinație până la finele anului 2024, în limita sumelor aprobate pentru anul 2024, prin hotărâre a Guvernului.
- În anul 2024, ministerele și Secretariatul General al Guvernului pot iniția proiecte de hotărâri ale Guvernului prin care se suplimentează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, pentru finanțarea unor cheltuieli ale autorităților administrației publice locale, care se înscriu în domeniul lor de activitate, cu respectarea prevederilor în vigoare cu privire la finanțarea de la bugetul de stat a acestor cheltuieli.
- Începând cu data de 1 octombrie 2024, în Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se virează sume reprezentând credite bugetare neutilizate de către ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de 5 zile de la această solicitare, dacă din estimarea execuției bugetare realizată de Ministerul Finanțelor la nivelul ordonatorului principal de credite, până la data de 31 decembrie 2024, rezultă că creditele bugetare nu pot fi utilizate în totalitate.
După expirarea termenului, Ministerul Finanțelor poate să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat până la momentul transmiterii de către aceștia a solicitării de disponibilizare.
- În anul 2024, autoritățile administrației publice locale pot aproba majorarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate în bugetele proprii sau în bugetele instituțiilor publice de subordonare locală, indiferent de modul de finanțare numai dacă veniturile proprii și investiții ale acestora au un procent de realizare față de nivelul planificat anterior datei de aprobare a rectificării bugetare de peste 100% față nivelul trimestrial cumulat planificat.
Condiții pentru unele companii de Stat care vor să mărească salariile
15.Companiile care au capital integral de Stat și primesc subvenții de la buget vor putea să mărească cheltuielile salariale doar dacă:
• au sumele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul 2024.
• au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani;
• nu au programate pierderi și plăți restante în anul 2024;
• subvențiile/transferurile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională s-au diminuat consecutiv în ultimii 3 ani.
- Autoritățile de management ale programelor operaționale pentru perioada de programare 2021-2027 sau coordonatorii PNRR pot încheia acte adiționale la contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii pentru infrastructura de transport feroviar și/sau pentru infrastructura de transport cu metroul, cu avizul Ministerului Finanțelor, în limita unui plafon de până la 4 miliarde euro.
Această sumă reprezintă împrumuturi obținute de România din emisiunea de euroobligațiuni, împrumuturi obținute de România din emisiunea de euroobligațiuni verzi pentru a asigura finanțarea categoriilor de cheltuieli neeligibile, a cofinanțărilor sau după caz a finanțării publice naționale sau oricăror alte categorii de cheltuieli stabilite pe perioada implementării contractelor de finanțare sau ulterior ca urmare a extinderii contractelor de finanțare până la data finalizării implementării proiectelor.
Sursă foto: Dreamstime.com