Sari direct la conținut

FOTO Centrul European de Instruire F-16 din România a fost inaugurat la baza aeriană Fetești / „Un rol vital în pregătirea piloților români”, susține MApN

HotNews.ro
Centrul F-16 de la baza aeriană Fetești, Foto: Inquam Photos / George Calin
Centrul F-16 de la baza aeriană Fetești, Foto: Inquam Photos / George Calin

Centrul European de Instruire F-16 din România, care va funcționa în Baza Aeriană 86 Fetești, a fost inaugurat oficial luni de ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, și omologul din Regatul Țărilor de Jos, Kajsa Ollongren.

La ceremonia de inaugurare au fost prezenți ambasadorii Danemarcei, Țărilor de Jos, Statelor Unite și Ucrainei și reprezentanți ai companiei americane Lockheed Martin.

Au participat, de asemenea, șeful Statului Major al Apărării, generalul Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent Viorel Pană, șefi ai unor structuri centrale ale MApN.

Acest proiect, primul la nivel european, reprezintă o bornă importantă atât pentru cooperarea româno-olandeză, cât şi pentru reflectarea practică a solidarității aliate. Totodată, va accelera pregătirea piloților români pentru operarea avioanelor F-16 achiziționate de România din Norvegia și care urmează să intre curând în dotarea Forțelor Aeriene Române, transmite MApN.

Foto: Inquam Photos / George Călin

Tîlvăr: „Centrul va avea un rol vital în pregătirea piloților români”

„Centrul European de Instruire F-16 va avea un rol vital în pregătirea piloților români pentru operarea acestor aeronave performante. Prin această ambițioasă inițiativă, ne propunem nu doar să antrenăm un număr semnificativ de piloți, ci și să obținem noi calificări pentru aceia care operează deja avioane F-16 în România”, a spus ministrul român al Apărării.

În același timp, ministrul Tîlvăr a evidențiat că Centrul din Baza Aeriană 86 își propune să creeze un răspuns adecvat nu doar pentru nevoile actuale și viitoare ale Forțelor Aeriene Române, ci și pentru sprijinirea aliaților și partenerilor, precum Ucraina.

„Am semnat, în marja Summit-ului NATO de la Vilnius, participarea României la înființarea Coaliției Internaționale F-16, alături de un număr semnificativ de state. Acest lucru a demonstrat ce putem realiza împreună în sprijinul Ucrainei, concomitent cu furnizarea unei platforme propice pentru calibrarea eforturilor noastre cu cele ale Aliaților și partenerilor regionali. În prezent, analizăm cele mai eficiente moduri de a integra cât de curând posibil și instruirea piloților ucraineni în program”, a declarat ministrul Tîlvăr, la ceremonia de inaugurare.

Primele avioane F-16 olandeze pentru antrenarea piloților ucraineni au ajuns deja în România

Olanda a trimis încă de săptămâna trecută primele cinci avioane de luptă F-16 în România, pentru a fi folosite la pregătirea piloţilor ucraineni.

Olanda va livra între 12 şi 18 avioane F-16 din forţele sale aeriene pentru a fi folosite în noul centru european de pregătire a piloţilor din România, care va fi deschis în curând, a anunţat Ministerul Apărării de la Haga.

Premierul Mark Rutte a declarat, la sfârşitul lunii trecute, într-o convorbire video cu preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski că Olanda va trimite avioanele F-16 în România în decurs de două săptămâni.

Olandezii au promis, de asemenea, să livreze Ucrainei avioane F-16 pentru a fi folosite în luptă. Promisiuni similare au fost făcute de Danemarca, Norvegia şi Belgia.

Despre primele cinci aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Regale Olandeze care sunt deja în România:

  • „Aeronavele vor deservi Centrul European de Instruire F-16 (European F-16 training center- EFTC), înființat ca urmare a colaborării dintre Ministerul Apărării Naționale, prin Forțele Aeriene Române și Ministerul Apărării din Țările de Jos, prin Forțele Aeriene Regale, în parteneriat cu Compania Lockheed Martin și cu sprijinul Regatului Danemarcei, stat coordonator alături de Țările de Jos, a Coaliției internaționale F-16.
  • Centrul va fi un hub internațional pentru instruirea piloților de aeronave F-16 și va facilita creșterea interoperabilității dintre aliați. Totodată, acesta va contribui la crearea unor standarde operaționale comune și la întărirea capacității Alianței Nord-Atlantice de a face față provocărilor complexe din regiunea Mării Negre și din Europa de Est. Conform acordului de colaborare, Ministerul român al Apărării pune la dispoziție Baza 86 Aeriană, facilitățile de instruire și sprijinul națiunii-gazdă, Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos pun la dispoziție aeronave F-16, iar Compania Lockheed Martin asigură instructorii și mentenanța.
  • EFTC va contribui la accelerarea procesului de formare a piloților români, în contextul în care Armata României se pregătește să primească 32 de aeronave F-16, achiziționate recent din Norvegia.
  • Având în vedere contextul geopolitic actual și poziția strategică a României în regiunea Mării Negre, acest centru devine esențial pentru colaborarea transfrontalieră, întărirea securității și consolidarea solidarității în cadrul NATO. Prin înființarea Centrului European de Instruire F-16, România se angajează să ofere un mediu de pregătire de înaltă calitate, cu acces la resurse tehnice și know-how de ultimă generație, nu doar pentru piloții români, ci și pentru cei din statele aliate și partenere, inclusiv Ucraina”.

România are 17 avioane F-16 și cumpără alte 32 de avioane din Norvegia

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6, achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Cele 17 avioane F-16 au fost cumpărate în două tranșe din Portugalia și au fost modernizate cu ajutorul SUA, iar tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.

Totodată, Ministerul Apărării Naționale din România a semnat în noiembrie 2022 un contract cu Guvernul Regatului Norvegiei pentru achiziția a 32 de avioane F-16 în configurația M6.5.2, motoare de rezervă și suport logistic.

Valoarea contractului semnat cu Guvernul Regatului Norvegiei este de 388 milioane euro și se va derula pe o perioadă de trei ani, primele aeronave urmând să fie livrate spre sfârșitul anului 2023.

În momentul de față, România are zece instructori calificaţi care au efectuat peste 2.000 de ore de zbor cu acest avion și are un deficit pronunțat de piloți pregătiți pentru o flotă de 49 de aparate de zbor F-16.

F-16, cel mai popular avion de luptă în lume

F-16 este un avion multirol capabil să execute misiuni de apărare a spațiului aerian, misiuni de lovire a țintelor terestre și maritime în toate conditiile meteo, ziua și noaptea, precum și misiuni de cercetare aeriană.

Forțele aeriene americane numesc F-16, care a intrat în serviciu pentru prima dată în anii `70, un „sistem de armament relativ ieftin și de înaltă performanță”.

Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute de avioane au fost exportate în întreaga lume.

Potrivit directorului World Air Forces al Flight Global, aproape 2.200 de F-16 sunt active în întreaga lume în acest moment, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe întreaga planetă, cu 15% din flota mondială.

Așteptări prea mari de la F-16?

Serhii Holubțov, un comandant ucrainean al forțelor aeriene, declara în primăvară că Ucraina are mare nevoie de avioane de luptă F-16, pe care le-a descris drept „de patru sau cinci ori” mai eficiente decât avioanele din epoca sovietică utilizate în prezent de Ucraina.

Însă un pilot care încă stă la manșa unui avion de luptă F-16 spunea într-o declarație pentru CNN că așteptările ucrainenilor, de fapt, ar putea fi mult prea mari.

„La întrebarea dvs. cu privire la faptul dacă F-16 va face diferența. Nu va face”, a declarat pilotul sub protecția anonimatului, pentru că nu era autorizat să vorbească pe acest subiect.

„Există și alte avioane mai capabile decât F-16”

Ucraina a declarat că are nevoie de aproximativ 200 de avioane de luptă F-16.

„Există un excedent de F-16 în națiunile occidentale, care oferă o disponibilitate imediată și un traseu logistic bine stabilit”, a declarat Robert Hopkins, un fost pilot al US Air Force.

„Există și alte avioane mai capabile decât F-16, dar acestea sunt mai puține și nu sunt disponibile pentru transfer”, a adăugat Hopkins.

Olanda, răspunsul cel mai la îndemână

Fostul pilot probabil că se referă la F-35 și F/A-18 de fabricație americană sau un avion Rafale al Forţelor Aeriene Franceze. Și mai sunt și altele care sunt mai puțin cunoscute.

„Cea mai bună aeronavă din punct de vedere tehnic ar fi, fără îndoială, Gripen-ul suedez, datorită capacităților sale de luptă, capacității de a opera din baze austere și întreținerii mai ușoare”, a declarat Peter Layton, membru al Griffith Asia Institute și fost ofițer al Forțelor Aeriene Regale Australiene, referindu-se la avionul Gripen, un avion multirol cu greutate redusă, monomotor, fabricat de compania aeronautică SAAB din Suedia.

„Cu toate acestea, rata anuală de producție a acestora este scăzută și nu există niciunul disponibil”.

Peter Layton a dat Olanda ca exemplu de felul în care avionul F-16 ar putea fi cel mai simplu răspuns pentru Ucraina.

„Olandezii (au) aproximativ 40 de F-16 la îndemână. Aceste avioane olandeze au fost modernizate progresiv, au radare și sisteme de avionică relativ moderne și sunt capabile să folosească arme avansate”, a precizat Layton.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro