FOTO Pe bucata retrocedată în Parcul IOR ar putea fi amenajat un parc de distracții
Pe bucata retrocedată în Parcul IOR, circa 11 hectare de spațiu verde, ar putea fi amenajat un parc de distracții. La fața locului au apărut mai multe panouri, pline de greșeli gramaticale, care arată această intenție. Am încercat să-l contactăm pe primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, pentru a afla dacă a dat vreo aprobare pentru amenajarea parcului de distracții însă acesta nu a răspuns. Pe pagina Primăriei Sectorului 3 apar doar niște certificate de urbanism pentru împrejmuire teren și amenajarea unui parc fotovoltaic, însă nicio autorizație de construire.
Reamintim că vara trecută, pe o mică bucată din spațiul verde retrocedat, au părut câteva locuri de joacă gonflabile, și o terasă, iar, potrivit informațiilor transmise de Primăria Sectorului 3, acestea au fost puse nelegal, iar beneficiarii au fost amendați.
Ce doresc beneficiarii să construiască pe bucata retrocedată din IOR?
Potrivit panourilor afișate la fața locului, pe bucata de parc retrocedată se dorește amenajarea unui parc de distracții pentru familie si copii ”Disney Mania”. Acesta ar avea 40-50 de instalații pentru copii și adulți – roată mare, ciocan, trenuleț, carusel, mașinute, casa groazei, montagne russe – o zonă cu ponei, căsuțe tematice, birouri, alimentație publică.
”Vom transforma această zonă , dintr-un spațiu fără vitalitate, într-o zonă plină de viață și verdeață, unde toți copiii dar și adulții vor avea parte de timp de calitate și experiențe pline de surprize, unde vor întâlni de la animale, până la un spațiu unde pot citi și se pot distra alături de cei dragi cu activități interactive, o zonă unde copiii cât și adulții vor aborda cu entuziasm fiecare experiență întâlnită în parc”, se arată pe panou.
Întregul proiect va fi realizat în 3 ani, se mai arată pe panou, dar va funcționa încă din prima zi de contract.
”Ne dorim ca cetățenii noștrii(sic!) să se bucure în continuare de parc și de frumusețile naturii, iar proiectul va fi într-o continuă dezvoltare. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat pe întreaga perioadă în care vom transforma această porțiune de parc”, se mai arată pe panou.
Am căutat pe site-ul Primăriei Sectorului 3 dacă au fost emise certificate de urbanism – primul pas pentru amenajarea parcului – și autorizații de construire.
Pe bucata respectivă de parc sunt două numere poștale, strada Constantin Brâncuși 2 A – 112.399 mp și bd. Liviu Rebreanu 11 I – 10.127 mp.
Potrivit informațiilor publicate până la această dată, s-au emis 3 certificate de urbanism, după cum urmează, însă niciunul pentru parc de distracții:
- pe 08.06.2022 Bucuresti, pentru strada CTIN BRANCUSI, nr. 2A – certificat de urbanism pentru împrejmuire teren și organizare de execuție lucrări
- pe 08.06.2022 Bucuresti, pentru strada CTIN BRANCUSI, nr. 2A – certificat de urbanism pentru construire parc fotovoltaic și organizare de execuție lucrări
- pe 08.06.2022 Bucuresti, pentru strada CTIN BRANCUSI, nr. 11I – certificat de urbanism pentru împrejmuire teren și organizare de execuție lucrări
Pe panourile puse în parc nu este anunțat când încep lucrările și în baza căror documente vor începe.
În ultimele luni, spațiul verde a fost agresat în mod constant
În ultimele luni au avut loc mai multe incendii pe spațiul verde, arbori s-au uscat misterios și au avut loc defrișări fără aviz, deci cu nerespectarea prevederilor legale.
Tot în ultimele luni am solicitat Gărzii de Mediu, Primăriei Capitalei și Primăriei Sectorului 3 informații despre câți copaci au dispărut de pe amplasament, raportat la inventarul arborilor din 2007, de ce anul acesta s-au uscat mai multe exemplare și ce măsuri s-au luat.
Garda de Mediu nu ne-a dat niciun răspuns, deși am trimis solicitarea încă de pe 28 septembrie și termenul de 30 de zile a fost depășit cu mult.
Primăria Capitalei ne-a răspuns, la finalul lunii iulie, că nu a emis niciun aviz de defrișare pentru această locație, situația cu arborii care s-au uscat în mod misterios i-a fost sesizată de mai mulți cetățeni, a făcut controale și a aplicat câteva amenzi.
- ”Conform H.C.G.M.B. 304/2009 privind aprobarea Normelor de protecție a spațiilor verzi pe teritoriul Municipiului București, intervenția asupra arborilor și arbuștilor situați pe domeniul public și privat al statului, al Municipiului București, precum și pe terenurile proprietate privată a persoanelor fizice/juridice, se realizează numai în baza avizelor de specialitate (defrișare/toaletare), emise de către Serviciul Avize și Acorduri din cadrul Direcției de Mediu a Primăriei Municipiului București, ca urmare a solicitărilor făcute de administratorii/proprietarii legali ai terenurilor/domeniilor respective.
- Pentru locația sesizată de dvs. (porțiunea mărginită de B-dul Liviu Rebreanu, B-dul Nicolae Grigorescu și str. Constantin Brâncuși), respectiv terenul retrocedat din parcul IOR, Sector 3, în ultimii 2 ani, Direcția de Mediu din PMB nu a emis niciun aviz de specialitate în vederea executării lucrărilor de defrișare a arborilor/arbuștilor existenți pe acesta”, se arată în răspunsul transmis de Municipalitate.
În ultimii 10 ani, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București a primit cinci sesizări referitoare la defrișări de vegetație în parcul IOR, inclusiv în ceea ce privește arborii uscați, însă nu au putut stabili cauza.
- ”În cursul acestui an au fost înregistrate la Primăria Municipiului București petiții ale cetățenilor din sectorul 3, care semnalau acțiuni de uscare a arborilor prin turnarea unor substanțe chimice care au fost introduse prin orificii realizate la baza trunchiurilor, precum și defrișarea vegetației dendrologice situată în zona retrocedată a parcului IOR.
- Direcția de Mediu a efectuat verificări în teren, iar aspectele constatate au fost transmise către Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului Bucureștin luna martie 2021 a fost înregistrată prima sesizare, având ca obiect mai multe tăieri de arbori din parc.
- În urma verificărilor efectuate de către polițiști locali, proprietarul terenului, persoană fizică, a fost sancționat contravențional cu amendă pentru defrișarea a doi arbori și toaletarea – fără aviz de specialitate a altuia. Valoarea amenzilor a fost de 300 de lei. În intervalul 22.06.2022 – 01.07.2022, Direcția de Mediu din cadrul PMB a direcționat către D.G.P.L.C.M.B. alte patru sesizări referitoare la ,,defrișarea și otrăvirea copacilor din zona retrocedată IOR”.
- În urma verificărilor efectuate în data de 05.07.2022, polițiștii locali nu au putut stabili motivele care au dus la degradarea biologică a arborilor. De asemenea, la momentul controlului nu au fost constatate defrișări recente de arbori”, se mai arată în răspuns.
Am întrebat câți arbori au dispărut de pe amplasament din 2007, când a fost făcut Registrul verde, inventarul arborilor din oraș și până acum, însă Primăria Capitalei nu ne-a răspuns la această întrebare.
Primăria Sectorului 3 ne-a comunicat că a dat amenzi în valoare de 18.000 lei pentru defrișările ilegale, iar de ce s-au uscat arborii ar trebui să stabilească Secția 12 de Poliție.
”Poliția Locală poate acționa în baza Legii nr. 24/2007 și HCGMB nr. 304/2009, constatând tăierile și defrișările neautorizate, dar nu poate stabili cauzele naturale ale degradării copacilor. DGPL Sector 3 a sesizat atât Secția 12 Poliție, cât și Garda de Mediu cu privire la vătămarea arborilor, instituții care pot face cercetări în acest sens. Persoanele vinovate pentru vătămarea arborilor vor fi stabilite în urma anchetelor efectuate de către Poliția Sectorului 3 – Secția 12 Poliție. Pentru toaletare și defrișare fără aviz au fost aplicate cinci sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 18.000 de lei”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Sectorului 3 la solicitarea HotNews.ro.
Reprezentanții instituției ne-au mai comunicat că pe spațiul verde au mai fost amplasate neautorizat construcții provizorii – mobilier urban (rulote, căsuțe din lemn și tobogane gonflabile), în scop comercial.
”Proprietarii construcțiilor au fost sancționați contravențional pentru executarea lucrărilor de construire menționate în conformitate cu prevederile art. 26 alin. 1, lit. a din Legea nr. 50/1991. Astfel, au fost întocmite șapte procese-verbale de constatare a contravenției în valoare de 14.000 de lei. Măsurile complementare menționate în procesele\u0002verbale sunt intrarea în legalitate, în caz contrar desființarea construcțiilor amplasate neautorizat”, se mai arată în răspunsul Primăriei Sectorului 3.
Cum arată acum bucata retrocedată în Parcul IOR
Pe teren sunt în continuare sute de arbori, majoritatea în stare bună, dar și mai mulți arbuști. Aleile parcului încă se mai văd. În zonele unde au fost incendii încă se mai văd copacii arși.
Primăria Sectorului 3 a pierdut procesul pentru recuperarea terenului
Primăria Sectorului 3 a pierdut definitiv procesul în care a contestat titlul de proprietate prin care 11 hectare din parcul IOR au fost retrocedate în 2005, printr-o decizie a fostului primar Adriean Videanu. Decizia a fost pronunțată de instanța supremă în luna octombrie, după 10 ani de procese. În ultimul an, mai mulți copaci de pe spațiul verde s-au uscat în mod misterios și vegetația a luat foc de mai multe ori, însă nicio instituție a statului nu a găsit vinovații.
Prin decizia dată joi de Înalta Curte de Justiție și Casație a fost menținută practic decizia pronunțată de Curtea de Apel București în 2021.
Primăria Sectorului 3 a pierdut în principal procesul de la Curtea de Apel, potrivit motivării instanței, fiindcă nu a putut demonstra că acolo a făcut amenajările specifice unui parc. Asta, deși în imaginile din satelit din 2005, când a fost retrocedat terenul, se văd alei și copaci. Câteva alei sunt vizibile și acum.
Primăria Sectorului 3 nu a putut demonstra că acolo e parc
În cadrul litigiului, Curtea de Apel a dispus efectuarea unei expertize pentru verificarea situației faptice a terenului în discuție, ”expertului solicitându-i-se să verifice dacă din punct de vedere scriptic terenul facea parte din Parcul Titan, dacă din punct de vedere faptic terenul se situa la momentul restituirii în Parcul Titan, fostul Parc Balta Albă sau Parcul IOR, dacă terenul restituit era amenajat la data restituirii -18.05.2005 – ca zonă de agrement ori dacă pe acesta se găseau la acea dată alte amenajări de utilitate publică de interes local”.
În urma expertizei s-a constatat:
- Conform Planului Urbanistic General valabil în anul 2005, terenul care face obiectul dosarului de față este situat în zona CB3 – destinată construcțiilor;
- Aspectul general al terenului la data efectuării expertizei era al unui teren viran, pe care a crescut vegetație spontană, pomi răzleți, tufe, fără a se evidenția existența unor instalații sau dotări aferente parcurilor;
- Potrivit Regulamentului local de urbanism, terenul în cauză este situat în zona CB3 – poli urbani principali. Această zonă CB3 este destinată executării de construcții cu diverse destinații, pentru care sunt stabilite înălțime maximă, coeficient de utilizare a terenului (CUT) procent de ocupare a terenului (POT), număr de niveluri etc., deci altceva decât zonă verde;
- Terenul restituit la data de 18.05.2005 nu are clădiri, resturi de amenajări, care ar fi existat înainte de 2005.
” În condițiile în care pe terenul ce face obiectul litigiului nu au existat și nu există nici la acest moment surse de gaz, curent electric, apă și canalizare, Curtea consideră că este exclusă amenajarea unei zone de agrement în lipsa iluminatului public, a unor surse de apă potabilă sau a unor surse de apă menajeră pentru irigarea unor pretinse spații verzi și a unor racorduri de canalizare destinate apelor pluviale și unor eventuale toalete publice, ceea ce dovedește o data în plus că terenul nu a făcut parte din Parcul Titan (sau fostul Parc Balta Albă sau Parcul IOR, actual Parcul Alexandru Ioan Cuza) și nu a fost amenajat ca zonă de agrement la momentul emiterii dispoziției de restituire în natură”, a reținut instanța.
În procesul intentat încă din 2012, Primăria Sectorului 3 a susținut tot timpul că cele 11 hectare fac parte din domeniul public al municipiului București, fiind supuse unei amenajări destinate deservirii nevoilor publice ale comunității locale, respectiv parc public și zonă de agrement.
Primăria Sectorului 3 a atacat, în 2012, titlul de proprietate şi punerea în posesie pentru cele circa 11 hectare (112.339,19 mp, lotul 71) retrocedate în Parcul IOR. Bucata de parc aflată între bd. Liviu Rebreanu, Nicolae Grigorescu, Constantin Brâncuși și malul lacului a fost retrocedată în 2005 Mariei Cocoru de către fostul primar al Capitalei Adriean Videanu prin dispoziția primarului general nr. 4333/18.05.2005.
Primăria Capitalei va analiza dacă dispoziția dată de fostul primar Adriean Videanu, în 2005, pentru retrocedarea celor aproape 12 hectare din Parcul IOR este legală, iar dacă vor descoperi ceva nelegal, municipalitatea va ataca în instanță titlul de proprietate, a declarat primarul general, Nicușor Dan, pentru HotNews.ro.
- ”Este al patrulea proces dintr-o serie de procese inițiate de Primăria Sectorului 3 în 2012. Din informațiile incomplete pe care le am, procesul a fost început prost, adică toate cele 4 procese, în sensul că Primăria Sectorului 3 nu a invocat o calitate de spațiu verde și o revenire în domeniul public a acestui teren, ci faptul că ei aveau de la Municipiul București, din 1998, o hotărâre de a-și amenaja acolo un sediu administrativ.
- Însă, pentru că dreptul de contestare a dreptului de proprietate este imprescriptibil și pentru că tocmai am finalizat procedura de achiziție a contractelor de asistență juridică cu 6 case de avocatură, o să ne uităm încă o dată la dispoziția prin care s-a retrocedat acest parc și în ipoteza în care găsim motive de nelegalitate, vom ataca noi înșine în mod corect dispoziția prin care s-a retrocedat”, a declarat Nicușor Dan pentru HotNews.ro.
Reprezentanții Primăriei Sectorului 3 spun că procesul a fost pierdut din cauza ”lipsei de interes a instanței de apel”.
- ”Primăria Sectorului 3 își exprimă profunda dezamăgire ca urmare a Deciziei nr. 1980/20.10.2022 a Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care cele 12 ha din parcul IOR rămân pierdute. Terenul fusese retrocedat în 2005 prin decizie de Primar General, dispoziție pe care instituția noastră a contestat-o, în dezacord cu proprietarul terenului, dar și cu Primăria Generală care, în toți cei 10 ani de procese, a susținut în fața instanței păstrarea dispoziției de retrocedare emise în 2005.
- Chiar dacă motivarea pentru decizia luată pe data de 20.10.2022, definitivă și irevocabilă, urmează să fie publicată, argumentul care a dus la respingerea acțiunii noastre îl constituie lipsa de interes a instanței de apel.
- Concret, fără a intra pe fond, instanța a considerat că, atât timp cât Primăria Sectorului 3 nu era nici proprietar, nici administrator al terenului, doar Primăria Municipiului București, care la acea dată era proprietar și administrator al celor 12 ha, poate solicita anularea dispoziției nr. 4333/18.05.2005 („Dispoziția de restituire în natură”) a Primarului General”, a transmis Primăria Sectorului 3, marți dimineață, într-un comunicat de presă.
Primăria Sectorului 3 face apel la Primăria Municipiului București să solicite în instanță anularea dispoziției de retrocedare.
”Ne exprimăm, în egală măsură, toată deschiderea pentru a colabora și a pune la dispoziția Primăriei Generale documentația necesară – acte de arhivă, documente foto-video etc. – pentru înaintarea acțiunii în instanță”, a mai transmis instituția.