De ce este doar un vis ideea că vom circula în curând cu trenul cu 160 km/h pe mari porțiuni dintre Sighișoara și granița cu Ungaria
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că până la sfârşitul acestui an se va putea circula cu trenul între Curtici şi Sighişoara cu viteza de 160 kilometri la oră. Viteza de 160 km/h sună bine și este plăcută, dar din mai multe motive nu o vom întâlni pe lungi porțiuni din Transilvania și nu anul acesta.
160 km/h în Transilvania rămâne o țintă greu de atins
„Până la sfârşitul acestui an, de la Curtici până la Sighişoara se va circula pe o linie reabilitată, modernizată complet, care va permite viteza de 160 kilometri la oră”, a afirmat ministrul Transporturilor, în cadrul unei vizite în judeţul Alba, citat de Agerpres.
De la Sighișoara la Curtici sunt 344 km, iar singurul tren direct, IR 346 Dacia (București – Viena) face la dus 5 ore și 13 minute și la întors, 4 ore și 59 de minute, viteza medie fiind pe la 66-68 km/h.
Acum 23 de ani exista un tren Expres, EN 370, care făcea 4 ore și 39 de minute de la Sighișoara la Arad, pentru că circula fără oprire peste 320 km. În 2002 și trenurile care aveau mai multe opriri între Curtici și Sighișoara făceau 5 ore și câteva minute, fiindcă erau mai mari decât acum vitezele între Arad și Deva și mai mici cele între Alba Iulia și Sighișoara.
Peste 3-4 ani, când vor fi gata lucrările și la diversele instalații, am putea să ne așteptăm ca între Sighișoara și Curtici cele mai rapide trenuri să facă peste trei ore, fiindcă vor fi minim 4-5 opriri, vor fi treceri la nivel cu calea ferată și nu se va putea rula peste tot cu 150-160 km/h.
Pe unde putem spera să vedem curând cele mai rapide trenuri
Publicația Club Feroviar are un articol în care explică de ce nu vom circula în 2024 cu trenul Sighișoara-Curtici cu 160 km/oră, cum promite ministrul Grindeanu. În articol se explică faptul că întârzierile la proiectele de modernizare a căii ferate din România nu sunt imputabile atât constructorilor (chiar dacă în unele cazuri și ei au partea lor de vină), cât aurtorităților statului, care întârzie cu exproprierile, cu descărcările arhelogice, cu avizele de mediu sau cu mutarea rețelelor de utilități.
Pe coridorul IV mai sunt în derulare șantiere pe următoarele tronsoane: Km 614-Bârzava, Bârzava-Ilteu, Ilteu – Gurasada și Gurasada-Simeria, care totalizează 141 km.
La unele, stadiul fizic al lucrărilor este avansat, dar sunt și zone unde nu sunt șanse ca lucrările să fie terminate la final de an.
Cel mai bine stă tronsonul „Km 614-Bârzava”, cu o lungime de 49,91 km. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 27 iulie 2017, iar potrivit ultimei monitorizări a CNCF CFR SA stadiul fizic al lucrărilor este de 93,95%.
Cel mai rău stă tronsonul „Ilteu-Gurasada”, cu o lungime de 22,34 km. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la finele anului 2017, iar stadiul fizic era în aprilie 2024 de 69,96%. Greu de crezut că cele peste 30 de puncte procentuale vor fi recuperate până la sfârșitul anului.
Aici trebuie să adaugăm faptul că, așa cum s-a văzut pe tronsonul Sighișoara – Simeria, unde lucrările la linii s-au terminat de câțiva ani, timpii de parcurs înscriși în Mersul Trenurilor au scăzut în pași mici, de la an la an, nu cu mult deodată.
Exemplu Sighișoara – Simeria ne arată ce ar putea urma
Între Arad și Simeria sunt 158 km, iar cel mai rapid tren face 2 ore și 22 minute, în timp ce trenurile Regio fac și 4 ore.
Pe cei 169 km dintre Sighișoara și Simeria, (magistralele 300 și 200), lucrările de modernizare au durat aproape zece ani, dar ca să se poată circula cu 160 km/h, trebuie să fie instalat peste tot sistemul de semnalizare ETCS.
Într-o zi de iunie din 2023, între Simeria și Sighișoara, pe cei 169 km, trenul Dacia a făcut doar 96 de minute, fiindcă era în mare întârziere. Este însă singurul tren direct care circulă între Simeria – Alba Iulia și Sighișoara și va fi nevoie de mult mai multe trenuri, pentru ca oamenii să se poată baza în zonă pe feroviar pe distanțe scurte (navetă).
Așa că, atunci când vor fi gata lucrările de modernizare dintre Arad și Simeria, și după ce vor fi funcționale instalațiile care schimbă macazurile în stații (centralizări electronice), tot nu se va circula cu 160 km/h, fiindcă va trebui să fie instalat și testat sistemul de semnalizare ETCS. Va mai dura.
Așa că, probabil din 2025 și mai mult din 2026, vor fi porțiuni pe care trenurile IR vor atinge 140 km/h sau 150 km/h, dar nu 160 km/h, între Arad și Simeria.
Oricum, 160 km/h va fi viteza cu care vor circula doar trenurile internaționale și cele IR și trebuie să fie vagoane care pot atinge această viteză. Vagoanele etajate ale CFR Călători pot atinge maxim 100 km/h, la fel și o parte dintre automotoarele operatorilor privați.
În toată chestiunea trebuie reamintit un lucru: drumul cu trenul spre Sighișoara este foarte lent, fiindcă sunt șantiere, se construiesc tuneluri lungi și sunt lucrări ce au câțiva ani întârziere. Pe cei 128 km dintre Brașov și Sighișoara se fac peste trei ore și nu rar apar și întârzieri. Pe noua variantă, trenurile IR vor face clar sub o oră și 20 de minute, dar probabil că după 2027.
Șase ore durează călătoria București – Sighișoara și sunt doar trei trenuri pe zi, pe sens.