Detaliile contractului Explore the Carpathian Garden. Cat a costat frunza verde din logo-ul Romaniei si cum au cheltuit Ministerul Dezvoltarii si consortiul THR 300.000 de euro pe sondaje telefonice
Din contractul pentru realizarea brandul de tara, incheiat intre minister si consortiul THR, rezulta ca logo-ul – celebra frunza – a costat peste 100.000 de euro. Cea mai mare cheltuiala din contract o reprezinta sondajele telefonice realizate pentru brandul de tara: peste 300.000 de euro. In contract exista o clauza prin care THR s-a obligat sa creeze un brand de tara original. Ministerul nu a prevazut nici o sanctiune in cazul in care logo-ul nu este original.
- HotNews.ro a obtinut contractul numai dupa ce a depus o plangere administrativa la minister, procedura prealabila prevazuta de Legea 544 inainte de actiunea in instanta. Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a ignorat 97 zile solicitarea HotNews.ro depusa pe data de 30 iulie, in baza Legii 544, incalcand termenul de 30 de zile prevazut in legea accesului la informatii publice.
Vezi mai jos contractul cu THR
Frunza verde din logo-ul realizat de THR pentru noul brand de tara al Romaniei a fost obiectul unei dezbateri nationale: este un logo original sau nu? Frunza din logo aparea ca fiind utilizata in logo-ul unei companii din Marea Britanie. Ministrul Elena Udrea a declarat recent ca problema originalitatii a fost rezolvata. Logo-ul Romaniei a fost inregistrat la OSIM-ul national si la cel international.
Cu toate ca presa si reprezentantii ministerului au discutat mult pe tema logo-ului si a brandului de tara, pana acum nu am aflat cat a costat logo-ul “Romania+ frunza verde”. Potrivit costurilor defalcate ale contractului prezentate de THR, in dosarul licitatiei statul roman a platit pentru identitatea vizuala (logoul cu frunza verde) suma de 109.000 euro. Din acesti bani, 96.000 de euro s-au platit pentru concept si design iar 13.000 de euro pentru testarea logo-ului prin sondaje telefonice. In acelasi document se arata ca THR a prevazut pretul de 120 de euro/ora pentru echipa care a creat logo-ul.
Cea mai importanta cheltuiala din contract, asa cum reiese din documentele dosarului de licitatie, o reprezinta sondajele telefonice realizate de THR. Compania a incasat pentru aceste sondaje 302.350 de euro. Contractul prevede realizarea a 1.200 de interviuri, 10.800 de ore de munca platite cu 28 de euro/ora. Aceste interviuri au fost folosite in diverse etape pentru realizarea brandului de tara: spre exemplu, a fost testat prin interviuri telefonice sloganul Explore the Carpathian garden.
Cheltuielile defalcate ale contractului pentru brandul de tara:
Managementul proiectului 25,750 euro
Stabilirea imaginii curente:
- analizarea situatiei curente 84.620 euro
- cercetare de piata calitativa 32.000 euro
- cercetare de piata cantitativa 400.000 euro
Determinarea avantajelor competitive ale Romaniei 23.400 euro
Strategia de pozitionare a bradului de tara:
- definirea strategiei si a sloganului 40.500 euro
- realizarea breifului pentru identitatea vizuala 30.560 euro
Conceptalizarea, crearea si proiectarea identitatii vizuale:
- concept si design 96.000 euro
- testarea 13.000 euro
Linii directoare pentru strategia de implementare
- definirea strategiei 57.540 euro
- productie manual brand 22.650 euro
- livrare si prezentare 19.730 euro
- diurne si cazare 50.590 euro
In final, valoarea totala a contractului se ridica la 849.000 de euro.
Contractul a fost semnat pe 25 noiembrie 2009 si avut o durata de executie de 5 luni. Articolul 14 al contractului stabileste drepturile de proprietate intelectuala. La punctul doi al articolului se mentioneaza ca THR garanteaza ca elementele brandului (in care este inclus si logo-ul) “sunt originale si nu incalca dreptul de autor, drepturile conexe sau un alt drept de proprietate intelectuala apartinand sau exercitate in conditiile legale de catre un tert”. Reamintim faptul ca dupa lansarea brandului de tara unde a fost prezentat noul slogan Explore the carpathian gandens si noul logo, un bloger roman a descoperit ca logo-ul contine elemente identice (frunza verde) cu un logo al unei companii din Anglia.
Frunza din logo-ul Romaniei aparea ca logo al companiei Change Transport. Contactati de HotNews.ro in august, reprezentantii companiei au explicat ca au cumparat logo-ul de pe un site pentru cateva sute de dolari. Mai exact, frunza a fost creata de designerul belgian Tom Nulens si a fost cedata bazei de date istockphoto.com, pe larg despre asta aici. Recent, Elena Udrea a declarat ca a primit o scrisoare de la compania din Anglia, in care se spune ca logo-ul Romaniei ar fi o creatie originala. Acum, pe site-ul companiei nu mai apare logo-ul cu frunza verde.
Revenind la contractul semnat de Elena Udrea cu consortiul THR, in document nu se mentioneaza clar rezilierea sau penalitati daca logo-ul nu este original. Singura clauza de reziliere este urmatoarea: “Nerespectarea obligatiilor asumate prin prezentul contract de catre una dintre parti, in mod culpabil si repetat, da dreptul partii lezate de a transmite partii in culpa o notificare scrisa continand obligatia incalcata. Daca parte in culpa nu executa obligatia incalcata in termen de a considera contractul reziliat de plin drept…..” Cu alte cuvinte consortiul THR s-a obligat sa creeze un brand original, elemente din logo-ul Romaniei nu sunt originale, dar contractul nu prevede sanctiuni pentru acest caz.
Ministerul si THR au secretizat contractul
Contractul are inclusa si o clauza de confidentialitate: “art 25. partile se obliga sa pastreze confidentiale datele incluse in contract, precum si toate informatiile legate de excutarea contractului, angajandu-se sa utilizeze aceste date si informatii numai in scopul executarii contractului si limitandu-se numai la ceea ce este necesar”. Legea 544/2001 si OUG 34 a achizitiilor publice care guverneaza contractele publice spun clar ca nu se pot impune clauze de confidentialitate pentru tot contractul. Ori in cazul acesta articolul 25 spune clar “partile se obliga sa pastreze confidentiale datele incluse in contract”.
Directorul ANRMAP, Cristina Traila, a declarat intr-o discutie online cu cititorii HotNews.ro, ca pot fi confidentiale doar datele legate de proprietate intelectuala si “solutia tehnica cu care un operator economic vine intr-o procedura de achizitie publica, mai clar, know-how-ul, trebuie sa fie confidential tocmai pentru a nu putea fi preluat de un alt operator economic”. Dupa cum puteti vedea in contractul atasat aici, nu exista elemente de proprietate intelectuala sau referinte la solutia tehnica. La acelasi articol 25 se mai mentioneaza si ca datele din contract vor fi facute publice numai “cu conditia ca partea primitoare sa notifice celeilalte parti asemenea cerinte”.
Cum a fost ales sloganul explore the Carpathian garden
Logo-ul si noul slogan al brandului de tara au fost alese in urma consultarilor dintre reprezentantii companiei si cei ai Ministerului Dezvoltarii si Turismului. Iata cateva din sloganurile discutate in primele sedinte ale comisiei de brand: Old country, new emotions, to be explored; carpathian heartland; home of the carpathian, the great carpathian outdoors, soul of the carpathian; so old, so young, traditions 2.0, traditions reloaded, Romania unspoiled.
Reprezentantii THR au explicat si de ce litoralul romanesc nu reprezinta o alegere buna pentru brandul de tara. “65% din turisti nu vor sa vina la plaja si la mare. In Europa sunt deja tari care vand plaja si soare in brandul de tara. Un turist cheltuieste 90 de euro pe zi la mare pe cand la munte sau intr-o zona rustica ajunge sa cheltuiasca si 200 de euro”.
Comisia de brand a discutat si alte sloganuri care puteau fi incluse in brandul de tara. Iata care sunt sintagmele alese inainte ca Explore the Carpathian garden sa fie numit slogan oficial: The carpathian explorer’s choice; carpathian explorer land; carpathian wonderland; the carpathian hidden garden; the carpathian playground.
Cum au ignorat reprezentantii ministerului recomandarile THR
In cadrul comisiei de brand, consortiul THR a recomandat ministerului sa isi focuseze campania media pe net, site-uri, bloguri, retele de socializare. “Trebuie sa creati 10 atractii regionale si cinci itinerarii si care sa aiba site-uri aferente. Creati 20 de bloguri despre Romania, despre traditii, mancare, Carpati. Realizati si 25 de filmulete de 1 minut despre atractiile din Romania. Creati experienta Romania pe net si promovati-o”.
Pe 29 iulie o companie de soft din Bucuresti (CROSSBYTE SOLUTIONS SRL, companie detinuta de Cristian Gherghe) a reusit sa inregistreze site-urile:carpathiangarden.ro;explorethecarpathiangarden.ro; si carpathiangarden.com care contin elemente din noul slogan al brandului de tara cu opt zile inainte ca acesta sa fie lansat oficial. Reprezentantii companiei sustin ca au aflat de noul slogan de pe Internet. La cateva ore dupa ce HotNews.ro a dezvaluit acest lucru, ministerul a inregistrat mai multe domenii pe net care sa contina sintagma Carpathian garden.
Vezi intreaga poveste a inregistrarii site-urilor aici si aici
Ministerul Turismului a incalcat Legea 544/2001
Pe data de 30 iulie 2010, HotNews.ro a solicitat ministerului Dezvoltarii, in baza Legii 544/2001, sa furnizeze contractul incheiat cu THR si toate documentele comisiei de brand. Cererea a fost inregistrata la minister cu nr. 51177. In aceeasi zi, biroul de presa raspunde ca documentele pot fi consultate la sediul ministerului. Dupa doua zile, un reprezentant al ministerului contacteaza telefonic reporterul HotNews.ro si spune ca documentele nu mai pot fi consultate deoarece nu exista aprobarea THR. Potrivit Legii 544, ministerul era obligat ca in termen de 30 de zile sa puna la dispozitie documentele solicitate. Ministerul a incalcat acesta prevedere.
HotNews.ro a consultat documentele pe data de 5 noiembrie 2010, adica dupa 97 de zile de la solicitarea initiala si numai dupa ce a facut o plangere administrativa. Reprezentantii ministerului au invocat in permanenta faptul ca nu a fost primit acceptul THR pentru consultarea documentelor. In Legea 544/2001 sau in OUG 34 nu exista nicio prevedere care sa mentioneze ca un contract public nu poate fi consultat decat cu aprobarea companiei care a castigat licitatia.