Exercitiu de imagine sau pregatirea unui guvern de uniune nationala? Strania componenta a comisiei pastorite de Iohannis care ar trebui sa stabileasca viitorul Romaniei
Ne-am convins deja ca principala tinta a lui Klaus Iohannis e sa fie altfel decit Traian Basescu. Vrea sa fie pacifist, non-conflictual, cautator de consens si jucator din umbra. Asa a evoluat la Primaria Sibiu, asa vrea sa joace si la Cotroceni. In aceasta cheie trebuie citita si initiativa unei comisii prezidentiale pentru un nou proiect de tara. E un proiect care sa-l scoata pe presedinte din anonimat. Dar, la fel de bine, poate fi un proiect care l-ar putea ajuta sa vinda mai usor un viitor guvern de uniune nationala PSD – PNL, sau un proiect care sa-l ajute sa contracareze atacurile previzibile ale nationalistilor in anul centenarului Unirii, 2018.
Absent aproape permanent de pe scena publica, neimplicat in marile probleme ale cetatii (un altfel de presedinte, nu-i asa?), Iohannis a simtit nevoia sa iasa la joc. A facut-o, cu chiu cu vai, la momentul votului neasteptat pentru Brexit, cind a si anuntat un mare proiect.
Nici mai mult, nici mai putin decit un proiect de tara. Dupa initiativele sectoriale pe educatie si sanatate, din care nu stim inca ce se va degaja, a venit rindul viitorului intregii tari. Initiativa sufera de o oarecare doza de grandomanie si inadecvare la realitate, dar merita sa luam in calcul cum l-ar putea ajuta pe Iohannis.
– Il va readuce in prim-planul comunicarii macar din cind in cind, ca promotor al unui proiect care nu poate ramine indiferent opiniei publice
– Poate fi util pentru a pregati opinia publica si partidele insele cu ideea unui guvern de uniune nationala dupa alegerile din 11 decembrie. Zvonurile privind preferinta lui Iohannis pentru un guvern PSD-PNL dupa alegeri se intetesc, partidele insele par sa accepte aceasta solutie. Daca alianta PSD+ALDE nu va obtine peste 50% din locurile din viitorul Parlament, e foarte greu pentru PSD sa obtina postul de premier, asa ca mai bine intra intr-un guvern cu PNL in care sa aiba jumatate din ministere. Or, o asemenea idee e greu de inghitit de public, asa ca Iohannis ar putea arata prin acest proiect ca poate pune inca de pe acum partidele la aceeasi masa.
– Proiectul poate avea si valoarea de simbol pentru un presedinte neamt tot mai des acuzat de adversari si de nationalisti ca nu face nimic pentru Romania. In perspectiva anului 2018, plin de simbolistica, el poate prezenta ceva. Mai bun decit nimic
– Nu in ultimul rind, acest proiect ar putea reprezenta in mod real viziunea de presedinte a lui Klaus Iohannis
Chiar si cu aceste mari rezerve, proiectul poate aduce doua lucruri utile.
- Un eventual nou pact de la Snagov, o asumare transpartinica a unor obiective strategice mari (la Snagov, in 1995, s-a convenit sustinerea integrarii in UE). Nu mi-e foarte clar insa ce obiectiv de magnitudinea integrarii in UE ori NATO ar putea sa convina aceasta comisie prezidentiala.
- Institutirea unui dialog institutional intre partide, un soi de sfat al inteleptilor cu caracter permanent, in care sa se discute marile probleme ale tarii.
Indoielile survin la executia acestui plan. Plan care, repet, mi se pare ca sufera de o oarecare doza de grandomanie.
Componenta acestei comisii e una care ridica semne mari de intrebare. Ea e formata din doua grupuri distincte: reprezentantii partidelor si ai unor institutii, respectiv 10 personalitati. Asa au fost definiti de purtatorul de cuvint al Cotroceniului: personalitati. Nu reprezentanti ai societatii civile, nu vizionari in domeniile lor, nu strategi in domeniile lor, ci „persoane care au competenţe dovedite, experienţe în domenii de specialitate, sunt persoane cu o notorietate mare, care au o cunoaştere bună a realităţilor europene, afacerilor europene”.
Sa le luam pe rind.
Prima mare problema e la reprezentantii partidelor parlamentare, cite doi de fiecare partid. Lista de nume ne arata ca nivelul reprezentarii partidelor este unul secundar. Membrii de partid trimisi la Cotroceni nu fac parte din cercul principal al liderilor cu putere de decizie, ceea ce inseamna ca ei nu vor putea angaja prea multe propriile partide. Nici nu ne puteam astepta ca partidele sa-si delege liderii majori la lucrarile comisiei prezidentiale in plina campanie electorala, ar fi sugerat un blat electoral sinistru.
Ca atare, nu ne putem astepta ca domnii (da, domnii, pentru ca nici un partid nu a trimis vreo doamna) ce reprezinta PSD, PNL, ALDE si PMP sa decida mari obiective strategice, pentru ca nu cred ca Liviu Dragnea o sa-i asculte prea mult pe Marius Nica si Viorel Stefan, Vasile Blaga pe Ene Dinga (va mai amintiti cum incerca sa traduca in engleza numele lui Gheorghe Flutur) si Adrian Ciocanea (va mai amintiti de el?). Si tot asa.
A doua problema e la reprezentantul Guvernului. Guvernul Ciolos l-a desemnat pe Vasile Iuga, un respectat consultant asociat la PwC. Stim ca premierul Dacian Ciolos are incredere in el, dar asta inseamna ca si noi trebuie sa avem incredere in agenda unui profesionist care, vrind – nevrind, reprezinta uneori companii sau institutii cu interese ce pot intra in conflict cu interesul public?
A treia problema e la lista celor zece personalitati. E o lista pestrita. Exista profesionisti care au fost validati profesional si a caror agenda e una reformista: cei 3 din BNR (Cristian Popa, Lucian Croitoru si Vasile Lazea – de remarcat ponderea mare a pepinierei BNR, 3 din 10), Gabriela Dragan de la Institutul European. Este pe lista si Vasile Puscas, un pro-europeana convins, negociator-sef cu UE, excelent cunoscator al dosarului UE, dar cam iesit din prim-planul marilor dezbateri de idei. In comisie sint cooptati doi experti in politica externa cu pozitii pro-atlantiste puternice si cu interese clare legate de Republica Moldova, cu pozitii uneori stridente (Iulian Chifu si Dan Dungaciu). Pe lista e si un personaj cu agenda indoielnica, rectorul UBB Cluj, Ioan Aurel Pop, cel care l-a aparat pe Victor Ponta in debutul scandalului de plagiat, si care a stirnit recent controverse uriase printr-o declaratie care minimiza calitatile „generatiei Facebook”. Mai apare Gheorghe Oprescu, fost sef al Consiliului Concurentei, un profesionist mai degraba sters, precum si controversatul politolog Cristian Pirvulescu, autorul modelului de vot uninominal si al celebrului concept al „prefraudarii alegerilor” din 2009.
Pe scurt, o lista incropita cumva in pripa, cu citeva centre majore de influenta (BNR, Universitatea Babes – Bolyai). Din lista lipsesc mari strategi politici, lipsesc reprezentantii societatii civile tinere, lipsesc reprezentantii capitalului autohton.
Mai mult de-atit: mi se pare ca lipseste cumva obiectul muncii. Are Romania nevoie reala de un nou proiect de tara? E vorba de un proiect politic (de magnitudinea unirii cu Moldova), un proiect socio-economic (eliminarea disparitatilor intre regiuni, a celor intre urban si rural, imbunatatirea educatiei si sanatatii etc)?
Deocamdata, pare un exercitiu de imagine menit sa mai salte putin imaginea unui presedinte inca absent din ringul politic.
UPDATE: Vasile Iuga a facut o precizare legata de calitatea sa: „Este un expert independent nominalizat la propunerea Guvernului in aceasta comisie prezidentiala, fara insa a reprezenta propriu-zis Guvernul”.
Cine sunt membrii comisiei:
Personalitati:
1. Cristian POPA – Fost viceguvernator BNR, fost vicepresedinte al Bancii Europene de Investitii
2. Dan DUNGACIU – Sociolog si geopolitician, presedintele Fundatiei Marii Negre
3. Gabriela DRAGAN – Profesor universitar la Academia de Studii Economice Bucuresti, director general al Institutului European din Romania
4. Ioan-Aurel POP – Academician, Rector al Universitatii Babes-Bolyai din Cluj
5. Gheorghe OPRESCU – Profesor universitar la Universitatea Politehnica Bucuresti, fost Presedinte al Consiliului Concurentei
6. Lucian CROITORU – Consilier pe probleme de politica monetara al guvernatorului BNR
7. Vasile PUSCAS – Istoric, profesor la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, fost negociator-sef pentru aderarea la U.E.
8. Cristian PIRVULESCU – Politolog, presedintele Asociatiei „Pro Democratia”
9. Valentin LAZEA – Economist – sef al Bancii Nationale a Romaniei
10. Iulian CHIFU – Fost consilier prezidential, analist de politica externa, profesor la SNSPA Bucuresti
11. Reprezentant Guvern: Vasile Iuga, Senior Advisor PwC
Reprezentanti partide politice
12. Viorel Stefan – Deputat, Presedinte Comisia pentru buget, finante, banci (PSD)
13. Marius Nica – Fost ministru al Fondurilor Europene (PSD)
14. Ene Dinga – Fost ministru al integrarii Europene, Cercetator stiintific, Academia Romana (PNL)
15. Adrian Ciocanea – Profesor universitar – Universitatea Politehnica Bucuresti (PNL)
16. Winkler Gyula – Europarlamentar (UDMR)
17. Korodi Attila – Deputat (UDMR)
18. Varujan Pambuccian – lider al Grupului Parlamentar al Minoritatilor
19. Ovidiu Victor Gant – Vice-lider al Grupului Parlamentar al Minoritatilor
20. Cosmin Cristian – Fost secretar de stat Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (ALDE)
21. Radu Cojocaru, Inginer, fost parlamentar (ALDE)
22. Siegfried Muresan – europarlamentar, raportor al grupului PPE (PMP)
23. Lucian Alexandru Curtu, decan al Facultatii de Silvicultura si Exploatari Forestiere, Universitatea Transilvania din Brasov (PMP)