De ce ies pe traseu doar jumătate dintre autobuzele electrice cumpărate anul trecut de Primăria Capitalei
Jumătate din cele 100 de autobuze electrice cumpărate de Primăria Capitalei anul trecut și livrate în decembrie 2023 nu circulă nici acum pe străzi. De ce? Municipalitatea nu a montat toate stațiile de încărcare.
Până acum, au fost montate 20 de stații de încărcare din cele 80 care au venit la pachet cu autobuzele. Restul nu au putut fi montate deoarece trebuie făcute noi branșamente, cu o putere adecvată, iar procedura este una complicată, spun reprezentanții Primăriei Capitalei.
„Aceste lucrări de investiții pentru asigurarea infrastructurii de încărcare sunt lucrări ample de infrastructură, care necesită studii de fezabilitate, realizarea de studii de soluție de către furnizorul de energie electrică, obținerea de avize și autorizații de construire, asigurarea feederilor de medie tensiune de la furnizorul de energie electrică, asigurarea posturilor trafo aferente etc, investiții pe care Autoritatea Contractantă trebuie să le deruleze ca proiecte complementare achiziției propriu-zise de autobuze și de stații de încărcare”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.
Cele 20 de stații de încărcare au fost puse la Uzina de Reparații Atelierele Centrale și la Depoul Bujoreni, iar cele 50 de autobuze electrice care ies în traseu sunt garate la Depoul Bujoreni și Autobaza Floreasca, ca să poată ajunge la aceste stații.
Autobuzele electrice trebuie garate la depourile Bujoreni/Berceni/Bucureștii Noi, dar fără stații de încărcare montate nu pot ieși în teren și nu pot fi garate în toate cele trei locații, după retragerea din cursă.
Municipalitatea a făcut abia în decembrie anul trecut studiile de fezabilitate pentru montarea stațiilor de încărcare, deși știa că autobuzele electrice vor veni în 2023.
Cât costă amplasarea stațiilor pentru autobuzelor electrice
La Depoul Berceni, lucrările de amenajare pentru deservirea autobuzelor electrice – montarea a 55 de stații de încărcare și amenajarea a 55 locuri de parcare – ar urma să coste circa 26 milioane de lei și să dureze 15 luni din care 11 luni execuția. Asta înseamnă că ar trebui să fie gata în martie 2025.
La Depoul Bucureștii Noi, lucrările de amenajare pentru deservirea autobuzelor electrice – montarea a 15 de stații de încărcare și amenajarea a 15 locuri de parcare – ar urma să coste circa 10,7 milioane de lei și să dureze 11 luni din care 9 luni execuția. Asta înseamnă că ar trebui să fie gata în noiembrie 2024.
La Depoul Bujoreni, lucrările de amenajare pentru deservirea autobuzelor electrice – montarea a 52 de stații de încîrcare și amenajarea a 52 locuri de parcare – ar urma să coste circa 24 milioane de lei și să dureze 14 luni din care 10 luni execuția. Asta înseamnă că ar trebui să fie gata în februarie 2025.
Toate autobuzele electrice vor în traseu până la finalul anului”, promite Primăria Capitalei
Până la finalizarea lucrărilor în cele 3 depouri au fost inițiate demersurile pentru amplasarea temporară a 13 stații de încărcare în incinta complexului din jurul Arenei Naționale, se mai arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei.
Reprezentanții instituției susțin că până la finalul anului toate cele 100 de autobuze vor ieși în traseu:
„De menționat faptul că ciclurile de încărcare ale autobuzelor permit alimentarea a două autobuze electrice pe rând pe o stație de încărcare în aceeași noapte. Până la finalizarea lucrărilor în cele cele 3 depouri (Berceni/Bujoreni/Bucureștii Noi), ne propunem ca prin măsurile provizorii menționate mai sus, să avem toate cele 100 de autobuze electrice în traseu până la finalul anului 2024”.
HotNews.ro a întrebat și cine este vinovat pentru această situație și de ce nu s-au luat măsurile ca stațiile de încărcare să fie montate la timp, dar nu am primit răspuns.
22% dintre autobuzele care ies în traseu nu aer condiționat
Aproape 28 % dintre mijloacele de transport ale Societății de Transport București, programate să iasă pe traseu în luna iulie, nu au aer condiționat, potrivit unui răspuns transmis de STB la solicitarea HotNews.ro. Mai exact, din cele 1.323 de vehicule din parcul STB, au aer condiționat doar 962. Cea mai bună situație este la troleibuze, autobuze, iar cea mai rea la tramvaie.
În procente, nu au aer condiționat 22% dintre autobuze, 60% dintre tramvaie și 15% dintre troleibuze. Deci, dacă vreți răcoare, e bine să evitați tramvaiele vechi în zilele caniculare.
Cele 50 de autobuze electrice ar mai fi îmbunătățit situația.
Autobuzele electrice chinezești Granton
În 2023, Primăria Capitalei a semnat un contract în valoare de 290 milioane lei cu asocierea BMC Trucks & Bus SRL pentru achiziția a 100 de autobuze electrice.
Autobuzele sunt modele Granton produse în China de ZTE Smart Auto, cu componente importate în mare parte din Europa, potrivit directorului BMC Trucks & Bus SRL.
Autobuzele model Granton GTZ6129BEVR au o lungime de 12 metri, au o podea complet coborâtă și pot transporta până la 80 de persoane, cu 30 de locuri, 2 scaune rabatabile și un loc pentru persoanele cu handicap.
Autobuzul are un motor electric de 195KW și o baterie litiu-ion-fosfat cu o capacitate totală de 374,65 kilowați-oră. Încărcarea completă a bateriilor durează între 2,5 și 4 ore, în funcție de puterea încărcătorului. Producătorul nu enumeră o anumită autonomie de funcționare cu o singură încărcare, dar susține că autobuzele pot opera „toată ziua” „fără reîncărcare”.
Toate aceste autobuze au fost deja livrate în 2023, dar doar jumnătate circulă în traseu.