Distractiile cu ATV-uri, motociclete si masini 4X4 distrug ariile protejate din Muntii Tarcu
Incursiunile cu motociclete de tip Enduro, ATV-uri, masini 4X4 si snowmobile pe pajistile alpine au degradat ariile naturale protejate din Muntii Tarcu. Coalitia ONG Natura 2000 Romania impreuna cu Asociatia Altitudine au trimis autoritatilor nationale si europene o scrisoare de sesizare cu privire la aceste actiuni care incalca legea privind protectia mediului.
„Prin paduri, dar mai ales pe pasunea alpina, motocicletele si ATV-urile au facut santuri adanci. Fiecare iesire mareste aria distrusa, taind noi urme pe langa cele vechi. Odata stratul vegetal indepartat, urmele devin albie pentru torente, se adancesc, iar degradarea devine ireversibila„, se arata in scrisoarea organizatiei de mediu.
Legislatia in vigoare privind protectia mediului interzice „accesul cu mijloace motorizate care utilizeaza carburanti fosili pe suprafata ariilor naturale protejate, in scopul practicarii de sporturi, in afara drumurilor permise accesului public si a terenurilor special amenajate„.
Asociatia Altitudine a semnalat aceste abateri de la lege si distrugerile rezultate in repetate randuri, in 2007 si 2008, autoritatilor de mediu competente, respectiv Agentia pentru Protectia Mediului Caras-Severin si Garda de Mediu Caras-Severin, insa fara niciun rezultat.
Un raspuns al Agentiei pentru Protectia Mediului Caras-Severin nu a precizat nicio masura de protectie concreta, facand referire „doar la actiuni de constientizare si dezbateri publice”.
Garda de Mediu Caras-Severin, pe de alta parte, sustine ca „raspunderea organizarii de actiuni de recreere cu vehicule motorizate este integral a organizatorilor acestora”, iar sarcina „de a asigura paza ariilor protejate” revine Politiei Comunitare.
In privinta obligatiei de control care ii revine prin lege, Garda de Mediu Caras-Severin s-a rezumat sa faca referire la „impunerea unor masuri concrete”, fara alte detalii.
„Acest caz este reprezentativ pentru situatia in care se afla siturile Natura 2000 din Romania – arii protejate incluse in Reteaua Ecologica a UE – declarate doar pe hartie, fara a avea clarificata modalitatea de administrare, fara o autoritate nationala de coordonare si resurse alocate de la bugetul statului pentru administrare si fara a avea aprobate masuri de mentinere a statutului favorabil de conservare pana la elaborarea planurilor de management pentru aceste zone„, se precizeaza in scrisoare.
Circulatia motorizata in arii protejate incalca si legislatia europeana
Scrisoarea de sesizare a Coalitiei Natura 2000 aminteste faptul ca incursiunile motorizate in ariile protejate Natura 2000 incalca si prevederile Directivei Uniunii Europene 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale si a speciilor de plante si animale salbatice, precum si ale Ordonantei de Urgenta nr. 57 din 20 iunie 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice.
Aceasta situatie ar putea duce in curand la masuri severe din partea Comisiei Europene, masuri ce pot duce chiar la sistarea finantarilor pentru Romania, conchide scrisoarea Coalitiei.
In luna septembrie Romania risca procedura de infringement pe arii protejate, pentru ca Guvernul nu a aprobat suficiente arii care sa intre in sistemul Natura 2000, desi Comisia Europeana a solicitat tarii noastre sa desemneze noi situri sau sa desemneze situri deja existente.
Acesta este al doilea caz semnalat de Coalitia Natura 2000, dupa ce in urma cu doua saptamani oganizatia semnala construirea unui drum de 12 km pe teritoriul Parcului National Muntii Rodnei, la comanda primariei comunei Romuli din judetul Bistrita-Nasaud si fara acordul Consiliului Stiintific al Parcului National.
Drumul intra in Rezervatia Stiintifica Pietrosul Rodnei, pe teritoriul careia este strict interzisa orice constructie de infrastructura.
Coalitia a trimis cate o scrisoare de sesizare pentru ambele cazuri Presedentiei Romaniei, Parlamentului, Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, Garzii de Mediu, Regiei Nationale a Padurilor, cat si Comisiei Europene.