„M-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România”. Dezbatere după unul dintre subiectele de la Română la Evaluarea Națională 2025

Sociologul Gelu Duminică a criticat alegerea Subiectului al II-lea de la proba de Limba Română de la Evaluarea Națională, care le-a cerut elevilor să descrie o întâmplare trăită într-o excursie. Acesta a precizat, într-o postare pe Facebook, că alegerea este „discriminatorie” și „ruptă de realitatea multor copii din România”.
„Recunosc, m-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România a celor care au făcut, și validat subiectele”, a scris Gelu Duminică luni, după publicarea subiectelor.
„Mii de elevi, dintre cei care au dat examenul național astăzi, nu au fost în viața lor într-o excursie. Nu pentru că nu și-ar fi dorit, ci doar pentru că familiile lor sunt prea sărace pentru a-și permite o astfel de cheltuială. Mulți dintre ei sunt rupți de munca câmpului, îngrijirea animalelor, trebăluit prin casă sau în orice altă activitate prin care-și pot ajuta familia să dea «brânci la sărăcie»”, a mai spus sociologul.
Un astfel de subiect nu oferă șanse egale tuturor elevilor care susțin Evaluarea Națională, crede Duminică. „Da, copiii ăia sunt «invizibili» pentru un sistem strâmb și slab echitabil și primesc o calitate mult mai slabă a educației. Însă să dezvolți un subiect prin care ceri o compunere pentru ceva care 10–15% dintre elevi nu are un fundament în realitate și cunoaștere, e, din punctul meu de vedere, discriminatoriu. Pentru că, din start, nu oferi șanse egale”.
Sociologul propune un exercițiu de imaginație: „PS. Închipuiți-vă cum ar fi fost pentru elevii din marile aglomerări urbane dacă subiectul ar fi fost centrat pe «o zi pe care au petrecut-o alături de părinți la munca de pe câmp»”.
Cum a fost formulată cerința de la Evaluarea Națională 2025, proba scrisă la Limba și literatura română:

Reacții pro și contra în comentariile de pe Facebook
Critica formulată de Gelu Duminică a fost intens discutată în comentarii, unde părerile au fost împărțite. Unii l-au contrazis direct: „Haideți, domnule Duminică, chiar avem de cârcotit mereu? A fost cel mai ușor subiect din ultimii 10 ani și spun asta din perspectiva unui părinte al cărui copil tocmai a dat azi acest examen”, a scris o persoană. O alta a adăugat: „Nu este doar despre experiențe personale, poți să ai și imaginație”.
Postarea sa de pe Facebook a adunat peste 3.000 de reacții, 350 de comentarii și 700 de distribuiri în doar câteva ore.
Alte comentarii au ironizat poziția sociologului: „Și dacă li se spunea că excursia era pe Lună, cine mai era dezavantajat?”, în timp ce altcineva a scris: „Iertați-mă, dar dvs. numai discriminări vedeți peste tot. Ce e așa de mare lucru să descrii o excursie? (…) Și o banală plimbare poate fi considerată excursie, nu-i musai să vezi nu știu ce monument”.
Gelu Duminică: „Unii nu au scris nimic. Alții au scris despre cum duc vaca la păscut”
După reacțiile stârnite de prima sa postare, sociologul Gelu Duminică a revenit cu un nou mesaj pe Facebook, în care mulțumește celor care au intrat în dezbatere și adaugă noi exemple primite de la profesori.
„Postarea anterioară are, în acest moment, peste 110.000 de vizualizări. Cum era firesc, ideile mele au stârnit dezbatere. Mulțumesc celor care nu sunt de acord cu mine și apreciez critica lor”, a scris acesta.
Sociologul spune că mai mulți profesori i-au scris în privat despre cum au reacționat elevii în fața subiectului cerut la examen.
„Unii profesori supraveghetori mi-au scris în privat ce au văzut, cu ochii lor, că au scris la acel subiect copiii despre care eu vorbeam în postare. Unii nu au scris nimic. Mulți, din mai multe județe, au scris despre activitățile din «săptămână altfel». Alții au scris despre cum duc vaca la păscut. Alții au scris despre orice, poate-poate, or puncta ceva, nu însă despre excursii. Pentru că unii nici măcar nu știau ce-i aia. Foarte puțini «și-au imaginat» cum ar fi.”
În finalul mesajului, sociologul face o remarcă personală despre propria experiență și ironizează reacțiile celor care susțin că elevii ar fi trebuit să se pregătească mai bine: „No, și mie mi-ar fi fost greu să vorbesc despre București la 14 ani. Nu de alta însă l-am văzut, pentru prima dată, la 20. Însă, clar e «vina lor», zic unii, pentru că nu s-au pregătit temeinic. Exact, întotdeauna e vina copiilor și părinților. Sistemul e beton!”