Sari direct la conținut

De ce este atat de grav raportul MCV

HotNews.ro
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews

Numai un ministru al justitiei transformat intr-un sinistru politruc putea vinde drept pozitiv raportul MCV dat publicitatii miercuri de Comisia Europeana. Spre rusinea lui, toate celelalte voci autorizate din sistemul judiciar, de la asociatii de magistrati, la procurorul general si chiar CSM au vazut evidenta, si anume regresul, avertismentul si mesajul grav primit de Romania de la Bruxelles. Trei sunt mesajele importante din acest raport: avantul reformist s-a pierdut in cursul anului 2017, exista riscul redeschiderii unor aspecte considerate inchise in raportul din ianuarie iar mecanismul va continua si in 2018. Ce inseamna toate astea pentru Romania?

Inseamna ca actiunile de pana acum, incepand cu ordonanta 13 si terminand cu modificarile la legile justitiei respinse in bloc de magistrati dar promovate impotriva tuturor avizelor negative ca proiecte in Parlament, au distrus la Bruxelles orice urma de incredere in buna credinta a puterii de la Bucuresti. Nimeni din Comisia Europeana nu mai crede azi ca pasii inainte facuti de Romania in ultimii zece ani sunt ireversibili din moment ce Romania a dovedit pe tot parcursul anului 2017cu varf si indesat ca justitia risca sa fie distrusa peste noapte, printr-un OUG sau un pachet de legi. Aceste temeri le gasiti exprimate direct in concluziile raportului MCV in urmatoarea fraza-cheie:

  • “Deși punerea în aplicare a unora dintre recomandări progresa bine, în cursul anului 2017 avântul reformelor s-a pierdut în ansamblu, ceea ce a încetinit punerea în  aplicare  a recomandărilor  rămase  și,  de  asemenea,  a  generat  riscul  redeschiderii  unor aspecte care fuseseră considerate ca fiind îndeplinite în raportul din ianuarie 2017. Provocările la  adresa independenței  sistemului  judiciar  și  punerea  acesteia  sub  semnul  întrebării  au reprezentat, de asemenea, un motiv persistent de îngrijorare. (…) Comisia  invită  România să  pună  în  aplicare  acțiunile  necesare  și  să  îndeplinească  toate recomandările  și,  către sfârșitul  anului  2018, va  publica  un  nou  raport  privind  progresele înregistrate”. (Vezi aici raportul integral MCV)

In fine, bilantul strict cantitativ al indeplinirii obligatiilor asumate arata la fel de prost: din 12 recomandari, Romania a indeplinit satisfacator doar una si a inregistrat ceva progrese doar la trei. In rest, un dezastru. Rusinea Romaniei se cheama ca de obicei Parlamentul, descris in raportul MCV in toata mizeria lui: sase alesi declarati incompatibili fac mai departe legi bine-merci iar in cazul altor trei Parlamentul a votat impotriva ridicarii imunitatii pentru a fi cercetati penal. Expertii europeni au simtit nevoia sa le ceara direct sefilor Parlamentului, adica lui Dragnea si luiTariceanu, sa faca ceva in privinta celor sase parlamentari declarati incompatibili (trei deputati si trei senatori) si sa respecte, in cele din urma, legea.

Dupa un astfel de raport, ministrul justitiei, Tudorel Toader, ar trebui sa-si dea demisia iar Parlamentul sa retraga urgent, asa cum ii solicita deja asociatiile de magistrati, proiectele de legi care au pus pe jar intreg sistemul judiciar. Este fara precedent ca Romania sa fie pusa in situatia de a redeschide capitole incheiate deja iar actiunile Guvernului si Parlamentului sa anuleze de fapt orice sansa ca MCV sa fie ridicat in viitorul apropiat. Insa nici macar acestea n-ar fi cele mai grave efecte ale raportului. Pana la urma, e bine ca Romania va ramane sub radarul UE la capitolul justitie, asa mai exista o speranta.

Dar vestea cu adevarat proasta e ca Romania risca sa piarda bani frumosi pe viitor. La Comisia Europeana sa discuta de ani buni varianta conditionarii accesului la fondurjile UE de respectarea statului de drept. Dupa iesirile in décor ale Poloniei si Ungariei, discutiile s-au intensificat iar acum Bruxelles-ul este foarte aproape de o decizie. In proiectul de reforma al Comisiei pe 2018, mai mult ca sigur vom avea un mecanism prin care tarile care nesecotesc valorile statului de drept vor avea acces limitat sau deloc la fondurile de coeziune. Nimeni nu risca sa lase si noul buget din 2020 pe mana unor cleptomani din Est fara scrupule. Cu atat mai mult cu cat avem lideri politici importanti suspectati ca le manevreaza arbitrar sau ca beneficiaza in mod ilegal de banii europeni: Victor Orban in Ungaria si Liviu Dragnea in Romania.

Atacurile impotriva justitiei produc, asadar, efecte ceva mai grave decat un simplu raport de tara negativ sau o imagine de tara bananiera in interiorul UE, ci risca sa rapeasca pe termen lung sansa la dezvoltare a unei natiuni.

Iar ca rusinea sa fie totala, ne mai paste un moment de un ridicol greu de imaginat acum. Probabila continuare a monitorizarii si dupa 2018, daca legile lui Tudorel/Iordache/Dragnea trec in forma actuala, va pune Romania intr-o situatie foarte delicata. La inceputul lui 2019 vom detine presedintia Uniunii Europene cu MCV-ul pe cap si cu amenintarea taierii accesului la fondurile europene. Ce credibilitate vom in situatia asta, de tara aflata la carma Uniunii Europene cu statul de drept facut praf si cum se vor uita celelalte 27 de tari la noi cand vom incerca sa impunem orice tema pe agenda europeana?

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro