Sari direct la conținut

Despre ce proiecte de autostrăzi au discutat parlamentarii și ministrul propus al Transporturilor la audieri: „România e pe locul 128 în lume la drumuri, după Gabon și Zimbabwe”

HotNews.ro
Lucian Bode, Foto: Agerpres
Lucian Bode, Foto: Agerpres

„Suntem campioni mondiali la kilometri de autostradă proiectați, dar neconstruiți”, a declarat miercuri liberalul Lucian Bode, ministrul propus la Transporturi, Infrastructură și Comunicații în Guvernul Orban, în cadrul audierilor din Parlament din comisiile de specialitate. Bode a vorbit de câteva dintre măsurile și proiectele pe care le vede prioritare în mandatul de un an pe care îl va avea în față precum Pitești – Sibiu sau A8 Tg. Mureș – Iași, dar a spus și de ce nu crede că în acest an va fi deschis traficul pe Lotul 3 din A1 Lugoj – Deva.

Suntem campioni mondiali la kilometri de autostradă proiectați, dar neconstruiți. Licitațiile sunt contestate și durează ani de zile, iar contractele semnate au probleme la implementare, avize lipsă, blocaje. Apoi există constructori cu probleme, subcontractori neplătiți și există și problema claim-urilor (n.r. litigii comerciale în care sunt solicitate despăgubiri în urma unor contracte)”, a declarat miercuri, la audierile din comisiile de specialitate, ministrul propus al Transporturilor și Comunicațiilor, liberalul Lucian Bode.

Acesta a spus că pe rutier România are 828 de kilometri de autostradă, dar se află pe locul 128 în lume în ceea ce privește calitatea drumurilor, „după Gabon sau Zimbabwe”.

Bode a spus că există o incapacitate de a absorbi fondurile europene pe axa 1 și axa 2 din Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). „Suntem la 25% cheltuieli rambursate de Comisia Europeană”, a spus Bode.

Actualul ministru demis al Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost primul care a luat cuvântul la partea de discuții destinată întrebărilor. „Infrastructura nu trebuie să fie un motiv de dispute între politicieni, este a românilor, a tuturor. Mă bucur să văd că ați preluat 90% din programul dumneavoastră de guvernare din programul PSD”, a spus Cuc.

Apoi, la rând, au urmat mai mulți deputați și senatori care au adresat întrebări legate atât de domeniul rutier și al autostrăzilor, dar și pe feroviar, pe metrou sau aerian, precum și pe domeniul comunicațiilor, un minister care va fi comasat acum în noul Minister al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC).

Cătălin Drulă, deputat USR, i-a atras atenția ministrului propus Bode să se ocupe, în ceea ce privește coridorul IV, de deschiderea circulației pe lotul 3 din A1 Lugoj – Deva, de contractarea lucrărilor pentru secțiunea cu tuneluri de pe Lugoj – Deva, singura bucată care practic va lipsi mulți ani de pe traseul Sibiu – Nădlac, dar și de lansarea secțiunilor 2 și 3, tronsoanele cu adevărat montane, din autostrada Sibiu – Pitești.

Drulă i-a mai cerut ministrului renunțarea la proiectul prin Parteneriat Public Privat pentru autostrada Comarnic – Brașov, dar și trecerea pe fonduri europene a autostrăzii A8 Tg. Mureș – Iași și să nu apeleze la PPP-uri.

Varujan Vosganian, deputat ALDE, a cerut ca noul ministru al Transporturilor să ia în calcul drumul expres Botoșani – Târgu Frumos, dar și implementarea drumului de mare viteză Ploiești-Pașcani-Suceava-Siret, precum și realizarea variantei ocolitoare sud a municipiului Iași.

Și fostul ministru al Transporturilor din PSD, Lucian Șova, a luat cuvântul și, printre altele, a adus în discuție autostrada A13 Bacău – Brașov, despre care, printr-o întrerbare retorică, a lăsat să se înțeleagă că e cea mai ușoară, rapidă și ieftină de implementat pentru a lega Moldova de restul țării peste munți, în comparație cu A8.

În replică, parlamentarul PNL de Iași Marius Bodea a spus că cea mai rapidă legătură pentru Moldova este tot A8 Tg. Mureș – Iași „pentru că leagă Moldova de Vest, nu de centrul țării, fără a face un ocol inutil”. Bodea a mai spus că A8 ar fi mai ieftină pentru că „este pe fonduri europene garantat”.

La partea de răspunsuri, Lucian Bode, propus ministru al Transporturilor, a mai amintit de autostrada de centură a Capitalei, inelul A0, printre priorități, dar a recunoscut că există și acolo blocaje.

Bode a mai spus că atât autostrada Sibiu – Pitești, cât și drumul expres Craiova – Pitești sunt între prioritățile mandatului guvernului Orban care va fi unul de un an.

În ceea ce privește care să fie prima autostradă care să lege Moldova de Ardeal, Bode a spus că, „există Legea Autostrăzii Unirii (n.r. A8), iar noi suntem obligați să o respectăm, să găsim finanțarea obiectivului. Sigur, discutăm de circa 8,9 miliarde de euro, dar pentru a uni Moldova cu Transilvania nici o sumă nu e prea mare”.

Pe autostrada Transilvania există în continuare probleme și blocaje, chiar dacă pe circa 5 kilometri de la granița Borș la Biharia se lucrează intens și sunt șanse să fie gata anul următor. „Pe secțiunea până la Chiribiș licitația a fost anulată, iar pe Chiribiș – Biharia încă suntem în contestații”, a spus Bode.

Pentru drumul de mare viteză din Moldova pe axa Nord-Sud, Bode a spus că susține finalizarea documentațiilor – SF și proiect tehnic – în 2020 astfel încât să lanseze execuția în 2021. „Sigur, ne dorim toți ca acest drum să fie o autostradă în loc de drum expres”, a spus Bode.

Cât privește Lotul 3 din A1 Lugoj – Deva, acolo unde Transporturile au reziliat contractul la 99% și unde ar exista probleme la lucrările executate, Bode a spus că e puțin probabil ca traficul rutier să fie deschis în acest an.

„Avem un raport de expertiză tehnică pe partea de drum care recomandă deschiderea cu limitarea vitezei și restricții de tonaj, dar mai așteptăm rapoartele pe partea de poduri și de structură”, a spus Bode.

Bode a mai spus că va trimite la DNA toate litigiile comerciale care vizează despăgubiri de peste 1 milion de euro care au apărut din vina statului român, nu al constructorilor.

„În momentul de față există claim-uri (n.r. revendicări în justiție sau litigii comerciale privind despăgubiri) de aproape 1 miliard de euro. Numai 230 de milioane de euro avem pe CFR Infrastructură. Sunt proiecte aproape gata, finalizate 99%, dar nerecepționate. Și aceste claim-uri sunt din vina statului, nu a constructorilor”, a spus Lucian Bode.

„Eu promit că toate claimurile peste 1 milion de euro le voi trimite la DNA. Să vedem de ce statul român plătește sute de milioane de euro pe obiective finalizate, dar nerecepționate”, a spus Bode.

Lucian Bode, propus la Ministerul Transporturilor în Guvernul Orban, a primit aviz favorabil, miercuri, în comisiile de specialitate ale Parlamentului.

Lucian Bode a primit în comisiile reunite de transporturi 31 de voturi „pentru”, un vot „împotrivă” și 10 abțineri.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro