De vorba cu Nicolae Margineanu si Cosmin Selesi despre ultimul lor proiect
„Ce faci cand vinzi casa, masina si tot ce ai ca sa emigrezi in Australia? Si banii iti dispar intr-un minut? Ce spui nevestei si copilului? Cum recuperezi banii pierduti? Sunt clipe in care esti in stare de orice”. HotNews.ro a incercat sa vada prin gaura cheii mai multe despre ultimul proiect al regizorului Nicolae Margineanu. Despre ce e vorba in Schimb Valutar care se lanseaza vineri, 17 octombrie, cum a fost facut filmul si cine sunt protagonistii?
De ce Schimb Valutar?
„A fost chiar titlul scenariului scris de Tudor Voican”, explica Nicolae Margineanu. „Mi s-a parut un titlu foarte bun care reprezinta povestea. Nu m-am gandit nicio clipa sa-l schimb. Scenariul a fost scris dupa o idee a regretatului Catalin Cocris, care nu mai este de cativa ani printre noi. El era regizor de film si acesta a fost filmul cu care ar fi trebuit sa debuteze. Era grav bolnav cand scenariul a fost gata si din din acest motiv n-a putut sa intre in productie. La vreo doi ani, l-am intalnit pe Tudor Voican si m-am interesat de soarta proiectului. Citisem scenariul si imi placuse foarte foarte mult. Eram convins ca il preluase unul din tinerii regizori si Tudor Voican mi-a spus ca inca nu gasise pe cineva, n-au fost interesati de un film cu caracter social. Tudor chiar vroia sa-mi propuna sa intru cu el la concursul CNC. Ceea ce am si facut deoarece cu el am si obtinut finantarea.”
Margineanu a regizat si Faimosul paparazzo Foto: Hotnews |
„Partea cea mai frumoasa intr-un film, pentru mine cel putin, este cand nu ai inceput inca filmarile, cand faci prospectiile, cand gandesti distributia si ai libertatea sa iti imaginezi tot ce va urma sa fie. Pentru ca mai apoi, esti destul de constrans de conditii obiective de filmare: de decor, de programul actorilor, de bani. Si de multe ori incepe o lupta destul de surda pentru a face filmarea, cu surprize placute cateodata. De exemplu poate sa fie un actor care sa ridice foarte mult stacheta, sau poti avea un decor care te inspira, dar in general esti constrans. In aceasta prima parte a filmului am avut o colaborare foarte placuta cu Tudor Voican care a fost deschis si cred ca povestea s-a imbunatatit destul de mult. Aceasta colaborare a durat de fapt, pana la sfarsitul filmarilor. Pentru ca am hotarat de comun acord ca nu este bun finalul si am incercat sa refilmam scena. Dar, din pacate, unul din actori se tunsese, si-atunci a trebuit sa asteptam sa ii creasca parul. Scena era de iarna si pana i-a crescut parul, s-a facut primavara. Am amanat astfel cu un an de zile terminarea filmului. Insa nu-mi pare rau, pentru ca finalul pe care l-am facut acum este mai bun si ajuta mult povestea filmului.
Cum au fost alesi actorii
„Pe Cosmin Selesi il cunosteam, il vazusem in piesa Sunshine Play, scrisa de Stefan Peca si regizata de fiica mea, Ana Margineanu, unde el face un rol admirabil. E un actor formidabil. Am ramas uluit atunci cand am vazut, a fost un adevarat recital.
Cosmin Selesi – actorul principal Foto: Hotnews |
Eu deja aveam scenariul in mana si imediat m-am gandit la el pentru ca era categoric capabil sa faca aceasta trecere de la un provincial naiv care poate s-o pateasca in Bucuresti, poate sa fie fraierit si apoi sa ajunga spre final un escroc versat care pacaleste alti oameni. El putea sa faca trecerea aceasta intr-un mod convingator, sa faca trecerea de la victima la agresor.
Pe Aliona Munteanu n-o vazusem la „Dansez pentru tine”, nu sunt un fan al televizorului in general. Dar, in momentul in care am cautat o moldoveanca, pentru ca asa era descris in scenariu, cineva mi-a spus ca este o fata care luase premiul doi parca la acel concurs. Si am chemat-o pe Aliona Munteanu. N-o mai vazusem pana atunci, dar in momentul cand a intrat pe culoarul sediului unde noi faceam probele, in doua secunde m-am hotarat, cred. Vorbea tare, era trasnita, avea limbajul acela moldovenesc, era ceva, focoasa, inimoasa, numai suflet tot timpul. Nici nu ma stia, cred. Discuta cu cei din echipa, cu care se cunostea. Si-atunci m-am hotarat pe loc. Sigur, a mai dat niste probe, s-au facut niste formalitati. Am anuntat-o totusi mai tarziu, dar hotararea atunci a fost luata.
Din pacate ea a plecat in Canada, dar poate, da Domnul sa fie bine pentru ea. Desi cred ca acolo e foarte greu ca actor. Ea aici face un rol foarte bun dupa parerea mea si e plina de calitati, e foarte buna actrita si cantareata, buna dansatoare, are foarte foarte multe daruri. Si ca om este minunat”, spune Nicolae Margineanu.
Nicolae Margineanu a mai regizat: Binecuvantata fii inchisoare, Faimosul paparazzo, Priveste inainte cu manie, Padureanca, Profetul, aurul si Ardelenii, Tanase Scatiu, B.D. la munte si la mare, B.D. in alerta, Brigada Diverse intra in actiune
www.imdb.com
Cum s-au inteles actorii la filmari
„La inceput Cosmin era destul de rezervat. Cred ca el dorea pe altcineva. Dar incet incet, Aliona l-a fermecat si pe el, ca pe noi toti dealtfel, cu stilul ei. Improvizeaza, nu face nimic la fel, in fiecare secunda e altfel. A adus foarte multa prospetime si l-a ajutat pe Cosmin foarte mult, dupa parerea mea. Cosmin e actor foarte bun, dar lucreaza elaborat. Gandeste bine rolul, are un talent extraordinar, pe cand Aliona improvizeaza intotdeauna. Are har, e foarte naturala, foarte talentata. Am avut cateva surprize cu ea, nu mi-a venit sa cred. Era mult peste asteptari.
A avut o scena in care politia ii forteaza usa si vrea sa intre in incapere. El iese cumva pe geam. Si de unde Aliona era in situatia sa fie prinsa, se repede cu asa o forta in politistii, incat ii deruteaza. E atat de feroce si de rea, incat am ramas uluiti. Parca vedeam alta femeie, alt personaj. Ea e de obicei draguta, agreabila, cu umor, cu dulceata. Dintr-o data devine o soacra, parca numai fierea era in ea. Jos cu palaria, am spus atunci cu toata echipa. A fost un moment de tacere cand si-a facut scena. Nu i-am dat eu vreo indicatie, n-a ajutat-o cineva in mod special, din strafundurile ei a pornit rezolvarea scenei.
Aliona Munteanu este actrita principala Foto: Schimb Valutar |
Mie mi se pare personajul ei reprezentativ pentru aceasta perioada de tranzitie pe care o traim, care e plina de surprize. Toti am avut surprize mai mult sau mai putin dureroase, dar am avut cu totii. Am avut surprize la oameni, peste noapte vezi ca un om s-a schimbat, ca face alta politica. Dar pentru asta, spectatorul cred ca se va identifica cu aceste doua personaje care lupta cu disperare sa-si faca dreptate, sa supravietuiasca cumva intr-o Romanie destul de ostila, destul de indiferenta la grijile lor. „
Lumea isi da in petec putin, uita sa se apere
„Aceasta perioada ofera foarte multe subiecte interesante. Multe dintre ele treci pe langa ele, iti imaginezi ce subiect de film ar fi, cochetezi cu ele, vine alt subiect si-l sterge. Sunt multe subiecte si sunt pentru ca lumea e foarte rascolita in perioada asta. Lumea isi da in petec putin, se dezvaluie cu usurinta, uita sa se apere. In Occident, sau pe vremea lui Ceausescu, era o carapace prin care fiecare se ferea. Si-o construise foarte bine, avea locul lui in societate, masca lui pe care si-o punea, spunea ce trebuia sa spuna, gandea ce trebuia sa spuna, era acoperit. Ei, acum nu mai e asa, acum sunt descoperiti.
Havel a spus foarte frumos. Un muncitor l-a intrebat la un moment dat: „E adevarat ca in capitalism e jungla?” Si el a raspuns: „Da, e jungla.” Noi am stat pana acum in gradina zoologica si, dintr-o data, s-au deschis portile. Din cauza aceasta, multa lume e vulnerabila, e nepregatita. Unii au spirit de initiativa, s-au descurcat foarte bine, altii nu. Au fost obisnuiti cu slujba, cu micul lor venit de la stat, si dintr-o data mica lor stabilitate sare in aer.
Fiind tanar, personajul Emil crede ca poate sa rezolve orice, chiar rezolva, dar plateste pentru ceea ce face. E proverbul asta romanesc: Fa-te frate cu dracul pana treci puntea. Cred ca mai bine n-ar fi fost. Pentru ca sunt situatii, in care faci tot posibilul, si uiti si de morala, uiti de tot, de cele bune si drepte si faci totul ca sa iesi dintr-o situatie. In momentul in care ai iesit, de-abia atunci iti dai seama ca ceva se schimba in interiorul tau, ca ceva a ramas intiparit, ca lucrurile astea nu se uita. Si asta poate e mult mai grav decat daca n-ai fi batut palma cu dracul. Daca te-ai fi comportat cum trebuie, ieseai mai greu din incurcatura, dar cu constiinta curata.
Personajul nu-si da seama, nu realizeaza ca zi de zi, in aceste luni in care ramane in capitala, el se schimba foarte mult. Realizeaza spre final si dintr-o data, a devenit o fiara, nu mai e om, nu mai e omul care era altadata. Poate isi va reveni, ca sunt perioade si perioade, dar asta nu putem sa stim.
Cat au durat filmarile
„Filmarile propriu-zise au durat cam doua luni, doua luni si ceva. Am avut foarte multe locuri de filmare. Din cauza asta filmul a fost destul de greu, administrativ, vreau sa spun. Am luat o pauza de un an de zile datorita finalului. A trebuit sa refacem finalul si am mai stat un an de zile. Cred ca asta a prins bine. Pana atunci l-am mai revazut la montaj, s-a mai asezat. Am filmat in vreo 40 de locatii, foarte multe, iar Cosmin Selesi a fost prezent in fiecare zi. Nicio zi de filmare n-a fost fara el. Filmul e pe umerii lui categoric. Aliona vine cu prospetimea si cu farmecul ei, si da savoare filmului fara indoiala, dar greul l-a dus Cosmin.”
Momente amuzante
„S-a mai intamplat cand Cosmin isi facea rolul cu schimbul dolarilor, sa vina vreun client si sa-i ceara sa ii schimbe bani. S-a intamplat o data, cred.
Apartamentul lui Lili, personajul feminin al filmului, trebuia sa fie o camera foarte foarte mica, de 2 pe 3, nici 6 metri patrati nu trebuia sa aiba. Si lucrul asta trebuia sa se vada in film. Pentru o echipa de filmare intreaga, asa ceva nu se poate. Si nici sa construim decorul platou nu ne permiteam. Am gasit o camera care era dubla si am facut un perete fals. Peretele acela se tragea intr-o parte si in alta ca sa putem circula, depinde de ce unghi aveam. Dar in momentul in care era cate un contra-plan si trebuia sa fie loc pentru echipa. Operator, noi, Lili, era si Cosmin pe langa ea si nu se mai putea respira. Si se tineau toti sa nu rada, erau scene pline de haz.”
Momentul cel mai dificil al filmului
„Filmarea finala de la aeroport a fost cel mai dificil moment de realizat. Contribuiau destul de multe elemente. In primul rand a fost foarte scumpa, se percep taxe destul de mari. Si din aceasta cauza, am zis sa nu filmam opt ore, sa filmam doua ore sa platim mai putin. Datorita faptului ca am fost intr-o tensiune foarte mare si eram cu o masina de vant care sufla banii, cu foarte multe probleme tehnice care trebuiau sa coincida pentru realizarea cadrului, am ratat filmarea. Am filmat, dar n-a iesit bine. Pana la urma am negociat o a doua filmare la aeroportul Tiriac si-am reusit sa filmam o zi intreaga si sa facem scena finala.
O alta zi dificila a fost filmarea grevei. Am ragusit, toata echipa, pentru ca e galagie si trebuie sa te faci auzit cu portavocea. Am filmat cu mai multe aparate, am blocat o strada, a fost destul de complicat”, concluzioneaza regizorul Margineanu.
Schimb Valutar vazut de Cosmin Selesi
„Domnul Margineanu ma stia de la fiica dansului, Ana Margineanu, cu care eu am lucrat foarte mult in teatru. De fapt, e singurul regizor de teatru cu care am lucrat dupa ce am terminat scoala. Am lucrat cu Ana foarte mult si ne-am inteles foarte bine. De-acolo ma stia domnul Margineanu si ma bucur ca nu l-am dezamagit si ca a avut incredere in mine. Mi-a dat scenariul si mi-a zis: „Cosmin, vezi cum e. Vrei?” Si-am zis: Da, domnule Margineanu, vreau.”
Selesi a jucat in Terminus Paradis Foto: Hotnews |
Mi-a placut scenariul pentru ca mi-a transmis emotie la prima citire. Dupa ce am terminat de citit am zis: saracul. Si in continuare ii zic, saracul. Nu e un rol greu, a fost un rol foarte greu. Trece personajul acesta prin niste transformari, e o performanta actoriceasca pe care sper sa fi reusit s-o fac.
Au fost 50 de zile de filmare, daca nu ma-nsel. Domnul Margineanu are un stil extraordinar de a lucra cu actorii, are o liniste, e usor, calm, nu grabeste pe nimeni, il lasa pe actor sa lucreze intr-un mediu propice pentru a-si demonstra toate calitatile pe care le are. Au fost 50 de zile grele, am indurat si frig, dar n-a fost stresul de la filmarile clasice, hai, acuma, da-i, liniste. N-a fost graba. Usor, incet si bine.
Au fost momente dificile. Are anumite transformari baiatul asta: primele telefoane pe care le da acasa cand i se intamplau niste lucruri . E cam greu prin Bucurestii Noi, cu aglomeratie, cu claxoane. Sunt niste secvente dificile. Acelea au fost niste momente grele in care stoarce niste lacrimi baiatul asta. E foarte riscant, ori o dai in bara ori e pe bune. Mi-a placut tot. Si m-am bucurat tare mult ca am ucrat din nou cu Andi Vasluianu”, povesteste Cosmin Selesi.