Directorul executiv al TikTok, chemat la audieri în Parlamentul European pentru rolul jucat de platformă în influențarea alegerilor din România
„Rolul TikTok, deținut de o companie, este analizat în urma victoriei șocante a unui candidat de extremă dreapta în alegerile din România”, relatează ediția europeană a publicației americane Politico, cu referire la campania lui Călin Georgescu.
Unul din cei mai influenți europarlamentari a cerut ca directorul executiv al TikTok să se prezinte în fața Parlamentului European pentru a răspunde întrebărilor privind rolul platformei în alegerile prezidențiale de duminică din România, în special privind acuzații despre activitatea secretă a mii de conturi false înainte de vot.
Victoria din primul tur a ultranaționalistului și pro-rusului Călin Georgescu a declanșat o undă de șoc cu privire la traiectoria politică a țării membre UE și NATO, amintește Politico, iar multe preocupări provin din modul în care o campanie TikTok a reușit să propulseze din anonimat un candidat necunoscut.
„Facem apel la CEO-ul TikTok să vină să vorbească în această casă și să se asigure că platforma sa nu a condus la nicio încălcare a DSA (nr. regulamentul european pentru conținutul online)”, a declarat Valérie Hayer, șeful grupului liberal Renew Europe, într-o conferință de presă organizată joi.
„România este un semnal de alarmă! Radicalizarea și dezinformarea se pot petrece peste tot în Europa, cu consecințe dăunătoare”, a adăugat Hayer, un aliat al președintelui francez Emmanuel Macron.
Apelul lui Hayer vine la doar două zile după victoria surprinzătoarea a lui Călin Georgescu în primul tur al alegerilor din România. Politico amintește că el nu avea sprijinul niciunui partid, iar sondajele nu au reușit să dezvăluie popularitatea sa, dar acum cercetătorii spune că ea trebuia anticipate de campania TikTok majoră pe care a condus-o în zilele premergătoare alegerilor.
„Credem că Tiktok a fost folosit în mod abuziv și a fost dirijat să fie folosit în mod abuziv de el și de o armată de conturi false care au acționat în folosul său”, a declarat Bogdan Manolea, director executiv al organizației neguvernamentale Asociația pentru Tehnologie și Internet.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat marți că finanțarea campaniei lui Georgescu pe TikTok trebuie analizată. „Este un sistem, nu știu cât de legal este, am înțeles cum a fost folosit sistemul. Sursa de finanțare, în opinia mea, trebuie urmărită, „follow the money”.” Cu toate acestea, în acest stadiu, nu există nicio dovadă a implicării Rusiei sau a altor actori statali.
Manolea a adăugat că TikTok ar fi trebuit să verifice „valul de mii de conturi false” și că platforma ar trebui să fie responsabilă pentru acest lucru în temeiul DSA.
Deși publicitatea politică plătită nu este permisă în termenii și condițiile TikTok, această regulă a fost „în mare parte ineficientă”, a declarat Keith Kiely, coordonator al Observatorului bulgaro-român pentru media digitală.
Platforma a avut o „influență semnificativă” în alegeri, a adăugat el.
În schimb, reprezentanții platforme se apară. „Aceste relatări extrem de speculative cu privire la alegerile din România sunt inexacte și înșelătoare, deoarece majoritatea candidaților sunt prezenți TikTok, iar câștigătorii și-au făcut campanie și pe alte platforme digitale în afară de a noastră”, a declarat purtătorul de cuvânt al TikTok, Paolo Ganino.
TikTok a înființat un centru electoral în cadrul aplicației pentru a furniza informații electorale fiabile și a încheiat un parteneriat cu un ONG local pentru a stimula alfabetizarea digitală și a contracara dezinformarea.