Sari direct la conținut

După luni de zile de pene de curent, cubanezii au o nouă problemă majoră, cu un produs esențial. „Oamenii au dormit la coadă pentru a nu-și pierde locul”

HotNews.ro
După luni de zile de pene de curent, cubanezii au o nouă problemă majoră, cu un produs esențial. „Oamenii au dormit la coadă pentru a nu-și pierde locul”
Coadă de mașini la o benzinărie din Havana, Cuba. Foto: YAMIL LAGE / AFP / Profimedia

Cubanezii care încă suferă după luni de zile de pene de curent care durează ore întregi în fiecare zi au acum o nouă problemă: penuria de combustibili, transmite agenția Reuters.

Multe benzinării de pe insulă sunt închise de zile întregi, deoarece un deficit neobișnuit de mare a lăsat țara aproape fără benzină și motorină, blocând circulația și creând cozi interminabile la pompe în Havana.

„Așteptăm de trei zile sosirea unui camion cu combustibil”, a declarat Armando Corrales de pe scaunul șoferului din SUV-ul său Kia, la o benzinărie din capitală. „Oamenii au dormit aici la coadă pentru a nu-și pierde locul”, a spus el.

Cea mai recentă criză survine după trei pene de curent la nivel național în ultimele două luni, care au lăsat milioane de oameni în întuneric timp de câteva zile, determinând guvernul comunist să închidă temporar școlile și industria neesențială.

Începând de miercuri, în Havana a fost distribuit doar un flux minuscul de combustibil, conform unei aplicații guvernamentale care înregistrează livrările către benzinării.

Cuba nu a oferit încă o explicație pentru cea mai recentă criză, cea a combustibililor.

Vinovatul de serviciu este SUA, dar nici prietenii Cubei n-o ajută destul

În trecut, însă, a dat vina pentru astfel de crize pe embargoul comercial al SUA, care durează de zeci de ani, care complică tranzacțiile financiare ale Cubei, făcând mai dificilă pentru guvern achiziționarea de combustibili de pe piața spot.

Iar vechii prieteni ai Cubei au redus livrările de combustibil în acest an. Venezuela a trimis cu 44% mai puțin țiței și combustibil către insula din Caraibe în perioada ianuarie-noiembrie, conform datelor de monitorizare a cisternelor și documentelor companiei de stat PDVSA din Venezuela.

Mexicul, care a devenit un furnizor regulat pentru insulă, a compensat o parte din diferență. Dar atât Venezuela, cât și Mexicul trimit în principal țiței către Cuba, care trebuie să-și folosească rafinăriile sale învechite pentru a produce benzină și motorină pentru mașini, camioane și generatoare.

Anul acesta, Cuba a început să vândă combustibil în dolari la prețuri nesubvenționate, comparabile cu cele ale țărilor din regiune. Guvernul a declarat că acest lucru a fost necesar, în parte, pentru a obține suficientă valută pentru a asigura o aprovizionare constantă la pompă.

Chiar și aceste „benzinării în dolari”, mult mai scumpe, au avut probleme săptămâna aceasta, a declarat Jorge Figueredo, în timp ce aștepta să pompeze combustibil în suburbia Miramar din Havana.

„Cozile sunt acum lungi de kilometri chiar și atunci când mergi să cumperi combustibil în dolari”, a spus Figueredo.

INTERVIURILE HotNews.ro