Euro-gara fara sala de asteptare, inaugurata la Alba Iulia
Statia CFR din Alba Iulia, botezata de reprezentantii Ministerului Transporturilor „euro-gara”, a fost inaugurata, ieri, cu mult fast, desi termenele de receptie au fost depasite cu opt luni, calitatea lucrarilor este discutabila, iar sala de asteptare nu mai exista.
Spatiile reabilitate au fost sfintite, in prezenta unui secretar de stat din Ministerul Transporturilor si a autoritatilor locale, chiar de catre arhiepiscopul ortodox de Alba Iulia, Andrei Andreicut.
Secretar de stat neinformat, termene depasite
Asa-zisa euro-gara, reabilitata cu costuri importante, a fost inaugurata in graba, pentru a fi gata sa primeasca trenul „business” care ii va aduce gratis pe parlamentari in oras cu prilejul Zilei Nationale. Reprezentanti ai autoritatilor locale si ai ministerului s-au inghesuit pe euro-peronul de beton din fata garii pentru a participa la „eveniment”.
Nu a lipsit nici traditionala sfintire a lucrarilor, oficiata de insusi arhiepiscopul de Alba Iulia, Andrei Andreicut. Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Dascalu, a spus ca parlamentarii si membrii Guvernului care vor circula cu trenul de lux, inaugurat chiar pe ruta Bucuresti – Alba Iulia, nu vor plati nici un ban, cheltuielile fiind suportate de CFR.
Desi a afisat tot timpul o morga de om important, fiind inconjurat de angajati supusi ai CFR, secretarul de stat Dascalu stia foarte putine lucruri despre lucrarile de la gara pe care tocmai le inaugurase. A fost nevoie de ajutorul unui coleg de-al sau pentru a putea preciza ca termenele de receptie a lucrarilor au fost depasite cu aproximativ opt luni (fata de luna mai a acestui an).
De asemenea, un reprezentant al ministerului, ceva mai informat decat secretarul de stat, a spus ca firma care a efectuat lucrarile a fost amendata cu o suma „de ordinul miliardelor”, dupa care a revenit si a spus ca valoarea penalitatilor ajunge la sase miliarde lei vechi.
Fara sala de asteptare
Reabilitarea a inceput in 2003 din fondurile CFR. In 2004, gara a fost inclusa intr-un program derulat din fonduri externe (Credit Suisse First Boston International) in valoare de aproape 30 de miliarde lei vechi.
Firma care a castigat licitatia, SC „Concefa” SA Sibiu, a fost declarata castigatoare in urma unei licitatii, iar proiectul a fost realizat de catre Institutul de Studii si Proiectari Cai Ferate.
Lucrarile de reabilitare au vizat toate cele trei corpuri ale cladirii si au constat in recompartimentarea si modernizarea spatiilor comerciale, a caselor de bilete, finisaje si amenajari interioare, reabilitarea instalatiilor, modernizarea sistemului de informare a cetatenilor etc.
Dupa „recompartimentare”, au disparut salile de asteptare, un lucru normal pentru o „eurogara”, a considerat secretarul de stat Constantin Dascalu. Acesta a spus ca, in Uniunea Europeana garile nu mai au sali de asteptare si a exemplificat cu garile din Viena si din Paris.
Bineinteles ca si de aceasta data era prost informat: in garile respective exista nu o sala de asteptare, ci chiar mai multe.
Prin disparitia salilor de asteptare, navetistii care schimba trenurile la Alba Iulia trebuie sa astepte cu orele in frig. De altfel, circulatia prin statia CFR respectiva s-a desfasurat foarte greu timp de mai multi ani, din cauza lucrarilor.