Sari direct la conținut

Efectele suspendării producției la Boeing și soluția de criză propusă de Trump

HotNews.ro
Efectele suspendării producției la Boeing și soluția de criză propusă de Trump

Luni, compania Boeing a dat anunțul oficial privitor la suspendarea producției sale de avioane 737 MAX. Este o veste bună pentru concurentul său european, Airbus, însă una proastă pentru cei 12.000 de angajați la fabrica din Renton, pentru furnizori și chiar pentru cotația la bursă a gigantului aeronautic american. Însă nu cu mult timp în urmă, Boeing primea sfaturi „utile” de la Casă Albă, cum ar fi rebranduirea – un artificiu care nu rezolva deficiențele care au dus recent la două accidente aviatice cu sute de victime.

Președintele SUA, Donald Trump găsea, în vară, soluția de criză, sugerând “redenumirea lui 737 MAX”. Ryanair a și adoptat-o, rebotezându-și aeronavele din dotare „737 Gamechanger“.

Reacția Casei Albe este de înțeles, nu în ultimul rând din punct de vedere politic. Luke Tilley, economist-șef la Wilmington Trust, a precizat pentru Wall Street Journal faptul că oprirea producției Boeing va încetini creșterea SUA, în primul trimestru al anului viitor. Iar acest lucru e o bilă neagră pentru Trump.

Aglomerație în parcare

După prăbușirea a două avioane, în care au murit 346 de persoane, autoritățile de control din întreaga lume au interzis 737 Max să decoleze, începând cu luna martie 2019. Boeing a revizuit software-ul și se grăbea să livreze clienților săi care așteptau urgent noile aeronave, până la sfârșitul anului.

Acum însă Boeing-ul mai are și „o problemă de parcare”, deoarece produce pe stoc. Producătorul american de avioane nu mai livrează aeronavele asamblate la Renton, în statul Washington, unde se află centrul de producție cu 12.000 de angajați. În medie, aceștia asamblează un avion 737 Max pe zi, cca 42 pe lună. În total, acum aproape 400 de avioane noi sunt disponibile pentru livrare. Ele sunt însă garate în parcarea companiei.

Cu toate acestea, atâta timp cât Administrația Federală Aviatică (AFA) nu scoate aeronavele “de sub consemn”, producția va continua. AFA a transmis, săptămâna trecută, că nu va aproba reluarea zborurilor, înainte de 2020. Luni însă, Boeing a oprit supraproducția, iar din ianuarie, producția va fi suspendată temporar.

AFA nu cedează

În martie 2019, autoritățile de supraveghere internaționale au impus interdicția de start pentru 737 Max, ca urmare a prăbușirii a două aeronave de acest tip, soldate cu peste trei sute de victime.

Administrația Federală Aviatică (Federal Aviation Administration) din SUA se arată acum deosebit de intransigentă. Șeful AFA, Steve Dickson, a declarat săptămâna trecută că nu cedează presiunilor venite din partea producătorului de aeronave, care se pare că a vrut să accelereze procesul de certificare, „cu ajutorul declarațiilor publice”.

Dickson încearcă să restabilească reputația autorității pe care o reprezintă, în ultimul timp cam șifonată. Investigațiile privind cauzele accidentelor au relevat deficite de control nu numai la producătorul de aeronave Boeing, ci și la autoritatea competentă, AFA.

Aceasta urmează să dea, probabil, permisiunea de a începe livrarea 737 Max, cel mai devreme în februarie. Europa și China (ca principal client), au anunțat că vor efectua propriile lor certificări ale aeronavei.

Efecte colaterale

Întârzierea ridicării interdicției de decolare creează Boeing o problema de cash-flow. În timp ce producția înghite bani lună de lună, nu există încasări. Aeronavele în valoare de aproape 50 de miliarde de dolari sunt acum neutilizate și stau garate în parcările improvizate.

„Chiar și Boeing, cu toate resursele sale financiare, a trebuit să oprească sângerarea, la un moment dat”, a spus Scott Hamilton, de la firma de consultanță în aviație Leeham.

Seria 737 reprezintă aproximativ 70 la sută din afacerile aeriene civile ale grupului. Bursele au reacționat în consecință: acțiunea Boeing a pierdut ieri cu peste patru procente, la închidere.

Pentru eternul concurent Airbus, este o veste bună. Pentru prima dată în acest an, Airbus și-a depășit cu mult rivalul american. Până în noiembrie, consorțiul european livrase de două ori mai multe aeronave decât Boeing și speră la noi clienți pentru aeronava sa A320.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro