Sari direct la conținut

FOTO Cât de curate sunt mijloacele de transport public din București după externalizarea serviciilor de curățenie

HotNews.ro
Mizerie în tramvaiul 21, Foto: Hotnews
Mizerie în tramvaiul 21, Foto: Hotnews

În mai multe mijloace de transport public ale STB este în continuare jeg, deși societatea a externalizat serviciul de curățenie către firme private. În mod clar este mai bine ca înainte, sunt multe mijloace de transport unde se vede clar că s-a făcut curățenie, însă în altele curățenia s-a făcut de mântuială, fiind zone întregi cu mizerie întărită.

Serviciul a fost externalizat de la 1 iulie, iar reporterul HotNews.ro a mers în ultimele 2 luni, aleatoriu, cu diferite mijloace de transport în comun ale STB pentru a vedea diferența.

Vă prezentăm imaginile surprinse.

Imagini suprinse pe linia autobuzului 70, pe 12 septembrie. Troleibuzul era curat.

Imagini suprinse pe linia autobuzului 201, pe 7 septembrie. S-a făcut curățenie superficial fiind zone unde încă e mizerie.

Imagini suprinse pe linia de troleibuze 66, pe 9 septembrie. Troleibuzul era curat.

Imagini suprinse pe linia tramvaiului 21, pe 2 septembrie. A fost făcută curățenie de mântuială, fiind jeg întărit.

Imagini suprinse pe linia tramvaiului 21, pe 9 august. Se vede clar că tramvaiul a fost curățat

Imagini suprinse pe linia tramvaiului 21, pe 24 august. Tramvaiul a fost curățat de mântuială.

Directorul STB, Adrian Criț, a declarat pentru HotNews.ro că în ultimele două luni, toate mijloacele de transport ale STB au fost spălate, iar firmele care nu și-au făcut bine treaba au fost penalizate.

”Doamne ferește, cum să nu fie spălate de două luni? Există din păcate vehicule la care nu s-a făcut curățenia așa cum trebuie în ultimii ani sau de când sunt ele și e greu acum, chiar dacă au fost curățate, în anumite zone mizeria nu se mai poate curăța. Dar să nu fie spălat deloc, nu există. În mod obligatoriu, tot parcul STB a fost spălat măcar o dată, curățenie generală, de la externalizarea serviciului. Decizia mea dată șefilor de autobaze și depouri este ca niciun vehicul să nu iasă pe traseu dacă nu a fost igienizat conform programării. Este clar că am plecat de la o situație care era dezastruoasă, acum este mult mai bine, am luat decizia managerială corectă”, a declarat Criț.

Acesta spune că la început au fost situații în care mijloacele de transport au ajuns mai târziude pe traseu și au pierdut rândul la spălat, însă acum problema s-a rezolvat.

”Nu au fost spălate toate în același timp, că nu se putea. Ele ies la ore diferite de pe traseu și dimensionarea personalului societăților care fac curățenia este făcută conform parcului programat. Dacă parcul programat nu a venit la timp, din păcate au fost timp morți în care personalul nu a avut ce să spele. Iar după aceea, când au venit mai multe vehicule în același timp, nu au avut cum să le spele pe toate, doar pe cele programate. În ansamblu și acest lucru s-a rezolvat. Sunt probleme care apar la început, dar se remediază”, a explicat Criț.

Directorul STB spune că au existat și situații în care firmele de curățenie nu și-au făcut treaba și au fost amendate cu 100 de lei de vehicul curățat neconform.

Firmele de curățenie sunt sancționate cu 100 de lei pentru fiecare vehicul neconform. Prin decizia mea, șefii punctelor de lucru sunt direct implicați și obligați să verifice la ieșirea parcului pe traseu dacă vehiculele sunt igienizate. Eu nu am cum să merg în fiecare zi, în fiecare mijloc de transport. Mă plimb prin oraș, văd că sunt curate la exterior,ceea ce până acum două luni nu se întâmpla, mai urc prin sondaj în câte unul, este curat, este altceva. Dar dacă vorbim de rugină, de vechimea mijloacelor de transport, acolo sunt niște probleme care se vor rezolva doar când vom schimba tot parcul”, a mai spus Criț.

Călătorii vor putea reclama mizeria din mijlocele de transport printr-o aplicație

Directorul general spune că STB lucrează la o aplicație, prin care în aproximativ o lună, călătorii vor putea sesiza dacă mijlocul de transport este murdar, ca firmele care nu își fac treaba să poată fi sancționate mai ușor.

”Ne dorim o implicare și mai mare a cetățenilor. Acum o lună și jumătate am decis să facem o aplicație CRM, unde utilizatorii transportului public să raporteze unde este mizerie, să atașeze fotografii și să spună ce probleme sunt. Mijlocul de transport public va fi localizat prin intermediul aplicației, ca să stim exact indicativul, cine a făcut curățenie acolo, când și să putem aplica sancțiuni. Vom avea aplicația cam într-o lună”, a explicat Criț.

Cine face curățenie în mijloacele de transport operate de STB

Societatea de Transport București (STB) a externalizat, începând cu 1 iulie, serviciile de curățenie în mijloacele de transport în comun pentru o perioadă de 6 luni, urmând să plătească până la 11 milioane de lei, în funcție de notele de comandă. Până atunci, STB făcea curățenie în mijloacele de transport cu proprii angajați, iar societatea a fost amendată de mai multe ori de ANPC din cauza mizeriei găsite în tramvaie, troleibuze și autobuze.

Procedura de achiziție – negociere fără publicare prealabilă – a fost câștigată de 4 firme, fiecare urmând să curățe mijloacele de transport din anumite autobaze.

Una dintre firme aparține unui consilier local PSD de la Sectorul 6.

Prețurile sunt în medie de 35 de lei pentru igienizarea zilnică a autobuzelor, tramvaielor și troleibuzelor, iar curățenie generală variază între 35 și 43 lei pentru autobuz, 35 și 130 lei pentru troleibuz și 48 și 173 lei pentru tramvaie.

Operatorii privați vor face curățenie în 11 depouri (Victoria, Bucureștii Noi, Dudești, Alexandria, Colentina, Giurgiu, Titan, Militari, Vatra Luminoasa, Berceni, Bujoreni) și 8 autobaze (Alexandria, Ferentari, Militari, Nordului, Floreasca, Titan, Obregia, Giurgiului).

Contractele vizează 3 operațiuni:

  • Igienizare zilnică la retragerea vehiculelor în autobază/depou;
  • Spălare/igienizare la 10 zile sau la comanda unității beneficiare;
  • Spălare/igienizare la comanda unității, înainte de a intra în hala de întreținere pentru executarea reviziilor tehnice sau ori de câte ori este necesar.

De asemenea, vor fi obligați să verifice și să ia imediat măsuri de ștergere/îndepărtare a GRAFITTI-urilor fără a deteriora aspectul, calitatea stratului de vopsea și amenajările interioare ale vehiculelor.

“Prin decizia de externalizare a unor servicii ce nu țin de obiectul principal de activitate, STB S.A. oferă calitate utilizatorilor serviciului de transport public de călători, păstrarea curățeniei din mijloacele de transport și condițiile în care călătorim depinzând însă de fiecare dintre noi. Păstrarea mijloacelor de transport în comun, a copertinelor din stații în condițiile inițiale, fără a fi vandalizate, e o cerință obligatorie pentru fiecare cetățean al metropolei”, a declarat Adrian Criț, directorul general al STB SA.

Cine a câștigat contractele

  • BMF Total Serv -un contract de până la 824.931 lei fără TVA pentru 6 luni

Compania a câștigat loturile 13 și 16, respectiv să facă curat în mijloacele de transport din Depourile Militari și Vatra Luminoasă.

Pentru igienizarea zilnică a unui tramvai la interior se va plăti 20 lei interior și 15 lei. Pentru curățenie generală, la 10 zile, se va plăti între 140 și 173 lei.

Igienizarea zilnică a unui troleibuz costă între 15 și 18 lei la interior și 13-15 lei la exterior. Pentru curățenie generală, la 10 zile, se va plăti între 90 și 130 lei.

Potrivit platformei de verificare a firmelor confidas.ro, BMF TOTAL SERV SRL a fost înființată în 2013, iar în 2021 a avut o cifră de afaceri de 86.352.864 RON, profit de circa 7 milioane lei.

Firma are doi acționari: TOMESCU CONSTANTIN – 80 % și TOMESCU CĂTĂLINA- 20 %. Administrator este Tănasie Marian.

Constantin Tomescu este consilier local la Sectorul 6 din partea PSD.

Firma apare și în declarațiile de avere și interese din 2020.

Potrivit confidas.ro, compania are doar două contracte cu statul, în afară de acesta:

  • COMUNA AFUMATI – 13 aprilie 2020 – Masca chirurgicala de protectie 3 straturi cu elastic – 1.312 lei.
  • SPITALUL CLINIC DE URGENTA CHIRURGIE PLASTICA REPARATORIE SI ARSURI BUCURESTI -10 aprilie 2020- ACHIZITIONARE Combinezoane de protectie – 6.500 lei
  • Romprest Servicii Integrate – un contract de până la 4.542.534 lei fără TVA pentru Loturile 1,2, 3,5, 17, pe 6 luni

Firma va face curat în mijloacele de transport din: Autobaza Floreasca, Autobaza Ferentari, Autobaza Nordului, Depoul Berceni.

Pentru spălarea zilnică a unui = autobuz OTOKAR, 10 M, 12 m, Mercedes Citaro, Mercedes Hibrid sau troleibuz, interior, se plătește 23-24-25 lei, iar la exterior 8-9 -10-11 lei.

Spălare generală la 10 zile, interior/exterior 35 -39 -43 lei.

Potrivit confidas.ro, ROMPREST SERVICII INTEGRATE SRL a fost înființată în 2014. În 2021 a avut o cifră de afaceri de circa 29 milioane lei și un profit de circa 1 milion lei.

Firma are 2 acționari:

  • COMPANIA ROMPREST SERVICE SA – 99.9 %
  • GRECU THEODOR CONSTANTIN – 0.1 %

Firma are 46 de contracte publice, în valoare totală de 30.585.968,78 RON, potrivit confidas.ro.

  • Libro Events SRL-Leo Business Consulting SRL – un contract de maxim 5.685.318 lei pentru loturile 4,6,7,8, 9, 10,11,12, 14,15,18, pe 6 luni

Firma va face curat în mijloacele de transport din: Autobaza Alexandria, Autobaza Titan, Autobaza Obregia, Depoul Bucureștii Noi, Depoul Dudești, Depoul Victoria, Depoul Alexandria, Depoul Colentina, Depoul Giurgiu, Depoul Titan, Depoul Bujoreni.

Pentru spălarea zilnică autobuz OTOKAR, 10 M, 12 m și Mercedes Citaro, interior, se plătește 25 lei, iar la exterior 10 lei.

Spălare generală la 10 zile, interior/exterior 40 lei.

Pentru igienizare la comandă, înainte de intrarea în hala de întreținere, revizie, sau la comandă, interior/exterior – 100 lei.

Spălare zilnică tramvai V3AM și tramvai V3AM-CA sau tramvai LF – 29 lei interior și 13 lei exterior. Spălarea acestor tramvaie la 10 zile, o spălare generală – 48 lei.

Splălare troleibuz Astra Ikarus – 25 lei interior, 10 lei exterior, general, la 10 zile – 42 lei.

Potrivit confidas.ro, Libro Events SRL este înființată în 2013. În 2021 a avut o cifră de afaceri de circa 34 milioane lei și profit net de circa 700.000 lei. Acționar și administrator este Elena Mihaela Neagu.

Firma are peste 350 de contracte cu statul, în valoare de 314.690.919,40 RON. Cel mai mare este încheiat în august 2018 cu METROREX S.A., pentru servicii de curatenie:73.149.055,68.

Alte contracte importante:

  • MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE 02 decembrie 2014 Furnizarea de pachete cu alimente 35.323.143 lei
  • MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE 02 decembrie 2014 Furnizarea de pachete cu alimente 33.128.089 lei
  • MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE 02 decembrie 2014 Furnizarea de pachete cu alimente 28.833.469 lei
  • MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE 02 decembrie 2014 Furnizarea de pachete cu alimente 25.269.105 lei
  • METROREX S.A. 27 octombrie 2020 Servicii de curatenie 16.157.786 lei.

Potrivit confidas.ro, LEO BUSINESS CONSULTING SRL a fost înființată în 2004, în 2021 a avut o cifră de afaceri de 843.906 RON și un profit net de 180.011 RON.

Acționar și administrator al firmei este POPESCU DANIELA CORNELIA. Compania LEO BUSINESS CONSULTING SRL a încheiat 6 contracte de achiziții publice in valoare totală de 594.293,71 RON:

  • ADMINISTRATIA DOMENIULUI PUBLIC SECTOR 1 – 09 ianuarie 2020 -Contract de servicii pentru curățenie – 44.842 lei
  • ADMINISTRATIA DOMENIULUI PUBLIC SECTOR 1 – 24 aprilie 2018 – Contract servicii de curatenie – 96.598 lei
  • ADMINISTRATIA DOMENIULUI PUBLIC SECTOR 1 – 15 iunie 2018- Contract de furnizare produse de curatenie – 125.617 lei
  • ORAS OTOPENI -04 august 2020 – Servicii de indepartare graffiti – 83.805 lei
  • ORAS OTOPENI – 27 mai 2021-Servicii de indepartare graffiti- 113.442 lei
  • Sector 5 (Primaria Sectorului 5 Bucuresti)-11 noiembrie 2021-Servicii indepartare graffiti de pe aparatele de joaca din parcuri, si mobilier urban – 129.989 lei

Cine făcea curățenie până acum în mijloacele de transport

STB a cheltuit în 2021 peste 12 milioane de lei pentru curățarea mijloacelor de transport, potrivit unui răspuns transmis de societate la solicitarea HotNews.ro. Peste 150 de oameni, angajați ai societății comerciale, se ocupau zilnic de această activitate, iar reprezentanții STB spun că mijloacele de transport sunt spălate integral de două ori pe lună. Majoritatea mijloacelor de transport erau murdare, fiind jeg întărit. Angajații s-au plâns de mai multe ori că nu au cele necesare pentru a face curățenie, iar conducerea STB spune că s-au alocat banii necesari, dar că nu se face treabă.

În 2021 STB a avut un parc circulant de 291 tramvaie, 185 de troleibuze şi 1.293 de autobuze.

  • „În anul 2021, an în care activitatea Societății de Transport București STB S.A. a fost influențată de efectele pandemiei de Covid19, suma alocată pentru curățarea mijloacelor de transport în comun a fost 11.838.871 lei.
  • Valoarea achizițiilor de materiale pentru curățenie (detergenți, detartranți, degresanți și fosfatați) a fost de 283.369,91 lei.
  • La nivelul unităților de exploatare, peste 150 de angajați sunt implicați zilnic în acțiuni de spălare și dezinfectare a mijloacelor de transport.
  • Aceștia sunt repartizați astfel: 86 curățitori vehicule în depouri și 75 curățitori vehicule în autobaze”, se arată în răspunsul transmis de STB, în luna mai, la solicitarea HotNews.ro.

Mijloacele de transport sunt spălate integral de două ori pe lună, susțin reprezentanții societății.

„Fiecare vehicul se spală integral de două ori pe lună. Procesul tehnologic cuprinde: măturarea umedă a salonului de pasageri și a treptelor scărilor, spălarea treptelor scărilor, ștergerea prafului de pe scaune, pervaze, ferestre, dulapuri de aparataj, dezinfectarea barelor de susținere și a mânerelor de la scaune cu soluție dezinfectantă, spălarea boghiurilor/jantelor cu jet de apă sub presiune, degresarea și spălarea cu apă și soluții de igienizare a părților laterale, a bordurilor acoperișului, a părților frontale (față/spate), ștergerea geamurilor laterale, spălarea la interior a caroseriei, inclusiv a podelei, plafonului, geamurilor și dispersoarelor de la corpurile de iluminat, spălarea la interior a postului de conducere”, se arată în răspunsul transmis în mai.

După retragerea din traseu, toate vehiculele sunt spălate zilnic atât în interior, cât și la exterior, au mai spus reprezentanții STB.

Am întrebat și dacă se face curățenie la capăt de linie, iar răspunsul este că doar la două capete de linie.

„În prezent, STB S.A. repartizează personal de serviciu numai pe un schimb, la două capete de linii care sunt puncte terminus pentru un număr mare de linii și vehicule. Activitatea de curățare a vehiculelor este executată în perioada de staționare a mijloacelor de transport la cap linie, pentru a nu perturba programul de circulație al liniilor.

La terminale, personalul de serviciu asigură curățenia platoului, a cabinei cap linie, inclusiv a grupurilor sanitare, iar în vehicule adună gunoiul, fracția uscată (hârtie, coji semințe, PET-uri, sticle etc. pe care îl depozitează în pubelele cu care este dotată cabina) și șterg cu mopul din dotare în cazul apariției unor pete sau lichide urât mirositoare”, se arată în răspuns.

Pentru spălarea la exterior a mijloacelor de transport în ultimii 5 ani au fost achiziţionate 12 stații de spălare automată a vehiculelor, respectiv şapte staţii pentru autobuze şi cinci pentru tramvaie şi troleibuze:

  • 3 bucăţi pentru autobuze, în 2017, de la SC Eurocleaner Service & Engineering SRL pentru care s-a plătit 1.643.584 lei
  • 4 bucăţi pentru autobuze, în 2018, de la SC Eurocleaner Service & Engineering SRL pentru care s-a plătit 1.769.200 lei
  • 5 bucăţi pentru tramvaie şi troleibuze (2 staţii pentru tramvaie şi 3 staţii pentru troleibuze), în 2018, de la SC INTERSOFEX SRL, pentru care s-a plătit 2.636.969,60 lei

Ce nereguli a găsit ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a controlat la începutul lunii mai 765 de mijloace de transport în comun ale Societății de Transport București și a oprit peste 80 să iasă în traseu din cauza neregulilor descoperite, în principal mizerie.

Neregulile întâlnite în acest sens au fost:

  • neigienizarea corespunzătoare a multora dintre vehicule (resturi alimentare, praf în strat grosier, rugină în exces, geamuri neigienizate, sistem de ventilare plin de praf), aceasta, precum și lipirea linoleumului sau înfiletarea șuruburilor slăbite fiind realizate în timpul controlului, pentru ca mijloacele de trasport să poată ieși în traseu
  • geamuri cu inscripții (făcute de pasageri) cu marker permanent, care nu pot fi curățate, cu burdufe deterioarate neigienizate corespunzător, vandalizate interior/exterior (tip graffiti), barele de susținere având protecția de poliuretan ruptă)
  • Utilizarea, pentru igienizare, a unor materiale (cârpe, mopuri etc.) insalubre, a unor chiuvete pentru igienizarea materialelor cu rugină și praf în exces

După controlul ANPC, primarul general, Nicușor Dan, a declarat că în mijloacele de transport situația este rezonabilă și controlul a fost unul politic.

  • „Curăţenia se face. Nu este la standardele pe care le vrem, pentru că asta ar necesita nişte investiţii pentru care în momentul acesta nu avem bani.
  • Pe de altă parte, ne-am dori să schimbăm linoleumul din toate tramvaiele şi din toate autobuzele, pentru că sunt unele unde lucrul acesta nu s-a mai întâmplat de 10-15 ani.
  • Dar nu avem 40 de milioane de lei în momentul acesta ca să îl schimbăm. Nu e neapărat o problemă de curăţenie, ci de cum arată de fapt. (…)
  • Nu este mizerie. Este rezonabil. Eu merg cu transportul public. Merg cu autobuzul”, a spus el, citat de Agerpres.

FOTOGALERIE Mizeria descoperită de inspectorii ANPC în mijloacele de transport public ale STB/ Sursa foto: ANPC

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro