Documentarul Odessa in regia lui Florin Iepan proiectat in cadrul Festivalului One World Romania
Filmul documentar Odessa (Rough Cut), in regia lui Florin Iepan va fi proiectat in cadrul Festivalului One World Romania. Proiectia va avea loc in Sala Horia Bernea din cadrul Muzeului Taranului Roman marti, 12 martie 2013, de la ora: 20:30. Filmul, o coproductie RO/GER/UKR, aduce in discutie implicarea armatei romane in uciderea evreilor in timpul razboiului.
Florin Iepan despre documentarul Odessa:
„Reorganizarea Europei de Est sub forma unui puzzle de state nationale a fost inceputul dezastrului pentru diversitatea etnica. Tarile nou formate au incalcat treptat toate angajamentele care protejau minoritatile. Prima vizata de acest proces de polarizare etnica a fost comunitatea evreilor est-europeni. Apoi nationalistii si antisemitii, care dominau in buna masura viata publica au pregatit terenul pentru distrugerea acestei comunitati. Odata cu declansarea razboiului popoarele din Europa de Est aliate Germaniei Naziste sau chiar ocupate de aceasta au fost invitate sa-si exprime liber antisemitismul chiar pana la ultima consecinta. Crima. Multi est-europeni au dat dovada de solidaritate si curaj. Totusi aproape un milion de evrei, victime ale Holocaustului au fost ucisi fara implicarea directa a autoritatiilor sau trupelor germane. Acest fenomen a fost denumit generic „Holocaustul la Periferie”.
Noua Constructie Europeana si-a propus sa readuca prosperitatea si toleranta in aceasta parte a continentului. Am vrut sa verific in ce masura acest lucru este posibil in Romania, tara democrata, membra NATO si UE. In ce masura compatriotii mei sunt dispusi sa reflecteze asupra unui episod, represaliile de la Odessa din octombrie 1941, una dintre cele mai mari executii in masa din timpul razboiului si poate cel mai intunecat moment din istoria noastra moderna?
Ceea ce parea la inceput un experiment social sub pretextul realizarii unui film documentar a devenit in timp un experiment personal. Ma intreb daca solutia propusa de mine este morala si eficienta. Ce se intampla cu un film documentar cand iese din zona lui de confort si provoaca deschis societatea. Daca asumarea istoriei este un produs de lux prea scump pentru Romania de azi si daca ceea ce am realizat cu acest film este nimic, un inceput sau un sfarsit?”