Despre profituri imorale. Si despre pretul corect al carburantilor
Profiturile inregistrate de companiile petroliere in ultimii ani au scandalizat o parte a opiniei publice, si cum clasa politica este foarte atenta la ce spun oamenii, nu putini au fost politicienii care sub o forma sau alta au luat atitudine impotriva acestor profituri considerate imorale, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui.
In acest context, Traian Basescu a facut duminica la ProTV urmatoarea declaratie: „Am rupt orice legatura cu Petrom pentru excesul de profit pe care l-a avut intr-o perioada de criza. Nu-mi place politica OMV, este incorecta. Nu poti sa ceri unei firme sa fie 100% morala, dar nici nu poti sa-mi arunci in fiecare zi in fata ca pretul mondial al petrolului este de 120 de dolari, cand tu il extragi cu 16 dolari din Romania”.
Cateva idei despre acest subiect:
1. Se spune ca Petrom a inregistrat un profit prea mare anul trecut. Unii ar spune chiar nesimtit de mare. Problema este ca rata de profit a Petrom este mult mica decat cea a Orange, Vodafone, sau a celor trei mari companii din industria cimentului (pentru a da doar cateva exemple notabile), insa toata lumea discuta doar despre profitul Petrom. De ce?
La fel se intampla si la nivel mondial: foarte putini isi pun problema ca Apple are o rata a profitului brut de 44,7%, insa multi politicieni (si nu numai) critica companiile petroliere pentru ca inregistreaza profituri nesimtite „pe spatele populatiei”. De ce folosim doua unitati de masura? De ce profitul unora este imoral, iar al altora nu? Unde stabilim limita de moralitate? La o rata a profitului de 15%, 30% sau 50%?
2. Se spune ca Petrom a fost vandut ieftin in 2004. Daca ar fi ramas la stat, compania ar fi putut fi vanduta acum mai scump, iar carburantii ar fi fost mai ieftini! Multi nu inteleg ca cele doua enunturi se exclud reciproc. Petrom valoreaza acum miliarde de euro tocmai pentru ca profitul inregistrat in ultimii ani a tot crescut. Daca ar fi ramas la stat, iar statul ar fi vandut benzina si motorina la preturi sociale, compania ar fi inregistrat profituri mici sau pierderi, astfel ca valoarea de piata ar fi fost mult mai redusa, banii alocati investitiilor ar fi fost mai putini, iar rata de inlocuire a rezervelor ar fi fost si mai mica.
Daca Petrom valoreaza astazi pe bursa 5 miliarde de euro in conditiile in care profitul pe anul trecut a fost de aproape 900 milioane euro, cat ar fi valorat daca profitul ar fi fost de 100 de milioane? Sau daca ar fi inregistrat pierderi? Sa nu uitam ca statul mai detine 20% din actiuni!
Iar daca discutam despre companii vandute ieftin, sa luam un alt exemplu – probabil ca Erste a facut cea mai proasta afacere din istoria ei cand a platit statului roman 3,75 miliarde euro pentru 61,88% din BCR exact inainte de criza, dar nimeni nu mai poate da timpul inapoi. Acum, privind in urma, pretul platit pentru Petrom pare mic, insa cine putea prezice in 2004 ca pretul unui baril de petrol va depasi 100 de dolari, si cine ar fi cumparat o companie pe baza unor indicatori supraevaluati la momentul respectiv?
3. Se spune ca Petrom extrage petrol cu costuri mici ($16,22/baril). In aceste conditii, de ce carburantii sunt atat de scumpi? 1. Pentru ca o companie nu este o asociatie de binefacere, iar principalul sau scop este sa genereze valoare adaugata pentru actionari, deci profit; 2. Pentru ca pretul actual la pompa este cel pe care piata il suporta. Daca piata nu l-ar suporta, pretul ar fi mai mic.
In plus, Petrom are o cota de piata de 35-40%, restul fiind acoperit de celelalte companii care folosesc petrol din import. Daca Petrom ar vinde foarte ieftin, pe baza costurilor de productie din Romania, cum ar putea celelalte companii sa ramana pe piata si sa acopere restul de 60% din cerere? Este o intrebare la care nu a raspuns inca nimeni.
4. Se spune ca redeventele platite de Petrom sunt mai mici decat cele din alte tari. Ok, si cine este de vina? OMV, pentru a ca si-a aparat bine interesele atunci cand a negociat contractul, sau statul roman pentru ca a negociat prost? Iar statul roman a negociat prost ori din prostie, ori pentru ca a vrut sa negocieze prost, dar in acest caz ar trebui sa vedem niste condamnari.
In concluzie, putem aborda strict din punct de vedere economic subiectul „profiturilor imorale”, iar atunci ar trebui sa ne gandim ca statul roman castiga mai multi bani din dividende si din cresterea valorii de piata a Petrom.
Pe de alta parte, putem aborda problema din punctul de vedere al populatiei care plateste un pret tot mai mare pentru carburanti, iar atunci putem considera profitul de 0,9 miliarde euro de anul trecut drept imoral.
Ceea ce nu trebuie sa uitam insa este ca, intr-o economie de piata, pretul se formeaza pe baza cererii si a ofertei, iar orice nivel de pret devine corect in momentul in care piata il accepta.
Comenteaza pe BusinessDay.ro