DOCUMENT Asistența Socială Sector 3 susține că a făcut 25 de vizite într-unul din azilele groazei, dar nu a găsit „situații care pot afecta calitatea vieții” / Procurorii spun altceva
Direcția de Asistență Socială a Sectorului 3 a făcut 25 de vizite de monitorizare la centrul „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, unde avea cazate 27 de persoane cu dizabilități, însă „nu au fost constatate/semnalate încălcări ale drepturilor beneficiarilor sau situații care pot afecta calitatea vieții acestora”, se arată într-un răspuns dat de DGASPC Sector 3 în luna februarie, după apariția investigației care dezvăluie neregulile din aceste centre.
Potrivit documentului obținut de HotNews.ro, singurele recomandări făcute de DGASPC Sector 3 centrului “Sfântul Gabriel cel Viteaz” au fost de îmbunătățire a calității serviciilor acordate: decalarea intervalului orar de servire a mesei pentru beneficiarii cu probleme grave de sănătate, angajarea unui număr mai mare de personal de îngrijire și diversificarea activităților culturale și sportive.
În perioada 25.11.2021-25.05.2023, DGASPC Sector 3 a plătit în conturile Asociației „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, 2.550.574,41 lei pentru îngrijirea celor persoanelor cu handicap cazate acolo, potrivit procurorilor.
- „În perioada octombrie 2021- ianuarie 2023, au fost efectuate, la sediul furnizorului de servicii sociale privat, un număr total de 25 deplasări din care 4 s-au finalizat cu rapoarte de monitorizare a evoluției beneficiarilor.
- Conform standardelor de calitate în vigoare, DGASPC monitorizează prin intermediul managerului de caz desemnat, situaţia beneficiarului găzduit într-un centru rezidenţial care aparține altui furnizor de servicii sociale.
- Ca urmare, DGASPC Sector 3, după desemnarea managerului de caz, a efectuat monitorizări lunare ale situației beneficiarilor și a propus furnizorului modalități de îmbunătățire a calității serviciilor acordate. Managerul de caz a discutat atât cu beneficiarii, cât și cu personalul centrului, cu privire la situații ce priveau: decalarea intervalului orar de servire a mesei pentru beneficiarii cu probleme grave de sănatate, angajarea unui număr mai mare de personal de îngrijire și diversificarea activităților culturale și sportive.
- In urma deplasărilor efectuate și a vizitelor de monitorizare, nu au fost constatate/semnalate încălcări ale drepturilor beneficiarilor sau situații care pot afecta calitatea vieții acestora, însă s-a recomandat furnizorului de servicii sociale diversificarea serviciilor de recuperare/reabilitare oferite beneficiarilor.
- Aceste recomandări s-au regăsit și în măsurile dispuse, cu termene de realizare, în rapoartele de control întocmite de către organismele abilitate de control (ANPD). Având în vedere atribuțiile AJPIS Ilfov de control și monitorizare a calității serviciilor sociale, s-a întocmit adresă, prin care s-a solicitat să ni se comunice concluziile raportului recent întocmit de către această instituție și punctul de vedere cu privire la oportunitatea menținerii beneficiarilor în cadrul serviciului social.
- Lunar, furnizorul de servicii sociale privat a transmis DGASPC S3 rapoarte cu privire la evoluția/situația fiecărui beneficiar, rapoarte asumate de furnizor”, se arată în răspunsul dat de DGASPC Sector 3 consilierilor locali.
Cele 27 de locuri au fost ocupate treptat, în perioada octombrie 2021 – iunie 2022, în octombrie 2021 fiind 12 beneficiari, iar în iunie 2022 – 27 beneficiari.
Primăria plătea pentru fiecare persoană cazată în centrul „Sfântul Gabriel cel Viteaz” 5.571 lei/lună/beneficiar plus TVA, standardul de cost fiind aprobat prin hotărâre de Guvern.
De ce a apelat Primăria Sectorului 3 la centre private?
- „Conform art.51, alin(4) din Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor adulte cu handicap, actualizată și republicată, ”Capacitatea centrelor rezidenţiale pentru persoane adulte cu handicap nu poate fi mai mare de 50 de locuri”. Având în vedere această prevedere nu pot fi atribuite, pentru un serviciu social, mai mult de 50 locuri/operator.
- Numărul persoanelor cu dizabilități din sectorul 3 care necesită acordarea de măsuri de protecție este mai mare decât numărul de locuri pe care le asigură centrele din subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 (96 de locuri) pentru persoane cu dizabilități. Se are în vedere și faptul că în urma reorganizării la nivel național a centrelor rezidențiale, ca urmare a reducerii capacității la un număr de maxim 50 persoane, DGASPC S3 trebuie să preia persoanele cu dizabilități, cu domiciliul legal în sectorul 3, găzduite în centre care aparțin altor unități administrativ-teritoriale. Precizăm că, cele 130 de persoane adulte pentru care s-a propus achiziționarea de servicii sociale, sunt persoane cu dizabilități psihice, mentale, accentuate și severe, asociate cu tulburări de comportament sau HIV/SIDA”, se arată în răspunsul dat de DGASPC Sector 3 consilierilor locali.
Cum a încheiat Primăria Sectorului 3 contractul cu Asociația ”Sfântul Gabriel cel Viteaz”
Contractul cu această asociație a fost încheiat în octombrie 2021, fiind vorba despre un acord-cadru cu o valoare cuprinsă între 6.247.424,64 – 16.587.795,20 lei fără TVA pentru cazarea a 48-126 de persoane. Acordul-cadru a fost spart în 6 loturi, Asociația ”Sfântul Gabriel cel Viteaz”, primind unul din cele 6 loturi:
- Lotul 1 – Persoane adulte cu dizabilități seropozitive – cazarea a minim 6 persoane- maxim 8 persoane – ASOCIAȚIA SPERANȚĂ PENTRU OCROTIREA BOLNAVILOR CU SIDA
- Lotul 2 – Persoane adulte cu dizabilități autonome care pot fi găzduite în locuință minim protejată – cazarea a minim 1 persoană- maxim 2 persoane – FUNDAȚIA FARA
- Lotul 3 – Persoane adulte cu dizabilități care au un grad de autonomie ridicat și care beneficiază de servicii sociale în cadrul centrelor pentru viață independentă/centrelor pentru incluziune socială – cazarea a minim 8 persoane- maxim 12 persoane – ASOCIAȚIA PRO ACT SUPORT
- Lotul 4 – Persoane adulte cu dizabilități provenite din sistemul de protecție al copilului încadrați în grad de handicap grav, accentuat și mediu care beneficiază de îngrijire în centre de tip CIA- Centru de Îngrijire și Asistență – cazarea a minim 12 persoane- maxim 14 persoane ASOCIAȚIA DON ORIONE
- Lotul 5 – Persoane adulte cu dizabilități dependente parţial/integral cu dizabilităţi psihice, mentale, asociate încadrate în grad de handicap accentuat sau grav care necesită îngrjire și supraveghere în centre de tip CIA – minim 10 persoane-maxim 30 persoane ASOCIAȚIA SFÂNTUL GABRIEL CEL VITEAZ
- Lotul 6 – Persoane adulte cu dizabilități severe psihice/mentale care beneficiază de servicii de îngrijire și supraveghere specializată tip CABR- Centru de Abilitare și Reabilitare – cazarea a minim 1 persoană – maxim 10 persoane – Asociația Căminul de Bătrâni Romantic Club
Achiziția publică a fost făcută pe site-ul instituției, în baza unei norme interne, nu prin licitație publică în sistemul electronic de achiziții publice.
Punctual, de „Asociația ”Sfântul Gabriel cel Viteaz”, care face obiectul perchezițiilor procurorilor, reprezentanții DGASPC Sector 3 spun că „a îndeplinit criteriile prevăzute în legislația în vigoare ca și furnizor de servicii sociale, precum și cerințele din caietul de sarcini, astfel: furnizor acreditat de către Ministerul Muncii și Protecții Sociale, serviciu licențiat de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor Adulte cu Dizabilități (14.07.2021-13.07.2026)”, se arată în răspunsul dat de DGASPC Sector 3 consilierilor locali.
Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Sf. Gabriel cel Viteaz” avea o capacitate de 27 locuri, beneficiarul fiind Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3.
DGASPC Sector 3 a încheiat cu Asociația Sfântul Gabriel cel Viteaz un acord cadru pe 4 octombrie 2021 pentru servicii sociale cu cazare pentru persoane cu diferite tipuri de dizabiliități domiciliate în Sectorul 3, acord cadru valabil până la data de 03.10.2023.
Despre azilele groazei
Instanța a decis săptămâna trecută arestarea preventivă a patru persoane și plasarea în arest la domiciliu a altor 11, în ancheta vizând cele trei centre de îngrijire şi asistenţă din Afumaţi şi Voluntari ale Asociaţiei „Sf. Gabriel cel Viteaz”, unde bătrânii erau ținuți în condiții inimaginabile, flămânzi și fără îngrijire medicală, cu răni până la os și plini de fecale.
De asemenea, şase persoane sunt cercetate sub control judiciar.
Decizia a fost luată de Tribunalul Bucureşti, unde au fost înregistrate două dosare în urma percheziţiilor de la centrele pentru persoane vulnerabile din Voluntari și Afumați.
Cei patru inculpați arestați preventiv pentru 30 de zile sunt Ștefan Godei, administratorul unuia dintre căminele de bătrâni, fratele acestuia, Dan Godei, coordonator de centru, Andrei Răzvan Țicu, șef serviciu la Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Ilfov și Ovidiu Dumitra, fost polițist la Poliția Ilfov, soțul Cristinei Dumitra, care a administrat afacerea căminelor de bătrâni.
În referatul de peste 600 de pagini obținut de HotNews.ro, procurorii arată că lipsa de supraveghere și îngrijire a beneficiarilor din cele trei centre a dus la crearea unor stări de pericol pentru persoanele respective, existând multiple cazuri atât la C.I.A.P.A.D. Armonia, Sf. Gabriel cel Viteaz, cât și la C.I.A. Casa Cora – care dețineau azilele – când pe fondul afecțiunilor psihice de care suferă beneficiarii au devenit violenți unii față de ceilalți și s-au agresat fizic reciproc sau au trecut prin episoade de autoagresiune.
Personale cu scutece din azile, ținute până la 9 zile nespălate și neschimbate
- „Cercetările au scos la iveală existența unor abuzuri sexuale în aceste centre, existând un astfel de episod la C.I.A.P.A.D. Armonia, în care un beneficiar a întreținut acte sexuale orale cu un alt beneficiar, incident ignorat cu nonșalanță de către personal, asistenta medicală Costescu Claudia apreciind că singura măsură care s-ar fi impus ar fi fost aplicarea unor corecții fizice celui care a ințiat actul sexual.
- Tot pe fondul lipsei de supraveghere, beneficiarii au fost găsiți de personal căzuți în diferite locuri din incintele centrelor după intervale îndelungate de timp, de ordinul orelor, aceste persoane prezentând diverse traumatisme după aceste episoade, în acest sens ridicând semne de întrebare circumstanțele în care a survenit decesul în cazul unui beneficiar din cadrul C.I.A.P.A.D. Sf. Gabriel cel Viteaz, pe nume Gheorghe Gabriel zis Viși, care, declarativ, ar fost fi găsit căzut în urma unei presupuse crize epileptice și care în urma leziunilor suferite la cap ar fi decedat ulterior la Spitalul Floreasca.
- De asemenea, pe fondul afecțiunilor și condițiilor deplorabile, dar și din cauza lipsei de supraveghere a acestora, unii beneficiari de la C.I.A. Casa Cora au încercat să se sinucidă.
- De asemenea, beneficiarii ce nu au capacitatea să se autoîngrijească sunt ținuți nespălați, iar cei care suferă de incontinență (poartă scutece) nu sunt schimbați perioade îndelungate, ce au ajuns până la 9 zile, așa cum a rezultat din discuțiile purtate de unii dintre membrii grupului infracțional”, afirmă procurorii.
Angajații le aduceau bătrânilor din cămine resturile de mâncare rămase de la evenimentele lor
Hrana oferită persoanelor internate în cele trei centre era preparată integral în regie proprie (la Casa Cora) sau parțial (la Sf. Gabriel cel Viteaz), contractele privind furnizarea de servicii de catering având numai un caracter formal, pentru a fi îndeplinite condițiile prevăzute în licențele de funcționare, conform anchetatorilor.
Cercetările au scos la iveală faptul că această hrană era preparată în condiții improprii de către personal nespecializat, iar membrii grupării cu rol de execuție implicați în prepararea acesteia foloseau alimente de slabă calitate, mesele fiind slab calorice și neadaptate regimului alimentar, uneori modul în care mâncarea era gătită sau păstrată ducând la apariția unor probleme digestive generalizate în rândul beneficiarilor.
Firma prin care s-a asigurat formal livrarea mesei, S.C. Mititei la Tomita S.R.L., a jucat un rol în mecanismul infracțional al grupării la care Petrache Toma Iulian, reprezentant în fapt al societății menționate, a sprijinit, ca membru cu rol de execuție, prin creearea aparenței îndeplinirii condiției obligatorii prevăzute de lege de către Asociația Sf. Gabriel cel Viteaz, respectiv că hrana pentru beneficiarii celor două centre ale asociației să fie asigurată printr-o firma specializată de catering, asociația nefiind autorizată în vederea pregătirii și preparării mâncării în incinta centrelor, arată DIICOT:
- „Pentru maximizarea profiturilor, liderii grupărilor infracționale urmăresc să facă chelutuieli cât mai reduse cu privire alimentația beneficiarilor, aducând din bucătăriile proprii mâncare rămasă în urma unor evenimente de familie private (pomeni) sau alimente pe care le au în exces sau de care nu mai au nevoie, fără ține cont de starea sau termenele de valabilitate ale acestor produse.
- Din cauza alimentației, dar și din lipsa mișcării fizice, efectuarea unor exerciții de recuperare sau a unui contact cu mediul exterior, mulți dintre beneficiari sunt subnutriți, au musculatura atrofiată sau au manifestat pierderi masive în greutate în intervale de timp foarte scurte, elocvent fiind cazul unui beneficiar de la C.I.A.P.A.D. Armonia despre care familia a constatat că în doar câteva săptămâni slăbise 6 kg sau constatările echipelor de control ale A.N.P.D.P.D. și C.R.J.
- Membrii grupării cu rol de execuție sunt implicați în infracțiuni de furt al produselor alimentare destinate hrănirii beneficiarilor, atât din hrana achiziționată din fondurile centrelor dar și din hrana adusă de aparținătorii beneficiarilor. De altfel, aceștia sunt implicați și în furtul articolelor de îmbrăcăminte și a medicamentelor aduse acestora de către familii”.
Angajări fictive de personal pentru obținerea licențelor de funcționare
- „Imaginea de ansamblu a acestor trei centre de îngrijire și asistență formată pe parcursul cercetărilor desfășurate până în prezent de către organele de urmărire penală este una sumbră, acești furnizori de servicii sociale, care, deși teoretic au fost investiți de autoritățile publice să presteze un serviciu de interes public, în beneficiul societății și al persoanelor aflate în diferite stări de vulnerabilitate, profită tocmai de această stare în care se găsesc persoanele respective și nu reprezintă nimic mai mult decât o modalitate în care două grupuri de criminalitate organizată au ales să obțină profituri de pe urma acestor persoane cu încălcarea drepturilor fundamentale ale acestora, dezvoltând pentru acest scop un mecanism infracțional, prin care au obținut sume de bani de la autoritățile statului sau de la familiile persoanelor, destinate îngrijirii lor pe care nu le-au folosit în acest scop, ci le-au însușit.
- Astfel, după încasarea acestor sume de bani, liderii grupărilor infracționale au urmărit să facă cheltuieli cât mai reduse cu beneficiarii și să își însușească o parte cât mai însemnată din sumele primite.
- În acest sens, liderii grupării au angajat și plătit un număr total insuficient de personal de îngrijire și nu au încheiat contracte individuale de muncă pentru toți angajații. Lipsa de personal creată astfel în mod intenționat a fost suplinită prin exploatarea prin muncă a beneficiarilor, aceștia fiind angrenați în activitățile lucrative specifice angajaților sau nevoiți să se îngrijească singuri.
- De asemenea, au recurs la angajări fictive de persoane în diferite funcții în cadrul centrelor pentru a putea îndeplini condiția privind numărul minim de angajați raportat la numărul de beneficiari, pentru a putea obține licențele pentru serviciile sociale.
- Totodată, liderii grupărilor au compensat lipsa de personal medical de specialitate și au încercat să ateste îndeplinirea condiției privind numărul de specialiști prin încheierea de contracte de prestări servicii medicale cu clinici specializate prin care se obligau la plata unor cuantumuri derizorii pentru serviciile de specialitate”, mai arată DIICOT.
Cum erau recrutați cei din azile
În ceea ce privește metodele de recrutare și aducere a beneficiarilor în aceste centre, procurorii spun că membrii celor două grupuri infracționale organizate au recurs la două modalități:
- Prin obținerea în mod nelegal (fără organizarea de licitații, potrivit legii, preferențial, prin falsificarea cererilor beneficiarilor de instituționalizare, prin declararea în fals a respectării condițiilor prevăzute de lege sau de caietele de sarcini) de beneficiari instiuționalizați de la direcțiile de asistență socială de la nivel local și judeațean din zona București-Ilfov, având sprijinul funcționarilor publici cu atribuții în managementul, monitorizarea și controlul serviciilor sociale oferite pentru persoane adulte cu dizabilități din cadrul D.G.A.S.P.C., dar și a funcționarilor din cadrul A.J.P.I.S. Ilfov, care i-au sprijinit în obținerea și reînnoirea acreditărilor ca furnizori de servicii sociale și a obținerii/prelungirii licențelor de funcționare, fără ca centrele de îngrijire să respecte condițiile prevăzute de legislația primară și secundară în materie.
- Majoritatea persoanelor aduse de membrii grupărilor infracționale prin această filieră erau persoane adulte cu dizabilități psihice și somatice grave și accentuate, încadrate în diferite grade de handicap, persoane cu necesități de asistență personală permanentă care din cauza afecțiunilor nu au reprezentarea de multe ori a abuzurilor fizice/sexuale și tratamentelor inumane sau degradante la care sunt supuse.
- -Prin inducerea în eroare a aparținătorilor beneficiarilor cu privire la condițiile oferite persoanelor găzduite în centre, cu care membrii grupului infracțional au încheiat contracte, sens în care au operaționalizat un mecanism de limitare a contactului aparținătorilor cu beneficiarii prin folosirea pretextului epidemiologic, dar mai ales a unor metode de inducere în eroare a aparținătorilor cu privire la condițiile reale în care erau ținute rudele acestora, menit să mușamalizeze situația și să nu ridice suspiciuni pentru aceștia, profitând totodată și de cumulul unor factori prielnici, respectiv de starea de vădită vulnerabilitate a acestor persoane, care din cauza vârstei înaintate și a diferitelor afecțiuni cronice nu mai au discernământul păstrat în totalitate, nu mai sunt orientate temporal și spațial, nu mai cunosc elemente cu privire la viața personală sau propria condiție medicală, nu se pot îngriji singure, în unele cazuri nu se pot deplasa decât cu ajutor și uneori nici nu au mijloace financiare suficiente pentru a își asigura condiții de trai decente, reprezentând cazuri sociale, majoritatea acestor persoane având venituri mici sau inexistente, uneori nu mai dețin locuință proprie sau nu au rude care să le acorde sprijin în cadrul familiei ori în alte cazuri aparținătorii acestora nu mai doresc să se preocupe de îngrijirea acestora, mulțumindu-se să cedeze această responsabilitate către aceste cămine, fără a se interesa ulterior de situația acestora.
Asociația Sfântul Gabriel ce Viteaz
A luat ființă la data de 24.11.2020, avându-i ca membri fondatori pe Voicu Ecaterina Adriana, Godei Daniel și Godei Aurică. În cadrul organelor de conducere se regăsescîn calitate de președinte Godei Ștefan Cristian și ca vicepreședinte Gheorghe Ligia (prietena și consiliera Gabrielei Firea -.n.r), iar sediul asociației era stabilit în oraș Voluntari. În 26 ianuarie 2023, membrii statutari ai asociației, Voicu Ecaterina-Adriana, Godei Daniel și Godei Aurică, au hotărât cooptarea în asociație ca membru a lui Godei Ștefan Cristian și înlocuirea vicepreședintelui Gheorghe Ligia (ca urmare a demisiei acesteia) cu Voicu Ecaterina-Adriana. În funcția de vicepreședinte al asociației a fost desemnat Godei Ștefan Cristian, pe o perioadă de trei ani.
Membrii grupului infracțional organizat au înființat:
- 1. Centrul de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu handicap „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, înfiinţat de Asociaţia „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, având licență eliberată de Autoritatea Naţională pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (A.N.P.D.P.D.) pentru perioada 14.07.2021-13.07.2026 (Licenţa de funcţionare seria LF nr. 0000097 eliberată la data de 07.07.2022 de A.N.P.D.P.D.).
- Licența a fost acordată de Autoritatea Naţională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități ca urmare a evaluării în teren făcute de echipa de inspecție a Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Ilfov, care a întocmit raportul de evaluare în teren de servicii sociale nr.34/31.05.2022, atestând că sunt îndeplinite integral standardele minime de calitate, arată DIICOT.
- 2. Centrul de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu handicap „Armonia”, înfiinţat de Asociația Sf. Gabriel cel Viteaz, cu licenţă de funcţionare provizorie 1358/12.07.2022 emisă de A.N.P.D.P.D. la 12.07.2022 cu valabilitate de 1 an, până la data de 11.07.2023. La aceeași adresă unde funcționează căminul de îngrijire și asistență a persoanelor cu dizabilități „Armonia” figurează, conform datelor din R.E.C.O.M., și sediul secundar, precum și punct de lucru al S.C. CREATIVE HOME CONCEPT S.R.L., C.U.I. 41859393, administrat / asociat unic de Godei Ștefan Cristian, cu activitatea principală la sediu, cod CAEN 8730 – Activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure.