Sari direct la conținut

FOTO Cum arată centrul Bucureștiului la o săptămână după ce a început „revoluția parcărilor” / Câte amenzi s-au dat și câte mașini au fost ridicate

HotNews.ro
Parcare centrul Bucureștiului - 23 august 2022 - 20, Foto: Hotnews
Parcare centrul Bucureștiului - 23 august 2022 - 20, Foto: Hotnews

Trotuarele de pe străzile din jurul Primăriei Capitalei, dar și câteva bulevarde din centrul orașului au fost eliberate de mașini, în prima săptămână de la anunțul făcut de primarul Nicușor Dan și viceprimarul Stelian Bujduveanu că în centrul Bucureștiului nu se va mai putea parca gratis pe trotuar, în timp ce pietonii fac slalom printre mașini.

Sigur, mai sunt și excepții, adică mai apare câte un șofer care parchează pe trotuar sau pe prima bandă, însă sunt vizibil mult mai puțini.

Surpriza a fost pe bulevardul Carol, unde marți dimineață nu era nici Poliție, nu au fost puși nici stâlpișori, dar pe trotuar nu era parcată nicio mașină. Cel puțin pe la ora 9 dimineața, când am trecut pe acolo, semn că se poate și la noi.

Bulevardul Carol, înainte și după

Și pe strada Brezoianu, chiar dacă nu au post puși stâlpișori, șoferii nu au mai parcat pe trotuar. Aici însă era un polițist local care supraveghea zona.

Strada Brezoianu

Am mai văzut mașini oprite neregulamentar, fie pe prima bandă, fie pe trotuar, însă au fost excepții în zona respectivă.

Pe Calea Victoriei, la intersecție cu strada Eforie, mai multe mașini staționau neregulamentar

La fel și pe străzile Brezoianu, vizavi de Primăria Capitalei și pe strada Eforie

Pe străzile din jurul Primăriei Capitalei – Zalomit, Eforie, Domnița Anastasia , Lipscani, Mihai Vodă, Johann Guttenberg, Academiei – pe marginea trotuarelor au fost puși stâlpișori și se mai poate parca doar în parcările cu plată. Zona este de nerecunoscut, comparativ cu acum două săptămâni.

Imagini cu înainte și după instituirea obligativității plății parcării:

Strada Academiei

Strada Zalomit

Strada Eforie înainte și după

Străzile Lipscani și Domnița Anastasia, înainte și după

Strada Eforie, înainte și după

Cine a plătit suprataxa de 200 lei

  • ”Așa cum am promis, am început din centrul Capitalei, din jurul Primăriei, am luat stradă cu stradă. Acolo unde am putut, am montat stâlpișori, acolo unde s-a putut, am amenajat locuri de parcare pe carosabil. Împreună cu angajații Companiei de Parking am dat acele amenzi, cum le numesc cetățenii, suprataxa de 200 de lei.
  • Suprataxa de 200 poate fi dată unui conducător auto dacă depășește intervalul pentru care a plătit parcarea, nu plătește deloc parcarea sau ocupă abuziv locurile de parcare pentru persoane cu dizabilități, archează neregulamentar pe un loc de parcare – urcă cu roțile pe trotuar sau parchează pe două locuri.
  • Acolo unde au fost blocate treceri de pietoni, trotuare, intersecții, stații de autobuz, cu sprijinul Poliției Rutiere s-au dat amenzi pe Codul Rutier”, a explicat Stelian Bujduveanu, viceprimarul Capitalei cu atribuții pe parcări și sistematizarea circulației.

Nereguli și greșeli

Pe bulevardul Carol, Poliția Locală dădea avertismente șoferilor parcați lângă trotuar, într-o zonă unde nu este parcarea interzisă, fiind chiar câteva parcări amenajate și rezervate. Primarul Nicușor Dan a și spus că se poate parca lângă trotuar, acolo unde este permis, chiar dacă nu sunt parcări cu plată.

Deocamdată sunt și situații ciudate și nedrepte, în sensul că pe anumite străzi nu se mai poate parca decât cu plată, iar pe strada vecină mașinile stau pe trotuar sau pe marginea carsosabilului, pe prima bandă, fără să plătească. Însă reprezentanții Primăriei Capitalei susțin că se vor extinde stradă cu stradă, treptat, în toată zona centrală, deci acestea sunt situații temporare.

Pe strada Constantin Mille erau mai multe mașini parcate neregulamentar deși pe Brezoianu era Poliție și se putea parca doar pe locurile marcate

Pe o bucată din strada Gutenberg era parcare cu plată, pe altă bucată se putea parca la liber

  • ”Așa cum am anunțat, vom lua stradă cu stradă, procedura de autorizare a locurilor de parcare este în curs, și execuția este în curs, dar la final, când vom termina această campanie, care va dura până la finalul mandatului cel puțin, nu va mai exista loc de parcare netrasat în centrul Bucureștiului și nu vom mai permite nicăieri parcarea pe trotuar.
  • Au fost câteva cazuri izolate în zonele în care am acționat, le-am văzut și noi, am sesizat colegii de la Brigada Rutieră dacă nu am găsit șoferul la autoturism, s-au dat sancțiuni sau avertismente.
  • Dar situația despre care vorbiți este temporară, fiindcă luăm stradă cu stradă, dar în final nu se va mai putea parca nicăieri neregulamentar. Vom pune stâlpișori, Poliția va sta pe stradă, vom ridica mașinile unde legea se încalcă flagrant și cred că se va schimba comportamentul șoferilor”, a explicat Bujduveanu.

Și traficul din zonele vizate a scăzut, cel puțin la prima vedere, dar este greu de făcut o comparație deoarce este luna concediilor.

În ceea ce privește sancțiunile, au fost oameni care au depășit cu 5 minute timpul plătit și au fost amendați cu 200 de lei, ceea ce i-a revoltat. Asta, deși viceprimarul a anunțat că municipalitatea nu va vâna astfel de situații.

Bujduveanu spune că inspectorii de parcare nu i-au pândit pe cei care nu și-au plătit parcarea, dar sistemul este automat:

  • ”Regulamentul nu prevede o perioadăde grație, să o numim așa, și la fel ca în alte orașe, dacă nu plătești parcarea, nu există un termen de 15-30 de minute și se taxează orar.
  • Dacă depășești termenul, poți fi sancționat.
  • Nu facem o vânătoare, dar supracontrolul Companiei Municipale se plimbă periodic prin parcările publice și scanează cu dispozitive speciale numerele mașinilor, acolo unde apare că nu s-a plătit parcarea, sunt obligați conform legii să dea această suprataxă.
  • Nu așteaptă nimeni să expire acel timp ci contează momentul în care trece supracontrolul prin acel loc. Poate să dureze 15 minute sau două ore, în funcție de momentul în care a trecut supracontrolul”.

Reprezentanții Primăriei Capitalei nu au explicat însă clar de la început că vor fi amendați și cei care parchează pe două locuri în parcările publice și nu se încadrează pe locul de parcare, un șofer din Vaslui fiind amendat pentru asta.

Prima săptămână din ”revoluția parcărilor”, în cifre

Viceprimarul Stelian Bujduveanu spune că în perioada 16-22 august polițiștii locali au acționat pe 29 de străzi aflate în centrul orașului: str. Radu Beller; Calea Floreasca (între Spitalul Floreasca și Piața Floreasca); str. Grigore Cobălcescu; Piața Sf. Gheorghe + străzile adiacente; str. Colței; str. Anghel Saligny; str. Elie Radu / str. Gutenberg; rond Piața Rosetti; str. Mihai Eminescu / b-dul Dacia (intrare din Calea Moșilor); b-dul Carol I (între Piața Rosetti și Calea Moșilor); str. Ion Câmpineanu (zona Ministerului Sănătății); sr. Anghel Saligny; str. Eforie; str. Ioan Zalomit; str. Elie Radu / str. Johann Gutenberg; str. Domnița Anastasia (urcare către str. Lipscani); str. Doamnei (între str. Academiei și b-dul I. C. Brătianu); Piața Rosetti (între str. Batiștei și str. Tudor Arghezi); str. Ion Câmpineanu / str. Walter Mărăcineanu; str. Berzei / str. Vasile Pârvan; b-dul Schitu Măgureanu (alveolă); str. Știrbei Vodă (intrare Parc Cișmigiu); b-dul Națiunile Unite / Splaiul Independenței; str. Mihai Vodă; str. Ion Brezoianu (Piața Ion Rațiu); str. Ion Câmpineanu / str. Academiei; b-dul Gheorghe Magheru (acces str. George Enescu); str. Piața Amzei / str. Christian Tell; str. Piața Amzei / str. Mendeleev.

În ceea ce privește sancțiunile, au fost ridicate trei mașini parcate neregulamentar și au fost date 169 de amenzi în valoare totală de 52.145 de lei. Polițiștii au aplicat și și 536 somații.

De asemenea, pentru 35 de sesizări înregistrate la Dispeceratul Poliției Locale București privind oprirea/staționarea neregulamentară a autovehiculelor a fost solicitat sprijinu Poliției Rutiere.

Cum au reacționat cetățenii?

Părerile sunt împărțite. Cei care veneau cu mașina în centru și parcau gratuit pe trotuar sunt nemulțumiți că acum trebuie să plătească.

”Nu au ați făcut nimic în orașul ăsta, dar știți să ne luați banii, numai de asta sunteți buni. Cu ce să venim la muncă, că nu avem cu ce”, a spus un șofer furios, după ce a fost rugat să plece cu mașina de pe trotuar și să meargă în parcarea cu plată.

Alții spun că acum găsesc mai ușor loc de parcare. ”Am găsit loc de parcare liber pe strada Eforie, ceea ce înainte, chiar și când se parca pe trotuar, era aproape imposibil la ora asta, căutam și 20 de minute unde să parchez. E scump, dar dacă am treabă măcar știu că am iunde să las mașina”, ne-a spus un alt șofer.

Pietonii sunt mulțumiți și spun că în sfârșit au pe unde circula în siguranță.

”Am fost în foarte multe orașe civilizate, nicăieri nu am văzut cum era la noi. Sper să nu renunțe la reguli actunci când începe școala”, a spus o mămică care mergea cu copilul în Cișmigiu.

Viceprimarul Bujduveanu ssusine că, în mare parte, cetățenii au înțeles de ce este necesară o asemenea măsură și s-au conformat:

  • ”Reacțiile au fost împărțite, ne bucurăm de un grad de conformare ridicat. Au fost păreri împărțite referitor la tarife, au protestat cetățenii care au parcat ani în șir pe trotuar și care acum au fost îndrumați spre parcările publice.
  • Dar ne-am bucurat că foarte mulți cetățeni au înțeles, că există acest grad de conformare foarte mare, sperăm să rămână și să redăm trotuarele cetățenilor.
  • Au existat și cetățeni care au făcut scandal că au fost amendați, dar au fost cazuri izolate, care au fost tratate ca atare.
  • Nu încurajăm un comportament agresiv, ne cerem scuze dacă am greșit, nu am cunoștință de multe astfel de cazuri, vom corecta ce este de corectat”.

Cea mai mare problemă întâmpinată a fost legislația, care nu le permite polițiștilor locali să îi amendeze pe șoferii care au parcat neregulamentar, dacă aceștia nu sunt la mașină.

  • ”Din 2017 încoace, un recurs în interesul legii nu a mai oferit posibilitatea polițiștilor locali să dea acele amenzi pe mașină, și atunci, dacă întâlnim o mașină care este parcată într-o zonă unde este interzisă parcarea, fie o putem ridica, dar nu putem face asta cu toate mașinile parcate neregulamentar în centrul orașului, că nu avem atâtea platforme disponibile, fie polițistul local trebuie să stea să aștepte șoferul la mașină pentru a-l putea sancționa, ceea ce nu este normal.
  • În majoritatea cazurilor, apelăm la colegii de la Poliția Rutieră, care ne sar în ajutor, ei pot amenda fără prezența șoferului”, a explicat viceprimarul Capitalei.

El spune că municipalitatea va continua campania, care va dura ani de zile: ”În acest timp, sperăm ca Bucureștiul să fie un oraș mult mai curat, să redăm trotuarele cetățenilor și mașinile să fie puse în locuri de parcare amenajate”.

Tarifele de parcare în centrul Capitalei

Primăria Capitalei a stabilit din 2018 trei zone pentru parcare, fiecare zonă având un tarif diferit.

Astfel, pentru zona zero, o oră de parcare costă 10 lei, pentru zona 1 – 5 lei, iar pentru zona 2 – 2,5 lei pe oră, în intervalul orar 07.00-23.00.

De asemenea, potrivit Primăriei Capitalei, există mai multe tipuri de abonamente, iar riveranii pot beneficia de abonamente cu sau fără rezervarea locului de parcare, 24/7, în fiecare din zonele de tarifare 0, 1 sau 2 din București. Persoanele fizice pot alege abonamente de o zi, o săptămână, o lună, un semestru sau un an pentru fiecare dintre zonele 0, 1 sau 2 ale Capitalei.

Prețurile abonamentelor pentru persoane fizice sunt următoarele:

  • Zona zero: abonament de o zi (07.00 – 23.00) – 75 lei/zi. Abonament pentru o săptămână – 300 lei. Abonament pentru o lună – 1.050 lei. Abonament pe semestru – 5.250 lei. Abonament pe an- 9.450 lei.
  • Zona 1: abonamente de o zi – 38 lei, 150 lei/săptămână, 525 lei/lună, 2.625 lei/semestru și 4.725 lei/an
  • Zona 2: abonamente de o zi – 15 lei, 60 lei/săptămână, 210 lei/lună, 1.050 lei/semestru și 1.890 lei/an.

Cei care au abonamente pentru zona zero pot utiliza şi locurile de parcare din zonele 1 şi 2, iar cei care au abonamente în zona 1 pot folosi şi locurile de parcare din zona 2.

Pentru eliberarea abonamentului, riveranii (persoane fizice care au autoturisme și au domiciliul pe strada unde este amenajat parcajul public) trebuie să prezinte buletinul de identitate care să demonstreze faptul că domiciliază pe strada pentru care doresc să li se elibereze abonamentul și certificatul de înmatriculare al autovehiculului care să demonstreze că respectivul autoturism este proprietatea sa ori copia după contractul de leasing pentru persoana fizică pentru dovedirea faptului că solicitantul deține în folosință autovehiculul respectiv. Pentru a se putea acorda acest tip de abonament, adresa din certificatul de înmatriculare trebuie să fie aceeași cu cea din buletin.

Abonamentele pot fi achiziționate și prin intermediul aplicației pentru telefon mobil Parking București, disponibilă în Google Play și AppStore.

Aceste reguli se aplică din 15 august.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro