Sari direct la conținut

EXCLUSIV Comisia Europeana il contrazice pe Dan Sova pe tema autostrazii Pitesti-Sibiu: "Nu am impus nici o perioada minima pentru studiul de fezabilitate". Care este miza

HotNews.ro
Autostrazile in Romania, Foto: CNADNR
Autostrazile in Romania, Foto: CNADNR

Comisia Europeana nu a impus nici o perioada minima de timp pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, a declarat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al Directoratului General pentru politici regionale al Comisiei Europene. Informatia contrazice unul dintre cele mai folosite argumente ale ministrului Dan Sova pentru a justifica demararea constructiei autostrazii abia peste 2 ani: „Realizarea efectiva a studiului de fezabilitate va dura 24 luni, o perioada minima impusa de catre Comisa Europeana”. In 2012, guvernul Ponta a anulat o licitatie pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Acum ar fi trebuit sa fie gata si constructia autostrazii ar fi putut fi inceputa chiar de anul acesta.

Pe langa informatiile legate de Sibiu-Pitesti, reprezentantii Comisiei Europene au facut precizari pentru HotNews.ro si in legatura cu Master Planul de transport si cu ce proiecte de infrastructura vor fi finantate prin fondurile structurale europene.

Argumentul lui Sova: 24 de luni este perioada minima impusa de catre Comisa Europeana pentru studiul de fezabilitate

De-a lungul ultimelor luni, in contextul discutiilor privind o posibila amanare a realizarii autostrazii Pitesti-Sibiu, Ministrul Transporturilor Dan Sova a invocat in repetate randuri ca autostrada se va face, numai ca lucrarile nu au cum sa inceapa mai devreme de 2017 din cauza perioadei foarte mari impuse de Comisia Europeana pentru refacerea studiului de fezabilitate.

  • „Lucram pentru indeplinirea tuturor pasilor necesari, ceruti de Comisia Europeana, in construirea acestui tronson. Licitatia pentru studiului de fezabilitate dureaza maxim 6 luni, conform normelor europene, si a debutat deja la inceputul acestei luni. Realizarea efectiva a studiului de fezabilitate va dura 24 luni si are alocati 28 milioane de euro de la Comisia Europeana. 24 de luni este o perioada minima impusa de catre Comisa Europeana, tinand cont de faptul ca noile studii de fezabilitate trebuie sa contina studii geologice. Dupa finalizarea studiului de fezabilitate, in maxim 6 luni vom licita construirea autostrazii. Asadar, la 1 ianuarie 2017 vom putea incepe efectiv construirea autostrazii. Acesta este calendarul acestui tronson, cat se poate de important pentru Guvernul Ponta” – Dan Sova, blogul personal, 20 martie 2014 – [n.r. sublinierile apartin redactiei]
  • „Speram ca licitatia studiului sa dureze maxim 6 luni. Dupa aceea, realizarea efectiva a studiului de fezabilitate va dura 24 luni si are alocati 28 milioane de euro de la Comisia Europeana. 24 de luni este o perioada minima impusa de catre Comisa Europeana” – Dan Sova, blogul personal, 11 februarie 2014 – [n.r. sublinierile apartin redactiei]

Asemanator, aceleasi argumente au fost inaintate de Dan Sova in repetate randuri in interviuri si aparitii in presa din decembrie anul trecut si pana in prezent (Realitatea TV, TVR, Antena 3, Digi 24 etc).

Comsia Europeana nu impune in cat timp sa se faca studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine facut

La solicitarea HotNews.ro, Directoratul general pentru Politici regionale (DG Regio) al Comisiei Europene a explicat ca CE nu a impus nici o perioada minima pentrun realizarea studiului de fezabilitate, insa a evidentiat importanta intocmirii unui studiu fundamentat.

Cu alte cuvinte, Comsia Europeana nu impune in cat timp faci studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine facut.

„Comisia Europeana nu a impus nici o limita de timp pentru elaborarea studiului de fezabilitate, o etapa necesara in pregatirea oricarui proiect cofinantat de UE”, a declarat pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtatorul de cuvant DG Regio.

„Scopul studiului de fezabilitate este de a identifica solutiile potrivite pentru constructia unui obiectiv de investitii in ceea ce priveste locatia, solul, precum si costul. Astfel de investigatii pot necesita ceva timp. Cu toate acestea, o pregatire buna pentru astfel de proiecte reduce riscul intarzierilor in timpul licitatiilor si implementarii proiectului”, a precizat reprezentantul DG Regio.

Master Planul pe transport – conditia obligatorie pentru a primi finantare europeana

In acelasi raspuns, DG Regio a evidentiat importanta intocmirii Master Planului pe Transport pentru Romania, o conditie obligatorie pentru ca tara noastra sa primeasca finantare europeana nerambursabila pentru proiectele de infrastructura in programul financiar 2014-2020.

„MasterPlanul, odata terminat, va indica care sunt acele proiecte justificate si de care are nevoie cel mai mult infrastructura din Romania, independent de posibilele surse de finantare”, se arata in raspunsul DG Regio.

„Cu toate acestea, proiectele vor fi prioritizate in functie de anumite criterii, inclusiv daca se afla sau nu pe reteaua centrala (n.r. de baza/Core) TEN-T. Reteaua TEN-T Core contine acele componente de infrastructura ce au cea mai mare importanta strategica pentru Europa”, mai precizeaza purtatorul de cuvant din cadrul Comisiei Europene.

Fondurile Structurale, concetrate pe proiectele importante din perspectiva europeana

In ceea ce priveste finantarea obiectivelor prioritare pentru Romania din MasterPlanul pe Transport, Comisia precizeaza ca aceasta poate veni fie de la bugetul de stat, fie prin fondurile structurale si de investitii europene, prin Facilitatea Connecting Europe sau prin alte structuri de finantare europene sau internationale.

Cu toate acestea, reprezentantii CE mentioneaza ca „Fondurile Europene Structurale si de Investitii reprezinta doar una dintre sursele de finantare pentru proiectele de infrastructura din Romania si se concentreaza pe proiectele importante din perspectiva europeana si dezvoltare regionala”.

Trebuie sa amintim ca autostrada Sibiu – Pitesti este un astfel de proiect, inclus ca proiect prioritar in planurile europene. Astfel, Sibiu – Pitesti face parte din reteaua TEN-T Core, face parte din Proiectul Prioritar 7 (asemanator cu fostul Coridor IV pan-european) si, din 2013, face parte si din coridorul Rhin-Dunare.

Despre Master Planul pe Transport, Dan Sova a anuntat ca acesta ar urma sa fie gata in aprilie, desi initial autoritatile anuntau ca va fi gata in februarie.

Sova anunta licitatia pentru studiul de fezabilitate Pitesti-Sibiu, insa ea nu apare nicaieri

Referitor la refacerea studiului de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, ministrul Sova a declarat in repetate randuri (initial la audierea din Parlament pentru investitura guvernului Ponta 3, ulterior la televiziuni; cel mai recent la TVR), ca o licitatie publica in acest sens a fost deja lansata.

Cu toate acestea, nici pe pagina dedicata achizitiilor publice ale CNADNR-ului, nici in sistemul electronic al achizitiilor publice (SEAP) nu apare nici o informatie despre vreo licitatie de refacere a studiului de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu.

In declaratiile sale, Dan Sova a vorbit de o suma de 28 de milioane de euro pentru realizarea studiului, bani furnizati de catre Comisia Europeana.

Sibiu – Pitesti a fost amanata de guvernele Ponta cu cel putin 15 luni: In 2012 s-a anulat o licitatie pentru actualizarea studiului de fezabilitate

In discutia privind studiul de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, trebuie sa amintim un alt aspect esential: In 2012, Guvernul Ponta a anulat o licitatie pentru actualizarea studiului.

Mai exact, in noiembrie 2012, guvernul Ponta (prin Ministrul Transporturilor de atunci, liberalul Ovidiu Silaghi), a anulat o licitatie pentru refacerea studiului de fezabilitate, licitatie lansata in aprilie 2012 de catre ministrul Transporturilor de atunci, Alexandru Nazare.

Costul contractului era de circa 14 milioane de euro – valoare maxima estimata de CNADNR, si avea un termen de 10 luni. Cu alte cuvinte, in prezent am fi putut avea deja gata Studiul si lucrarile pe Sibiu – Pitesti ar fi putut incepe chiar de anul acesta.

De la anularea licitatiei din 2012 si pana in luna martie 2014 au trecut mai bine de 15 luni, perioada cand pentru Sibiu – Pitesti nu s-a mai facut nimic si nu s-a mai lansat o noua licitatie.

Intrebat de HotNews.ro in decembrie 2013 de ce Guvernul a anulat licitatia, ministrul Dan Sova sustinea ca era vorba de un contract prea scump, de 28 de milioane de euro (n.r. in realitate 14 milioane de euro).

Sova contrazis de Ponta: „Sibiu-Pitesti din 2015, nu din 2017”

In urma cu o saptamana, Ministerul Fondurilor Europene prezenta un document in care autostrada Sibiu-Pitesti era pusa ca prioritate pentru statul roman in ceea ce priveste fondurile europene, inaintea altor tronsoane de autostrazi pe care guvernul le-a enumerat in strategia din decembrie anul trecut.

Ulterior publicarii acestei informatii in presa, Dan Sova a scris din nou pe blogul sau cum Pitesti-Sibiu se va face, doar ca abia din anul 2017.

La putin timp dupa, premierul Ponta l-a criticat pe Dan Sova ca scrie prea mult pe blog si a anuntat ca autostrada Sibiu-Pitesti va incepe sa fie construita inca din 2015.

Dupa criticile publice ale premierului, Dan Sova a declarat in doua interviuri la TVR si la Antena 3 ca din 2015 vor incepe lucrarile la doua tronsoane din capetele autostrazii Sibiu-Pitesti si ca partea montana a autostrazii va incepe ulterior, in 2016 sau 2017.

In aceleasi emisiuni, Sova a declarat ca a negociat cu Comisia Europeana sa realizeze studiul de fezabilitate pe tronasoane, astfel incat lucrarile la cele doua capete sa inceapa inca din 2015.

Pitesti-Sibiu, la concurenta cu Comarnic-Brasov – nu la finantare, ci la trafic

In tot acest timp, guvernul Ponta e aproape de momentul in care ar putea sa se semneze contractul de concesiune al autostrazii Comarnic – Brasov, un pariu politic si electoral al premierului, precum si un test pentru viitoarele concesiuni pe care executivul le are in strategie.

Discutiile privind autostrada Comarnic – Brasov au fost de multe ori in oglinda cu cealalta traversare a Carpatilor, Sibiu-Pitesti.

Concurenta intre Pitesti-Sibiu si Comarnic-Brasov nu este una ce tine de finantare, ci una ce tine de traficul care va strabate muntii Carpati pe autostrada.

Pentru Sibiu-Pitesti primim cel putin 85% finantare europeana nerambursabila, in timp ce Comarnic – Brasov, daca va fi realizata conform proiectului actual, va fi prima autostrada in concesiune. Adica o autostrada realizata de catre un investitor privat si pe care se va percepe taxa.

Conform informatiilor oficiale, taxa va fi incasata de stat, in timp ce constructorul se ocupa de contractarea creditelor pentru a acoperi suma necesara realizarii: 1,8 miliarde de euro. (Toate detaliile despre Comarnic-Brasovo, aici.)

Totusi, pentru autostrada gata terminata, statul roman va inapoia timp de 30 de ani toti banii cu dobanda. Cu alte cuvinte, autostrada de 58 de km dintre Comarnic si Brasov va costa statul roman circa 4 miliarde de euro, in functie de dobanda obtinuta de constructori pentru cei 1,8 miliarde de euro.

Din costurile anuale ale statului vor fi scazute totusi sumele obtinute din taxe, spre exemplu. Iar sumele din taxe vor fi cu atat mai mari cu cat traficul pe autostrada va fi mai mare.

Astfel, chiar ministrul Sova explica in ianuarie ca autostrada Comarnic – Brasov va deveni ca un cos de circulatie pentru tot traficul din Transilvania (chiar si de la granita dinspre Nadlac) si Moldova (in ideea realizarii autostrazii Bacau-Brasov).

Informatii de referinta:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro