De unde vin si unde se duc banii publici: o comparatie 2011 vs 2008
In ultimii trei ani, guvernul a marit taxe si impozite, a largit baza de impozitare, a crescut si apoi a inghetat pensiile, a scazut salarii si a dat afara bugetari, masuri care, alaturi de efectele crizei economice au dus la schimbari atat in ce priveste structura veniturilor, cat si a cheltuielilor bugetare, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
- Structura veniturilor bugetare: 2011 vs 2008
Dupa cum se poate observa si in graficul alaturat, in primele 9 luni din 2011, comparativ cu primele 9 luni din 2008 a scazut ponderea incasarilor din contributiile de asigurari, desi CAS-ul a crescut cu 3,3% din 2009 (de la 28% la 31,3%), iar baza de impozitare a fost largita prin includerea in randul platitorilor de CAS a personalului militar si a unora dintre cei care obtin venituri din profesii liberale.
De asemenea, a scazut semnificativ (-28%) ponderea veniturilor din impozitul pe profit, evolutie normala daca ne gandim ca si profiturile obtinute de companii au scazut foarte mult.
In ce priveste ponderea veniturilor din TVA, scaderea accentuata a consumului a facut ca aceasta sa creasca nesemnificativ, desi cota s-a majorat cu 26% anul trecut. Ponderea veniturilor din accize a crescut insa cu 35%, de la 8% la 10,8%, principalele motive fiind cresterea accizelor si deprecierea leului (cursul la care se calculeaza accizele: 3,35 lei/euro in 2008, respectiv 4,26 in 2011).
O mentiune speciala in ce priveste veniturile din taxe si impozite pe proprietate – desi ponderea acestora a crescut de la 2,1%, la 2,6%, in comparatie cu alte tari, Romania are una dintre cele mai mici ponderi in PIB a acestui tip de venituri bugetare, detalii aici.
Per total, in ciuda cresterii taxelor si impozitelor, ponderea veniturilor bugetare in PIB a scazut de la 24,6% in primele 9 luni din 2008, la 24,2% in primele 9 luni din 2011.
- Structura cheltuielilor bugetare: 2011 vs 2008
Aici au avut loc cele mai importante schimbari. Astfel, ponderea cheltuielilor cu asistenta sociala a crescut cu 20,6%, cresterea in sume absolute fiind de 33%, de la 38,3 miliarde lei in primele 9 luni din 2008, la 51 miliarde lei in primele 9 luni din 2011.
Daca discutam strict despre pensii, cheltuielile au crescut spectaculos: de la 24 la 35,9 miliarde lei, principalul motiv fiind cresterea punctului de pensie cu 20% incepand cu octombrie 2008, masura care, pe fondul reducerii bruste a incasarilor bugetare a generat un deficit urias, de 2,7 miliarde lei doar in noiembrie si decembrie 2008.
Sa nu uitam nici de cresterea punctului de pensie cu 5% in 2009, si de introducerea pensiei sociale minime din 2010, “initiative” care au contribuit la cresterea cu aproape 50% a cheltuielilor cu pensiile in ultimii trei ani. Pe de alta parte, cresterea se datoreaza si faptului ca, de la 1 ianuarie 2011, de la bugetul de pensii se platesc si pensiile militarilor (circa 5 miliarde lei/an).
Exceptand pensiile, restul cheltuielilor cu asistenta sociala au crescut de la 14,3 miliarde lei, la 15,1 miliarde lei.
Mai departe, reducerea salariilor bugetarilor a dus la scaderea semnificativa a ponderii acestui tip de cheltuieli, in timp ce ponderea cheltuielilor cu achizitia de bunuri si servicii s-a redus destul de putin, de la 16,4%, la 15,3%. Ponderea cheltuielilor de capital s-a redus cu 27%, insa aici nu sunt incluse cheltuielile cu fondurile europene, care au crescut semnificativ in ultimul an.
Pe fondul cresterii datoriei publice si a dobanzilor, ponderea cheltuielilor cu dobanzile a crescut de la 2%, la 4,5%, iar anul viitor, procentul va continua in mod sigur sa creasca.
Per total, ponderea cheltuielilor bugetare in PIB a crescut de la 26,1% in primele 9 luni din 2008, la 26,7% in primele 9 luni din 2011, crestere generata in mod evident de majorarea semnificativa a cheltuielilor cu asistenta sociala.
Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.