Sari direct la conținut

FOTO A trecut vara, dar lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea, pe primul tronson, încă nu sunt gata / Probleme mari la proiectare

HotNews.ro
Prelungirea Ghencea septembrie 2022 - 6, Foto: Hotnews
Prelungirea Ghencea septembrie 2022 - 6, Foto: Hotnews

A trecut vara, dar lucrările la primul tronson din proiectul de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea la două benzi pe sens nu sunt gata, așa cum promitea primarul general, Nicușor Dan, în primăvară. Pe șantier, pe partea dreaptă cum mergi spre ieșirea din oraș, lucrările sunt în desfășurare. Trotuarul din stâga este făcut aproape tot, 4 benzi de circulație sunt asfaltate, dar mai este mult de lucru la linia de tramvai, pistele de biciclete, spațiile verzi și trotuarul de pe partea dreaptă.

Primarul general a dat un nou termen pentru primul tronson, luna octombrie, și rămâne de văzut dacă va fi respectat în condițiile în care proiectul are probleme majore de proiectare și probleme financiare din cauza creșterii prețurilor la materiale de construcții.

Nici lucrările de demolare pentru tronsonul 2 nu au început, deși primarul a promis că vor începe în mai.

Probleme de proiectare

Una dintre problemele principale este că proiectul are probleme majore de proiectare, moștenite de la fostul proiectant, iar Compania Municipală Energetica Servicii, care asigură dirigenția de șantier trebuie să le rezolve.

  • ”Este un proiect făcut de Compania de Dezvoltare Durabilă, care acum este în insolvență. Proiectul are destul de multe probleme. Trebuie mai multe zone reproiectate, sunt mai multe detalii de execuție care nu sunt făcute, niște profile transversale. Contractul nostru cu primăria, în momentul de față, este pe dirigenție de șantier și asistență tehnică în urma proiectării.
  • Sună foarte simplu. Dacă vorbim despre un proiect bine făcut, doar să faci asistență tehnică, înseamnă să eliberezi doar niște note de constatatre și niște dispoziții de șantier.
  • Dar noi trebuie să și reproiectăm anumite tronsoane”, a explicat Cristian Anton, directorul Companiei Municipale Energetica Servicii, care a preluat de anul trecut dirigenția de șantier de la Compania de Dezvoltare Durabilă.

Iar problemele de proiectare ar fi rezolvate mai repede și lucrările ar avansa dacă s-ar rezolva problemele financiare ale contractului.

  • ”Din nefericire, contractul ne-a fost atribuit de Primărie pe suma rămasă de la fostul proiect, care este foarte mică și ne este destul de greu. Valoarea actuală este undeva la 2.300 de lei/lună, dacă nu mă înșel, iar noi avem nevoie de 3-4 proiectanți angajați full-time, pe diferite specialități.
  • Noi am asigurat până acum frontul de lucru. Suntem în discuții și încercăm să găsim soluții. Dar ritmul este un pic încetinit de aceasta problemă.
  • Acum avem discuții să vedem dacă putem să găsim o soluție pentru actualizarea acestei componente, că nu ne încadrăm cu banii”, a declarat Cristian Anton.

Am vorbit și cu constructorul. Cristian Hiver, directorul Trustului de Construcții Metropolitane, spune și el că întârzierile sunt cauzate de probleme de proiectare moștenite.

  • ”La Prelungirea Ghencea se asfaltează bucăți de drum, pista, trotuarul este gata, mai trebuie să terminăm partea de rețele cu Acvatot și Apa Nova, se lucrează la linia de tramvai.
  • Dar la Prelungirea Ghencea sunt probleme majore de proiectare. Noi încercăm să accelerăm unde putem, dar avem nevoie de dispoziții de șantier. Am preluat un proiect care are deficiențe tehnice majore, dar trebuie să o rezolvăm.
  • De exemplu, în proiectul inițial Enel schimba cablurile de înaltă tensiune, după jumătate de drum au zis că nu mai au bani să mai schimbe, deci trebuie să facem o placă de beton dublu armat să protejăm, ceea ce nu este o muncă chiar intensă”, a explicat Hiver.

Acesta spune că bucata până la Râul Doamnei va fi finalizată într-o lună, o lună și jumătate.

”Se poate circula și acum la două benzi pe sens, dar sunt momente în care lucrăm cu utilaje grele și se circulă și pe o bandă”, a mai spus Hiver.

O altă problemă este că Trustul de Clădiri Metropolitane lucrează pe acest contract la prețurile din 2019, deși la anumite materiale prețurile au crescut și cu 70%.

”Energetica a reluat proiectul inițial și a schimbat prețul unitar al materialelor pentru a fi în conformitate cu prețul pieței și de asta s-a schimbat devizul general. Eu nu știu dacă cu acest deviz majorat ne vor majora și contractul. Problema este că acest contract a fost semnat în 2019, prețul la materiale a crescut foarte mult, OUG 47 nu acoperă la toate materialele majorările, încercăm să vedem cum putem acoperi gaura. Vom ști cam în 10 zile cât suntem pe minus”, a explicat Hiver.

La ultima ședință de Consiliu General, la finalul lunii august, s-a propus majorarea indicatorilor tehnico-economici pentru acest proiect cu peste 100 de milioane lei, de la 564 milioane lei la 695 milioane lei, dar proiectul nu a mai fost pus pe ordinea de zi fiindcă a venit foarte târziu. Prețul acesta este pentru întreg proiectul, etapa I, etapa II plus exproprieri.

Rămâne de văzut cu cât se poate majora contractul și dacă majorarea bva acoperi măcar lucrările făcute în prima etapă. Pentru etapa II, primarul Nicușor Dan a declarat în luna mai că va rezilia contractul cu Trustul de Clădiri Metropolitane și va încheia un nou contract cu același constructor. Tronsonul II este de la Râul Doamnei până la Șoseaua de centură.

L-am contactat pe primarul general, Nicușor Dan, pentru a lămuri situația, dar acesta nu a răspuns la telefon.

Vienri a postat pe pagina de Facebook că pe șantier se lucrează și noul termen de finalizare a lucrărilor la primul tronson este luna octombrie.

  • ”Lucrările la Prelungirea Ghencea avansează. Trustul de Clădiri Metropolitane estimează ca tronsonul aflat în execuție, cel cuprins între str. Brașov și str. Râul Doamnei, va fi finalizat în luna octombrie.
  • În prezent, pe sensul de mers de la str. Brașov către str. Râul Doamnei, se execută lucrări de asfaltare a părții carosabile și a infrastructurii pentru pistele de biciclete, iar săptămâna viitoare vor fi demarate lucrările de execuție a trotuarelor.
  • De asemenea, se lucrează la infrastructura liniei de tramvai și se fac lucrări de protecție a cablurilor de 110 KV, toate acestea cu asigurarea traficului rutier pe minim o bandă de circulație pe sens.
  • Au fost finalizate lucrările la rețelele electrice de medie și joasă tensiune, precum și cele de telecomunicații, iar instalația de gaze naturale a fost deviată și relocalizată în totalitate. În cel mai scurt timp, vor fi finalizate lucrările la sistemul de canalizare și la instalațiile de alimentare cu apă potabilă”, a scris primarul general.

Demolările pentru tronsonul doi

Nicușor Dan a anunțat că demolările pentru tronsonul II vor începe în luna mai a acestui an, însă conturile Primăriei Capitalei au fost blocate câteva săptămâni la începutul verii și nu s-au putut face plățile pentru cei expropriați.

A trecut și toată vara și tot nu au început. Acum s-a rezolvat cu banii, dar primarul spune că așteaptă intabularea imobilelor expropriate.

”În ceea ce privește următorul tronsonul pe care vom demara lucrările, cel cuprins între str. Râul Doamnei – str. Valea Oltului, așteptăm intabularea pentru imobilele expropriate pentru a putea începe demolările”, a explicat Nicușor Dan, vineri, pe pagina de Facebook.

Despre proiect

Trustul de Clădiri Metropolitane lucrează în prezent la primul tronson, între linia tramvaiului 41 și strada Râul Doamnei, iar primarul general a promis în primăvară că lucrările se vor finaliza în această vară.

Lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea au început în septembrie 2019, iar acestea aveau termen 24 de luni, respectiv septembrie 2021.

Noua arteră va avea aproximativ 6 km, inițial era prevăzută cu cale dublă de tramvai, 2 benzi de circulație pe sens, pistă de biciclete, trotuare și spații verzi între acestea și partea carosabilă. Totodată, se va mai realiza și un nod intermodal (tramvai 41, autobuze și microbuze ale liniilor preorășenești) precum și o parcare de tip Park&Ride cu o capacitate de 300 de locuri, ce poate fi extinsă, ulterior, până la 500 de locuri.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro