Sari direct la conținut

Elicoptere grele pentru IGSU: Lockheed Martin propune 12 elicoptere Black Hawk construite în Polonia și cu mentenanța la Romaero pentru 273 milioane de euro / Ce alte oferte au fost depuse

HotNews.ro
Elicopter Black Hawk pentru IGSU, Foto: Lockheed Martin
Elicopter Black Hawk pentru IGSU, Foto: Lockheed Martin

Ministerul de Interne derulează o licitație pentru elicoptere medii / grele multifuncționale maritim/uscat pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, cu un buget alocat de peste 272,86 de milioane de euro. Trei oferte au fost depuse – Leonardo (Italia), Airbus Helicopters Romania și PZL Mielec din Polonia (Black Hawk – Lockheed Martin/Sikorsky). Ultimii au stat recent de vorbă cu presa din țară și au detaliat oferta lor de 12 elicoptere Black Hawk S70M pentru MAI, 4 în varianta navală și 8 pentru uscat.

Licitația IGSU pentru elicoptere medii/grele multifuncționale maritim/uscat a fost lansată încă din mai anul trecut, dar abia acum au fost depuse ofertele finale.

Procedura de achiziție publică prevede o valoare estimată între 93,5 și 272,86 milioane de euro cu termen de livrare 23 de luni, iar atribuirea contractului se face după cel mai bun raport calitate preț, prețul având o pondere de 40%. Toți factorii de departajare pot fi consultați în detaliu aici.

Trei mari producători au depus oferte: Leonardo SpA (Italia), Airbus Helicopters Romania și PZL Mielec (fabrica din Polonia unde sunt construite pentru Europa elicopterele Black Hawk ale celor de la Sikorsky și Lockheed Martin).

Foto: Simulare – cum ar arăta un Black Hawk pentru IGSU/SMURD

Lockheed Martin prin PZL Mielec propun 12 aparate Black Hawk cu un cost total de 272,84 milioane euro astfel:

– 4 elicoptere pentru misiunile maritime – preț de 22,77 milioane euro fără TVA per aparat

– 8 elicoptere pentru misiunile pe uscat – preț 22,72 milioane euro fără TVA per aparat.

„Propunerea pe care am depus-o la Ministerul de Interne din România se încadrează și chiar depășește cerințele specificate pentru licitație”, a declarat Janusz Zackreki, director general al PZL Mielec într-o discuție cu presa din România.

Potrivit polonezului, oferta PZL Mielec a fost depusă împreună cu Romaero Băneasa și firma Deltamed, iar cele 12 elicoptere, în două configurații, pentru operațiuni pe uscat și pe mare, vor fi livrate în termenul de 23 de luni de la semnarea contractelor.

Potrivit lui Zackreki elicopterele Black Hawk propuse pentru IGSU sunt sunt multi-misiune, pot face transport de urgență, operațiuni de căutare-salvare, pot acționa în cazul incendiilor și pot face evacuare medicală.

Directorul PZL Mielec a mai spus că Romaero va funcționa ca centru de mentenanță și service pentru elicoptere pentru următorii 25-30 de ani, iar Deltamed va fi responsabilă cu dotarea echipamentelor medicale pe aparate.

„Polonia cooperează intens cu România în domeniul securității. Avem amenințări comune pe flancul estic al NATO, ambele țări se bazează pe un parteneriat strategic cu SUA. Ambele țări operează avioane F-16, instalații anti-rachetă Aegis Ashore și [alte] sisteme funizate de Lockheed Martin. În acest caz mi se pare natural să cooperăm în domeniul achiziției de echipamente militare”, a mai spus Zackreki.

Foto: Fabrica de elicoptere Black Hawk PZL Mielec

„Elicopterele Black Hawk propuse IGSU pot fi reconfigurate pentru diferite tipuri de misiuni în mai puțin de 60 de minute”

„Aparatele Black Hawk sunt în uz în 34 de țări, iar mai mult de 4.000 de modele Black Hawk sunt operate în acest moment în lume”, a spus Giuseppe Palumbo, director programe internaționale Sikorsky.

Potrivit acestuia, elicopterul Black Hawk e construit după standardele militare americane și are o greutate netă de sub 10 tone. „Are cea mai mare sarcină utilă din clasa sa – poate transporta 4.082 de kilograme greutate externă. Aparatele competitorilor noștri nici nu se apropie de această valoare”, susține Palumbo.

Oficialul Sikorsky a detaliat că modelul ofertat României este S70M, cea mai recentă variantă de Black Hawk, cu cele mai noi motoare General Electric și cu cele mai noi sisteme de avionică.

Potrivit acestuia, elicopterele Black Hawk oferite Ministerului de Interne pot fi configurate pentru diferite tipuri de misiuni în mai puțin de 60 de minute: instalarea unui macarale externe, instalarea de rezervoare externe de combustibil, atașarea de echipamente anti-incendiu sau instalarea echipamentelor medicale furnizate de Deltamed.

Directorul PZL Mielec a declarat că în cadrul acestei oferte de 12 elicoptere, Romaero se va ocupa de mentenanța și lucrările de reparație pe toată durata de viață a aparatelor, inclusiv reparațiile capitale când va fi cazul. Totodată, oficialul companiei poloneze a spus că acest lucru presupune un transfer de tehnologie și know-how la Romaero.

Elicoptere Leonardo cu un preț total mai mare / Oferta Airbus mai ieftină per total, dar doar pentru 8 aparate

În competiția pentru elicoptere medii/grele pentru IGSU s-au mai înscris cu oferte și Leonardo și Airbus, ultimii având și o fabrică la Brașov.

Conform procesului verbal la deschiderea ofertelor, Leonardo oferă 12 aparate pentru un preț total de 299 milioane de euro, iar Airbus oferă doar 8 aparate pentru un preț total de 256,9 milioane de euro.

Airbus – 8 elicoptere cu un cost total de 256,9 milioane euro astfel:

– 3 elicoptere pentru misiunile maritime – preț de 32,99 milioane euro fără TVA per aparat

– 5 elicoptere pentru misiunile pe uscat – preț 31,59 milioane euro fără TVA per aparat.

Potrivit Aviația Magazin, elicopterul propus nu ar fi modelul H215 care are o linie de asamblare finală la Ghimbav, ci modelul H225 sau o ofertă care combină modelul H225 cu modelul AS565 Panther.

Foto: Airbus H225

Leonardo – 12 elicoptere cu un cost total de 299 milioane euro astfel:

– 4 elicoptere pentru misiunile maritime – preț de 26,05 milioane euro fără TVA per aparat

– 8 elicoptere pentru misiunile pe uscat – preț 24,35 milioane euro fără TVA per aparat.

Tot Aviația Magazin apreciază că oferta italienilor ar fi bazată pe modelul AW101 în variante de echipări diferite pentru cele două tipuri de misiuni.

Foto: Leonard AW101

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro