Sari direct la conținut

Dan Sova si controversele din jurul studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitesti. Noul studiu va fi gata intr-un an, dupa ce au fost nevoie de alte 18 luni pentru a relansa o licitatie anulata

HotNews.ro
Dan Sova si infrastructura din Romania, Foto: Colaj foto
Dan Sova si infrastructura din Romania, Foto: Colaj foto

O licitatie din 2012 pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitesti, document necesar pentru demararea lucrarilor, a fost anulata de guvernul Ponta pentru ca au existat obiectii din partea autoritatilor europene, sustine ministrul Dan Sova. Noul studiu de fezabilitate, despre care Sova spune in continuare ca a fost conditionat de o perioada minima de 24 de luni pentru realizare de catre Comisia Europeana, cu toate ca oficialii europeni eu precizat pentru HotNews.ro ca nu au impus nici o limita de timp, va fi realizat pana la urma in 12 luni. Cu toate acestea, licitatia pentru noul studiu a avut nevoie de mai bine de 18 luni pentru a fi relansata de guvern. Vezi cum explica ministrul Sova.

Tronsonul de autostrada Sibiu-Pitesti este fara doar si poate unul dintre cele mai importante pentru Romania, dar si daca ne uitam pe planurile oficiale europene. Cu toate acestea, in ultimele luni au existat nenumarate controverse si discutii cu privire la intentia guvernului de a amana lucrarile pana cel mai devreme in 2017 sau chiar 2020, punand accent pe alte autostrazi precum Bucuresti-Alexandria, Targu-Neamt – Roman – Iasi sau pe cealalta traversare a Carpatilor: Comarnic-Brasov.

Printre argumentele inaintate de ministrul Dan Sova pentru data inaintata cand ar putea incepe lucrarile a fost si necesitatea refacerii studiului de fezabilitate (SF), un document despre care Sova a insistat mereu ca nu poate fi facut in mai putin timp de 24 de luni (uneori chiar 36 de luni), un termen impus de Comisia Europeana.

Dan Sova vs Comisia Europeana: Exista termen minim de 24 de luni pentru realizarea SF-ului? Da, dar il facem in 12

HotNews.ro a publicat in urma cu o saptamana raspunsul oficialilor europeni de la Directoratul General pentru Politici Regionale (DG Regio) care au spus ca nu au impus nici o limita de timp, iar tot ce conteaza este ca studiul sa fie bine realizat.

Ministrul Dan Sova a explicat marti, intr-o conferinta de presa, de ce a vorbit de acel termen de 24 de luni pentru refacerea SF-ului, dar totusi a informat ca noul studiu va fi facut in 12 luni, iar pe unele tronsoane ale autostrazii se vor incepe lucrarile chiar mai repede.

documente

Fila 121 care vorbeste de 23 de luni pentru SF-ul pe Sibiu-Pitesti

(2 Apr 2014) PDF, 252KB

„Am in fata fila 121 din Raportul in vederea realizarii caietului de sarcini pentru studiul de fezabilitate la Sibiu-Pitesti, raport realizat de catre Jaspers, deci de catre Comisia Europeana”, a declarat Sova.

„La fila 121 spune clar ca ‘studiul de fezabilitate complet in varianta finala’, [n.r. va fi gata in] 23 de luni de la data de inceput”. (Vezi alaturat documentul prezentat de Sova)

Noul studiul de fezabilitate, realizat totusi in 12 luni, chiar mai repede pentru tronsoanele din capetele autostrazii

Totusi, ministrul Sova a recunoscut ca studiul de fezabilitate va fi facut in 12 luni, asta dupa ce in repetate randuri, pe blogul sau sau in aparitiile din presa in intervalul decembrie 2013-martie 2014, a subliniat ca studiul de fezabilitate poate fi gata abia in 24 de luni, perioada la care se adauga alte luni pentru licitare si contestatii.

„12 luni a fost optiunea noastra dupa ce am adus argumente ca se poate face in acest timp un studiu de fezabilitate”, a continuat Sova in conferinta de presa de marti.

Potrivit lui Sova, noul SF va fi scos la licitatie in saptamanile ce urmeaza, urmand sa aiba un termen de 12 luni, insa pe tronsoanele de capat (Sibiu-Boita si Pitesti-Curtea de Arges) va fi gata chiar mai repede.

De ce a anulat Guvernul Ponta in septembrie 2013 o alta licitatie pentru refacerea SF-ului Sibiu-Pitesti

documente

De ce s-a anulat licitatia pentru SF-ul Sibiu-Pitesti

(1 Apr 2014) PDF, 1MB

In legatura cu un alt subiect tratat in presa si prezentat si de catre HotNews.ro in repetate randuri – anularea in toamna lui 2012 a unei licitatii pentru reactualizarea SF-ului pe Sibiu-Pitesti – Dan Sova a precizat ca masura a fost luata de catre CNADNR dupa ce s-a primit de la institutiile europene o serie de observatii si completari care ar fi trebuit sa fie incluse in caietul de sarcini al licitatiei. Cum licitatia deja fusese lansata si se afla in perioada de evaluare a ofertelor, statul roman a ales sa anuleze licitatia si sa o relanseze incluzand in caietul de sarcini observatiile si completarile primite de la CE.

In decembrie 2013, intr-un interviu telefonic, HotNews.ro l-a intrebat pe ministrul Sova care au fost motivele pentru anularea licitatiei. La acel moment, ministrul Sova a spus ca motivul anularii licitatiei a fost legat de costul prea mare pe contract. Conform declaratiilor de atunci ale ministrului Sova ar fi fost vorba de 28 de milioane de euro, insa informatiile oficiale indicau 14 milioane de euro. (vezi atasat Raportul pentru anularea licitatiei)

Un amanunt ironic: Realizarea SF-ului va dura mai putin decat a durat asteptarea pentru lansarea unei noi licitatii

Totusi, desi licitatia din 2012 a fost anulata pentru a modifica informatiile din caietul de sarcini cu observatiile CE, o noua licitatie pentru studiul de fezabilitate nu a mai fost lansat pana in prezent, desi din septembrie 2012 si pana in ziua de azi au trecut mai bine de 18 luni.

Plan oficial de Autostrada Sibiu-Pitesti

Plan oficial de Autostrada Sibiu-Pitesti

Foto: CNADNR

Intrebat de HotNews.ro in cadrul conferintei de marti de ce a durat atat de mult scoaterea din nou la licitatie a SF-ului pentru Sibiu-Pitesti, ministrul Sova nu a putut oferi un raspuns cuprinzator.

„A fost vorba de refacerea intregii documentatiei”, a raspuns Dan Sova. „Este vorba de controale, de proceduri… Deci nu… Nu depinde de cineva anume. Daca ar fi dupa noi, am face mult mai repede, dar astea sunt procedurile”.

Astfel, in conditiile in care ministrul a mai precizat ca licitatia pentru SF-ul Sibiu-Pitesti va fi lansata in curand, ne aflam in situatia in care realizarea efectiva a studiului va dura mai putin decat perioada de relansare a licitatiei anulate in septembrie 2012 (peste 18 luni).

O cronologie a informatiilor privind licitatia pentru refacerea studiului de fezabilitate pe Sibiu-Pitesti:

– 31 martie 2012 – Sub conducerea ministrului Transporturilor de atunci, Alexandru Nazare, CNADNR scoate la licitatie actualizarea Studiului de fezabilitate din 2008. Termenul contractual era de 10 luni

– 13 septembrie 2012 – CNADNR-ul din subordinea ministrului Transporturilor, liberalul Ovidiu Silaghi, anuleaza licitatia, invocand diverse observatii si indicatii transmise de oficialii europeni pentru a fi incluse in caietul de sarcini. Vezi aici toate motivele anularii licitatiei, dintr-un raport ofocial al CNADNR.

– 6 decembrie 2013 – Dupa anuntarea strategiei politice pentru autostrazi „Romania 100” si aparitia informatiilor cum ca Sibiu-Pitesti ar putea fi amanata pentru dupa anul 2020, Ministrul Dan Sova explica pentru HotNews.ro motivele anularii licitatiei si oferea primele detalii despre noul SF. Extract din interviu:

Reporter: De ce s-a anulat aceasta procedura?

Dan Sova: Pentru ca doamna Boagiu licitase la 28 de milioane de euro un studiu de fezabilitate.

[N.r.: Conform anuntului de licitatie, pretul estimat de CNADNR pentru actualizarea SF Pitesti Sibiu era de 61,39 milioane de lei (14 milioane de euro)]

(…)

Dan Sova: Va informez pentru dumneavoastra ca ei [n.r. JASPERS, autoritati europene] au stabilit minim 36 de luni pentru SF. Noi ne batem sa-l facem in 24.

– decembrie 2013 – martie 2014 – Ministrul Dan Sova invoca in repetate randuri pe blogul personal si in diverse aparitii in presa termenul de 24 de luni pentru realizarea SF-ului, „o perioada minima impusa de catre Comisia Europeana”.

– 3 martie 2014 – La audierea sa in Parlament pentru validarea guvernului Ponta 3, Dan Sova declara ca licitatia pentru SF-ul Sibiu-Pitesti a fost deja lansata (o informatie reluata in repetate randuri ulterior). Cu toate acestea, licitatia nu fusese inca lansata si nu fusese publicata nici o informatie in SEAP (Serviciul Electronic al Achizitiilor Publice). Nici in acest moment, de fapt, licitatia nu este lansata.

– 20 martie – Premierul Ponta l-a criticat public pe ministrul Dan Sova pe tema autostrazii Sibiu-Pitesti. Ponta a spus clar ca „in 2015 incepem lucrarile pe baza noului studiu de fezabilitate din ambele capete si dinspre Sibiu si dinspre Pitesti (…) si ca toata autostrada Pitesti-Sibiu va fi finalizata din programarea 2014-2020”.

– 22 si 25 martie – Dan Sova a declarat in doua interviuri la TVR si la Antena 3 ca din 2015 vor incepe lucrarile la doua tronsoane din capetele autostrazii Sibiu-Pitesti. In aceleasi emisiuni, Sova a declarat ca a negociat cu Comisia Europeana sa realizeze studiul de fezabilitate pe tronsoane, astfel incat lucrarile la cele doua capete sa inceapa inca din 2015.

– 27 martieComisia Europeana precizeaza pentru HotNews.ro ca nu a impus nici o perioada minima pentru realizarea studiului de fezabilitate. Conform Comisiei Europene, nu se impune in cat timp sa se faca studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine facut.

– 1 aprilie 2014 – Dan Sova anunta intr-o conferinta de presa ca incepand cu 2 aprilie documentatia pentru relicitarea SF-ului merge la verificare la ANRMAP (Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice) si ca in urmatoarele cateva saptamani va fi lansata oficial licitatia, cu termen de depunere al ofertelor in luna mai. Termenul de finalizare al SF-ului? 12 luni.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro