Sari direct la conținut

Cunoscut regizor român, mesaj dur pentru ministra Culturii, în scandalul de la Teatrul Național: „E un moment foarte periculos”

HotNews.ro
Teatrul Național București. Fotografie de Sergio Delle Vedove / Dreamstime
Teatrul Național București. Fotografie de Sergio Delle Vedove / Dreamstime

Regizorul Andrei Şerban, aflat la New York, i se adresează ministrului Culturii, Natalia Intotero, în scandalul generat de spectacolul „Proorocul Ilie” de la Teatrul Naţional din Bucureşti și îi cere să apere „libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile, aşa cum este consfinţită în Constituţie”: „E un moment foarte periculos în care trebuie să ne trezim la realitatea că foarte uşor se alunecă înspre o nouă formă de dictatură”.

Spectacolul „Proorocul Ilie”, montat de Botond Nagy la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, a stârnit controverse în spaţiul public, existând mesaje cu îndemnuri de protest în sala de teatru, fiind catalogat „total degradant” și „o ofensă adusă Ortodoxiei”. Biserica Ortodoxă Română a intervenit și ea, spunând că „folosirea simbolurilor religioase în mod inadecvat nu poate reprezenta o valorificare creştină a acestora”, în timp ce Natalia Intotero a vorbit despre „un nefericit incident”

„Să creezi tulburări care pot fi speculate politic e foarte la modă azi!”

În acest context, regizorul Andrei Șerban, profesor de artă teatrală la mai multe universități americane, reacționează, din Statele Unite, printr-o scrisoare deschisă către ministra Culturii, Natalia Intotero:

„Ecourile reacțiilor la spectacolul cu piesa “Proorocul Ilie” au provocat tulburări extreme și extremiste, ajungând până la New York, unde locuiesc. Nu pot comenta spectacolul de la Național, pentru că e total incorect să-ți dai cu părerea despre teatru pe baza unor clipuri video sau din auzite, fără să fi fost în sală. Am aflat că cei mai mulți comentatori revoltați exact asta fac. Sunt mirat de scandalul iscat în primul rând din acest motiv, și apoi pentru că în 2010 aceeași piesă a fost montată la Sfântu Gheorghe și atunci spectacolul a decurs normal și pașnic, nimeni nu a protestat. De ce acum?! Să fi avut loc o schimbare atât de radicală de atitudine în societate? Sau manipularea și dezinformarea au invadat până și spațiul artistic? Să creezi tulburări care pot fi speculate politic e foarte la modă azi!”.

Andrei Șerban îi scrie Nataliei Intotero că are datoria de a respecta și a apăra în primul rând Constituția României, care prevede că: „Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor și libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile”.

Regizorul Andrei Șerban . FOTO: Inquam Photos / George Călin

„Trebuie să ne trezim la realitatea că foarte ușor se alunecă înspre o nouă formă de dictatură”

„Dacă nu apărăm cu toții libertatea câștigată cu sacrificiul ultim al tinerilor din decembrie 1989, unde vom ajunge? La arderea cărților, ca pe timpul naziștilor?! La interzicerea filmelor și a spectacolelor, din ordinul unui nou Stalin?! E un moment foarte periculos în care trebuie să ne trezim la realitatea că foarte ușor se alunecă înspre o nouă formă de dictatură. Și poate începe aparent simplu, prin impunerea cenzurii doar de către “spectatori revoltați”, care cer oprirea unui spectacol – un parfum de foarte tristă amintire a “mâniei proletare” invocate în deciziile obsedantului deceniu comunist. Fiecare e liber să aleagă, nimeni nu are dreptul să impună. Nu din intamplare teatrul s-a născut în Grecia antică, în același timp cu democrația.

Cine își poate aroga azi dreptul să încalce Constituția și să interzică altora să meargă la teatru, de exemplu? Singura cenzură justificată e cea pe care calitatea proastă a unui spectacol o creează natural – dacă nimeni nu e interesat de el, biletele nu se vând și dispare de la sine”, scrie regizorul, în scrisoarea Publicată de UNITER.

Andrei Șerban vorbește și despre „contribuţia esenţială” a directorului interimar al TNB, George Călin și spune că „îndepartarea lui de la conducerea TNB nu va fi bine primită de cea mai mare parte a colectivului într-un moment când e nevoie să mergem înainte, nu să ne întoarcem la metehnele dictatoriale ale cenzurii de tip communist”.

„Să nu ne lăsăm induși în eroare de calcule politicianiste și să fim co-autori mai mult sau mai puțin pasivi la instaurarea unei noi dictaturi! Dacă vom ajunge să ne dăm seama când e deja prea târziu, la ce bun?! Dacă nu ne trezim acum, riscurile vor fi imense”, adaugă Andrei Șerban.

Regizorul spectacolului a făcut plângere penală

Botond Nagy, regizorul care a montat spectacolul „Proorocul Ilie” la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, a anunțat vineri seară că va depune plângeri penale și va formula o petiție către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării din cauză că a fost vizat de „mesaje cu caracter amenințător și discriminator pe platformele de socializare”.

El acuză că a primit „amenințări extrem de grave”, dar și „insulte și incitări la ură”.

Ce este „Proorocul Ilie”

Spectacolul, inspirat dintr-un caz real din Polonia, explorează teme precum fanatismul religios, extremismul și analfabetismul funcțional.

„Proorocul Ilie”, de Tadeusz Słobodzianek, se bazează pe informaţiile publicate de Włodzimierz Pawluczuk, sociolog şi cercetător în domeniul religiei, care a descris fenomenul profetului Ilya în studiul său din 1974 centrat pe figura lui  Eliasz Klimowicz, un bărbat excentric, care a trăit în regiunea poloneză de nord-est Białystok, în anii ’30 – ’40. Un reportaj despre sfârşitul lumii; povestea unui grup de oameni care s-au desprins de biserica ortodoxă grecească şi au încercat să-şi construiască propria lume într-un mic sat părăsit de Dumnezeu.

„Într-un moment de adâncă criză spirituală și morală cu care se confruntă societățile contemporane, Botond Nagy invită, cu a doua sa montare pe scena TNB − „Proorocul Ilie”, la o meditație profundă și sinceră despre credință și religie. Dacă Dumnezeul dramei lui Słobodzianek a murit odată cu afirmația lui Nietzsche, totuși, El există în iubirea și umanitatea în care tânărul regizor continuă să creadă”, se menționează în descrierea de pe site-ul Teatrului Național.

În distribuţie sunt: Richard Bovnoczki, Aylin Cadîr, Florentina Ţilea, Silviu Mircescu, Emilian Mârnea, Răzvan Oprea, Ofelia Popii, Florin Călbăjos, Lari Giorgescu, Vitalie Bichir, Mihai Calotă, Leonard Chionac, Oana Laura Gabriela, Teo Dincă.

„Rațiunea, înapoi!” Un newsletter despre alegeri în care jurnalistul Gabriel Bejan explică ce se întâmplă în această perioadă politică.
Dincolo de breaking news, confuzie și dezinformare, în fiecare marți și vineri.
INTERVIURILE HotNews.ro