Daniel Funeriu, atac la Iohannis: Ne-a promis „România Educată” și vedem profesori cu briceagul la beregată şi prima grevă generală în ultimii 18 ani
Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, l-a criticat luni pe președintele Klaus Iohannis pentru situația din educație, afirmând că după ani de la lansarea proiectului „România educată” astăzi se văd doar „două rezultate: profesori cu briceagul la beregată în sălile de clasă şi prima grevă generală în ultimii 18 ani”. El a mai spus că este actuala grevă din învăţământeste rezultatul unor ani în care educaţia a fost condusă de oameni fără prestigiu şi a unor măsuri economice în defavoarea profesorilor, relatează News.ro.
”Preşedintele Iohannis ne-a promis România Educată acum 9 ani şi vedem astăzi două rezultate. Profesori cu briceagul la beregată în sălile de clasă şi prima grevă generală în ultimii 18 ani, aceasta este imaginea României educate marca Iohannis. Aceasta este unica cheie politică în care putem citi situaţia”, a spus Daniel Funeriu la Prima News.
El a arătat că ”astăzi vedem că un guvern cu 70% majoritate în Parlament, care nu are nicio situaţie politică, economică grea, dimpotrivă, este o situaţie economică bună şi care este incapabil să oprească greva profesorilor”.
Funeriu spune că greva este rezultatul unor ani în care educaţia a fost condusă de oameni fără prestigiu
”Această grevă este o grevă legitimă pentru că este vorba de salarii, este vorba despre legea care a trecut prin Parlament, dar mai este un lucru (..) Aici este vorba că mediul în care lucrează profesorii astăzi este un mediu mult mai toxic decât cel în care lucrau profesorii în 2010. Astăzi, din cauză că educaţia nu a fost condusă de cei cu greutatea intelectuală pentru a conduce, şcoala este condusă de copilul rege şi părinţii care revendică ce nu au a revendica iar profesorii nu mai au instrumente pentru a-şi face datoria”, a spus Funeriu.
Potrivit fostului ministru al Educaţiei, actuala grevă ”este rezultatul unor ani în care educaţia a fost condusă de oameni fără prestigiu şi a unor măsuri economice în defavoarea profesorilor”.
”Astăzi, masa salarială a profesorilor este cam de 22 miliarde lei, media în ţările OECD, ţările bogate, salariile ar fi în jur de 23.000 de euro pe an. Pentru a ajunge la media OECD, România ar trebui să aloce un miliard de euro în plus profesorilor în masă salarială, ceea ce ar însemna cam o treime din bugetul pensiilor speciale. Dar atunci când România e condusă la nivel de premier de un pensionar special, sigur să prioritate au pensiile speciale şi nu salariile profesorilor”, a arătat Daniel Funeriu.
El a mărturisit că i-a dat un mesaj premierului Ciucă în urmă cu câteva zile. ”L-am rugat să mă sune pentru că simţeam ce se întâmplă, eram îngrijorat când am văzut că presiunea e de la bază. Nu m-a sunat”, a spus el.
Despre soluţille pentru a rezolva criza din educaţia, Funeriu a spus că ”trebuie oferită o perspectivă, una profesională, pentru că astăzi, prin ce s-a legiferat, ajungem în situaţia în care profesorul nu mai are niciun drept la clasă şi a rămas fără niun instrument.
”Au legiferat dictatura mediocrităţii în şcoala românească, dictatura perifericului. Profesorii de astăzi nu mai au instrumentele pentru a preda elementele fundamentale”, a afirmat el.
Funeriu a mai arătat că al doilea lucru este de a se oferi cadrelor didactice o perspectivă economică bună.
”Nu e greu de făcut când avem miliarde de euro care vin dinspre Europa, avem creştere economică. Dar avem o mare problemă de prioritizare, oamenii ăştia îşi prioritizează interesul personal, când ai o oarecare ticăloşie a PSD pusă împreună la guvernare cu prostia PNL-ului rezultatul va fi o creştere exponenţială a acestei zone auriste groaznice care stă ca o umbra gri asupra României”, a completat el.
Cele două legi ale educației din proiectul prezidențial „România Educată” au fost votate de Senat, luni, în prima zi de grevă generală a angajaților din învățământ și vor fi trimise la promulgare la președintele Klaus Iohannis. Printre principalele modificări se numără posibilitatea ca liceele să organizeze propriul examen de admitere, după Evaluarea Națională, pentru 50% dintre locuri și introducerea Religiei ca disciplină opțională la Bacalaureat pentru elevii de la profilul uman.