De ce nu sunt evitate coliziunile frontale de pe DN 1: Politia Rutiera a cerut insistent Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale montarea de parapeti de beton. De un an, CNADNR nu a rezolvat problema
Politia Rutiera a cerut de mai multe ori in 2012 Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) sa monteze pe DN1, intre Pasajul Baneasa si Otopeni, parapeti de beton pentru separarea sensurilor de mers ca, in caz de accident, masinile sa nu ajunga pe sensul opus de mers si sa faca si mai multe victime si daune materiale. Cu toate acestea, de aproape un an CNADR nu a facut nimic in acest sens. In prezent cele doua sensuri de mers sunt separate doar de o mica bordura, peste care masinile care pierd controlul sar cu usurinta si lovesc vehiculele care vin din sens opus. Potrivit datelor furnizate de Politia Rutiera catre HotNews.ro, in 2012, pe DN1 intre Pasajul Baneasa si Otopeni au avut loc 9 accidente soldate cu 3 morti si raniti grav. Potrivit CNADR, montarea parapetilor, care ar fi putut salva mai multe vieti, ar fi costat 3 milioane lei. In 2012, potrivit site-ului de licitatii publice, doar pentru curatenia in parcarile si grupurile sanitare de pe Autostrada A2, CNADNR a incheiat un contract de 1,7 milioane lei cu firma Romprest.
Bordura pe separare pe DN1
Reprezentantii Politiei Rutiere au declarat pentru HotNews.ro ca au cerut de mai multe ori CNADNR sa monteze parapeti de beton tip New Jersey pe portiunea dintre Pasajul Baneasa si Otopeni, insa li s-a raspuns ca nu sunt bani.
CNADNR recunoaste ca a primit solicitarile de la Politia Rutiera privind montarea parapetilor. „Politia Rutiera a solicitat montarea de parapete tip New Jersey pe DN1. Precizam ca in proiectul de largire la 6 benzi – solutia tehnica actuala (existenta) a fost stabilita si aprobata de comun acord cu Politia Rutiera. Motivul alegerii solutiei existente ca solutie viabila a fost acela de a permite interventia echipajelor de urgenta (pompieri, salvare, politie) pe DN1 in cazul blocarii unui sens de circulatie”, se arata in raspunsul trimis de CNADNR la solicitarea HotNews.ro. Institutia sustine ca nu a montat parapetii deoarece portiunea din DN1 cuprinsa intre Pasajul Baneasa si Otopeni se afla in etapa de predare din administrarea CNADNR catre Primaria Capitalei.
Potrivit informatiilor furnizate de CNADNR, costul de montare si achizitionare a parapetilor New Jersy ar fi de 3 milioane lei, la care se adauga costurile de dezafectare a solutiei existente. „Mentionam ca limita de viteza pe sectorul respectiv este de 70 km/h”, afirma reprezentantii CNADNR.
Accidente pe DN1
Pe 11 august 2012, pe DN1, in apropiere de Bucuresti, soferul unui BMW, care circula pe sensul dinspre Ploiesti spre Bucuresti, a derapat din cauza carosabilului umed, masina condusa de el a sarit peste bordura care desparte cele doua sensuri de mers pe DN1 si a lovit doua autoturisme, su declarat pentru realitatea.net reprezentantii Politiei Rutiere. Doua persoane au fost ranite si patru masini au fost avariate. Printre soferii implicati in accident s-a numarat si presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, Csaba Asztalos.
„Din primele cercetari rezulta ca soferul autoturismului BMW, care circula dinspre Otopeni spre Bucuresti, nu a adaptat viteza la conditiile meteo. A patruns pe sensul opus de circulatie unde a lovit doua autoturisme care circulau regulamentar. Din accident a rezultat ranirea a doua persoane”, a declarat reprezentantul politiei pentru realitatea.net.
Soferul BMW-ului a fost testat cu aparatul etilotest, iar rezultatul a fost negativ. „Circulam toti in coloana si odata a inceput sa-mi plece usor in dreapta. Si a sarit pe contrasens, am luat bordura, unul m-a evitat si unul care era in spatele lui nu m-a vazut, ca a intrat direct in mine, in lateral si m-a aruncat. Era ud fleasca. Unul din spate nu a mai putut sa evite si a intrat si el usor si asta a fost. Nu aveai cum sa fugi, ca mergeam toti in coloana”, a spus tanarul care a provocat accidentul.
„Circulam in coloana, ieseam din Bucuresti, era trafic foarte mare si dintr-o data ne-am trezit pe sensul nostru cu o masina in zbor. Presupun ca avea viteza, ploua, presupun ca avea si tractiune pe spate. Este inadmisibil”, a spus presedintele CNCD, Csaba Asztalos, a carui masina se afla chiar in spatele autoturismului care a fost cel mai grav avariat in accident.
Pe 18 februarie 2013, o soferita care nu a adaptat viteza la conditiile de drum a pierdut controlul volanului, a trecut peste bordura despartitoare dintre cele doua sensuri de circulatie si s-a ciocnit de un alt autoturism, in care se aflau doua persoane, si a acrosat un altul, potrivit realitatea.net.Purtatorul de cuvant al Brigazii Rutiere a Capitalei, Andrei Codau, a declarat pentru MEDIAFAX ca accidentul a fost provocat de o femeie care conducea un autoturism Peugeot pe sensul spre Bucuresti. In zona Otopeni, femeia a pierdut controlul volanului si a intrat pe contrasens, unde a lovit doua masini care circulau regulamentar, dintre Bucuresti spre Ploiesti. In urma accidentului, femeia a fost ranita grav, fiind transportata in coma la un spital, iar un alt sofer implicat in accident a suferit rani usoare, a precizat Andrei Codau.
Romania ocupa locul doi in UE, dupa Lituania, la numarul de decese in accidente rutiere in 2012
Romania ocupa locul doi in Uniunea Europeana, dupa Lituania, la numarul de decese in accidente rutiere in 2012, figurand printre cele doar patru tari in care numarul deceselor a crescut anul trecut, in contextul in care, la nivelul Uniunii Europene, mortalitatea pe sosele s-a redus, potrivit Agerpres. In Romania au fost inregistrate anul trecut 96 de decese in accidente rutiere la un milion de locuitori, in crestere cu 1% fata de 2011, cand au fost consemnate 94 de decese la un milion de locuitori. Romania este devansata de Lituania, cu 100 de decese, si este urmata de Polonia (93 decese) si Grecia (92 decese). In Bulgaria au loc 82 de decese, iar in Ungaria – 60 decese. Aceasta crestere are loc dupa ce Romania inregistrare o scadere anuala de 15% a numarului de decese, de la 111 morti la un milion de locuitori in 2010 la 94 de morti in 2011.
La nivelul Uniunii Europene, accidentele auto lasa in urma in fiecare zi 75 de morti si 750 de raniti. Totusi, mortalitatea pe soselele europene s-a redus cu 9% in 2012, echivalentul a 3.000 de vieti salvate.
„Anul 2012 a fost unul decisiv pentru siguranta rutiera europeana, cu cel mai scazut numar de decese in accidente rutiere inregistrat vreodata. O scadere de 9% inseamna ca anul trecut au fost salvate 3.000 de vieti. Aceste rezultate sunt extrem de incurajatoare. Din pacate, pe drumurile Europei inca isi pierd zilnic viata 75 de oameni, asa ca nu putem sa ne multumim doar cu progresul de pana acum. Avem obiective ambitioase – dorim sa reducem la jumatate numarul deceselor rutiere in UE pana in 2020 ti, pentru a obtine acest lucru, trebuie sa avansam in acelasi ritm”, a declarat comisarul european pentru transporturi