FOTOGALERIE Primaria Capitalei a inaugurat duminica bulevardul Buzesti-Berzei-Uranus si a deschis artera circulatiei rutiere
Primaria Capitalei a inaugurat duminica primul segment din bulevardul Buzesti-Berzei-Uranus si a deschis artera circulatiei rutiere. Astfel, soferii vor avea o alternativa la Calea Victoriei putand sa ajunga de la Piata Victoriei pana la Vasile Parvan in cateva minute. Lucrarea a inceput in decembrie 2009 si se ridica la circa 160 milioane de lei/35 milioane de euro. Acesta este unul dintre cele mai controversate proiecte facute de Primaria Capitalei deoarece municipalitatea a demolat mai multe cladiri monument istoric existand suspiciuni de ilegalitate. Mai mult, inaugurarea s-a facut desi in urma cu cateva zile Tribunalul Bucuresti a suspendat planurile de urbanism care stabileau traseul drumului si autorizatiile de construire pentru segmentul cuprins intre bd. Calea Grivitei si Dinicu Golescu.
Noul bulevard, care s-a facut prin largirea strazilor Buzesti si Berzei intre Piata Victoriei si Vasile Parvan, are doua benzi de circulatie pe sens, linie de tramvai, piste de biciclete de un metru latime pe carosabil, pe ambele sensuri, si trotuare late de circa 3 metri. Inainte, cele doua strazi aveau doar linie de tramvai, o banda de circulatie si trotuare inguste.
Pe langa calea rutiera, Primaria Capitalei a schimbat si retele edilitare care treceau pe sub bulevard, sistemul de iluminat public si s-a introdus sistemul Net City, iar pe marginea trotuarelor au fost plantati arbori. Pe marginea bulevradului nu s-au amenajat insa locuri de parcare, cei care locuiesc in zona avand posibilitatea sa parcheze doar pe strazile adiacente.
Harta cu bd. Buzesti-Berzei-Uranus si sensurile unice introduse de municipalitate
Noua artera are o lungime de 2 km, iar municipalitatea estimeaza ca vor circula pe aici circa 36.000 de vehicule pe zi/ 72.000 de persoane, iar de mijloacele de transport in comun vor beneficia 12.000 de calatori.
„Bulevardul este imaginat dupa anii 1930 de urbanistii si arhitectii de atunci, pentru ca nu a inventat nimeni nici apa calda, nici roata. Este reluat, ca proiect, dupa anii 2000, inceput in 2009, dupa un an de zile de updatare a proiectului, dar oprit la cateva luni de o serie intreaga de instante de la Cluj, in urma plangerilor facute de oameni care nu ar fi vrut sa se modernizeze nimic in Bucuresti. Am asteptat doi ani si opt luni si, desi l-am impartit pe tronsoane pentru a putea merge mai repede, a trebuit sa asteptam decizia instantelor. Imi cer eu scuze, desi nu aveam vina fata de locuitorii acestei zone”, a declarat primarul general. Sorin Oprescu, prezent la inaugurare.
Dupa darea in folosinta a noului bulevard, Oprescu promite ca portiuni din Calea Victoriei vor deveni pietonale macar in weekend. In plus, municipalitatea are un proiect de largire a trotuarelor de pe aceasta artera si ingustarea portiunii dedicata circulatiei rutiere.
Pentru construirea acestui drum au fost demolate 90 de case, printre care si cladiri monument istoric si au fost expropriate circa 1000 de persoane.Cea mai importanta cladire demolata pentru construirea acestui drum a fost Hala Matache. Cladirea a fost demolata in martie 2013, dupa lasarea noptii si pe cod portocaliu de ninsoare. Primarul Oprescu a promis ca o va reconstrui pe alt amplasament. Alte doua cladiri importante puse la pamant au fost Berzei 81 si 89. Si in cazul acestora, edilul a promis ca le va reconstrui insa pana acum acest lucru nu s-a intamplat.
Intrebat ce se va intampla cu Hala Matache, primarul Sorin Oprescu a declarat ca ea va fi reconstruita cu circa 50 de metri mai in spate fata de amplasamentul initial. „Hala Matache va fi reconstruita in parteneriat public privat, cum arata in anii 30. Din evaluarile noastre, reconstruirea ei costa circa 1.800.000 euro, iar bugetul nostru este asa cum este”, a declarat Oprescu.
Portiunea cuprinsa intre Calea Victoriei si Vasile Parvan este primul segment din viitorul bulevard Uranus, acesta urmand sa ajunga pana la Gara Progresul, iar municipalitatea a impartit portiunea ramasa in alte doua bucati.
Primul segment, intre Vasile Parvan si Calea Rahovei intersectie cu bd. Tudor Vladimirescu ar urma sa fie gata pana in 2016, potrivit primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu, prezent la inaugurare. In acest moment, planul urbanistic care bate in cuie traseul drumului, care prevede si un tunel de 800 de metri pe sub Palatul Parlamentului, se afla in dezbatere publica. Primarul Oprescu spune ca deja a obtinut acordul institutiilor abilitate pentru acest tunel.
„Continuam cu largirea Podului Hasdeu, trecerea pe sub dealul Parlamentului si intram pe strada Uranus, pana la intersectia cu Tudor Vladimirescu. Bulevardul Tudor Vladimirescu este reglementat si terminat, iar de acolo ne indreptam spre Gara Progresul si spre iesirea din Capitala”, a spus Oprescu.
Reamintim ca pe 7 ianuarie, Tribunalul Bucuresti a suspendat planurile urbanistice zonale care bat in cuie traseul Bulevardului Buzesti-Berzei-Uranus si in baza carora s-a demontat Hala Matache, monument istoric, pentru a putea fi mutata pe alt amplasament. In plus, instanta a suspendat si autorizatiile de construire in baza carora s-a construit tronsonul de drum cuprins intre bd. Dinicu Golescu si Calea Grivitei.
Procesul pentru suspendarea actelor a fost intentat de Asociatia Salvati Bucurestiul, iar ONG-ul va cere si anularea documentatiilor de urbanism si autorizatiilor.
Desi Primaria a finalizat lucrarea, reprezentantii Asociatiei Bucurestiul spun ca decizia instantei ar putea duce la reconstruirea monumentelor demolate pentru construirea arterei pe amplasamentul unde au fost, nu in alta parte.
„Prin sentinta pronuntata pe 7 ianuarie 2014 in dosarul 27747/3/2013, Tribunalul Bucuresti a suspendat Hotararile Consiliului General a Municipiului Bucuresti nr. 132/2013, 133/2013 si 134/2013 si autorizatiile de construire 282/2011 si 274/2012 emise de Primarul General. Hotararile 132/2013, 133/2013 si 134/2013 constituie Planuri Urbanistice Zonale care permiteau reamplasarea monumentelor istorice deja demolate Hala Matache, casa din Berzei 81 si casa din Berzei 89 pe alte amplasamente. Pe rolul Tribunalului Bucuresti va fi depus un dosar care va avea ca obiect anularea Hotararilor 132/2013, 133/2013 si 134/2013. Conform sentintei Tribunalului din 7 ianuarie, Primaria nu poate reconstrui monumentele pe noile locatii pana la solutionarea noului dosar. In situatia in care Primaria va pierde si in noul dosar, va fi nevoita sa reconstruiasca monumentele pe locatia lor originala”, spun reprezentantii Asociatiei Salvati Bucurestiul.
„Autorizatiile de construire 282/2011 si 274/2012, suspendate si ele de Tribunalul Bucuresti prin sentinta din 7 ianuarie 2014, reprezinta autorizatiile in baza carora a fost construita soseaua Buzesti Berzei, tronsonul intre Dinicu Golescu si Grivitei. In 2011, Tribunalul Bucuresti a suspendat autorizatia de construire nr. 633/2010 pentru soseaua Buzesti Berzei, tronsonul intre Dinicu Golescu si Grivitei. Printr-o intelegere cu ONG-urile si Ministerul Dezvoltarii, Primaria s-a angajat sa modifice autorizatia astfel incat soseaua sa ocoleasca Hala Matache. Primaria a incalcat si intelegerea si legea si a emis autorizatiile 282/2011 si 274/2012 cu acelasi continut cu autorizatia pe care instanta o suspendase. Sentinta din 7 ianuarie 2014 confirma din nou ca intreaga lucrare a diametralei Buzesti Berzei este ilegala.”, se mai arata in comunicatul trimis de Asociatie.
In plus, Nicusor Dan, presedintele Asociatiei Salvati Bucurestiul, a declarat ca municipalitatea nu va putea face receptia lucrarii din cauza faptului ca autorizatiile de construire sunt suspendate.
Primarul Sorin Oprescu spune ca suspendarea documentatiilor de urbanism si a autorizatiilor nu mai afecteaza cu nimic lucrarea, aceasta fiind gata. In plus acesta spune ca s-a facut fara probleme receptia lucrarii.
Indicatii rutiere/sensuri unice
Ca urmare a finalizarii lucrarilor la bd. Buzesti-Berzei-Uranus se va redeschide circulatia rutiera pe urmatoarele artere:
- pe str. Buzesti, intre P-ta Victoriei si Calea Grivitei;
- pe str. Berzei, intre Calea Grivitei si str. Stirbei Voda;
- pe Calea Grivitei, intre str. Polizu si bd. Dacia;
- pe str. Popa Tatu, intre str. Mircea Vulcanescu si str. Berzei;
- pe noua artera realizata intre str. Mircea Vulcanescu si bd. Garii de Nord;
Totodata se vor institui sensuri unice pe:
- – str. Sevastopol, intre str. Buzesti si bd. Lascar Catargiu, dinspre str. Buzesti catre bd. Lascar Catargiu;
- – Calea Givitei, intre Str. Polizu si B-dul Dacia, dinspre Str. Polizu catre B-dul Dacia.
- – bd. Garii de Nord, intre str. Berzei si P-ta Garii de Nord, dinspre str. Berzei catre P-ta Garii de Nord.
Linii RATB
Ca urmare a darii in folosinta a noului bulevard, mai multe mijloace de transport in comun vor circula pe un traseu diferit.
Linia de tramvaie 24 va functiona intre ,,Cartier Damaroaia” si ,,Vasile Parvan”, pe traseul: Str. Piatra Morii, Bd. Gloriei, Bd. Bucurestii Noi, Calea Grivitei, Bd. Ion Mihalache, Piata Victoriei, Str. Buzesti, Str. Berzei, Calea Plevnei, cu intoarcere pe Str. Sf. Constantin, Str. Ionel Perlea, Str. Grigore Cobalcescu, Str. Berzei, Str. Buzesti, Piata Victoriei, Bd. Ion Mihalache, Calea Grivitei, Bd. Bucurestii Noi, Bd. Gloriei, Str. Piatra Morii.
Linia de tramvaie 42 va functiona intre ,,Piata Presei” si ,,Gara de Nord”, pe traseul: Bd. Expozitiei, Str. Av. Popisteanu, Str. Dornei, Str. Putul lui Craciun, Bd. Ion Mihalache, Piata Victoriei, Str. Buzesti, Bd. Alex. Ioan Cuza, Bd. Gh. Duca, Gara de Nord, cu intoarcere pe Calea Grivitei, Str. Buzesti, Bd. Ion Mihalache, Str. Clabucet, Str. Av. Popisteanu, Bd. Expozitiei.
Linia de tramvaie 44 se reinfiinteaza si va functiona intre ,,Cartier 16 Februarie” si ,,Vasile Parvan”, pe traseul: Calea Giulesti, Sos. Orhideelor, Bd. Dinicu Golescu, Str. Berzei, cu intoarcere pe Str. Sf. Constantin, Str. Ionel Perlea, Str. Grigore Cobalcescu, Str. Berzei, Bd. Dinicu Golescu, Sos. Orhideelor, Calea Giulesti.
Linia de tramvaie 45 va functiona intre ,,Mezes” si ,,Gara de Nord”, pe traseul: Sos. Chitilei, Bd. Bucurestii Noi, Calea Grivitei, Bd. Ion Mihalache, Piata Victoriei, Str. Buzesti, Bd. Alex. Ioan Cuza, Bd. Gh. Duca, Gara de Nord, cu intoarcere pe Calea Grivitei, Str. Buzesti, Bd. Ion Mihalache, Calea Grivitei, Bd. Bucurestii Noi, Sos. Chitilei.
Linia de tramvaie 46 va functiona pe traseul actual, intre ,,Republica” si intersectia Sos. Nicolae Titulescu/Str. Dr. Felix, apoi pe Str. Dr. Felix, Bd. Ion Mihalache, Piata Victoriei, Str. Buzesti, Bd. Alex. Ioan Cuza, Bd. Gh. Duca, Gara de Nord, cu intoarcere pe Calea Grivitei, Str. Buzesti, Bd. Ion Mihalache, Str. Dr. Felix, Sos. Nicolae Titulescu, apoi pe traseul de ducere.
Linia de autobuze 133 va functiona intre ,,Bd. Tineretului” si ,,Gara Basarab”, pe traseul: Cal. Vacaresti, Str. Nerva Traian, Str. Traian, Bd. Dacia, Str. Mircea Vulcanescu, Bd. Dinicu Golescu, Gara Basarab, cu intoarcere pe Sos. Orhideelor, Cal. Plevnei, Str. Mircea Vulcanescu, Str. Baldovin Parcalabul, Str. Garii de Nord, Piata Garii de Nord, Cal. Grivitei, Bd. Dacia, Str. Traian, Str. Dimitrie Onciul, Str. Zece Mese, Str. Traian, Str. Nerva Traian, Cal. Vacaresti.
Linia de autobuze 178 va reveni pe traseul de baza pe sensul spre terminalul ,,Sala Palatului”, de la intersectia Bd. Dinicu Golescu/Str. Witing, pe Bd. Dinicu Golescu, Str. Stirbei Voda, apoi pe traseul actual.
Autobuzele vor opri pe Bd. Dinicu Golescu, in statia ,,Piata Virgiliu”, situata inainte de intersectia cu Str. Macedonia.
Liniile de autobuze 126, 168, 226, 368 vor functiona pe sensul spre cartiere, pe un traseu modificat de la intersectia Str. Mircea Vulcanescu/Str. Berzei, pe Str. Berzei, Str. Stirbei Voda, Bd. Eroilor, apoi pe traseele actuale.
Autobuzele vor opri in statia nou infiintata, ,,Mircea Vulcanescu”, amplasata pe Str. Berzei, dupa intersectia cu Str. Mircea Vulcanescu.
Linia de noapte N117 va functiona, de la data de 12/13.01.2014, pe un traseu modificat pe sensul ,,Strand Straulesti”, de la intersectia Bd. Dacia/Cal. Grivitei/Str. Mircea Vulcanescu, pe Str. Mircea Vulcanescu (rond Bd. Uranus), Str. Garii de Nord, Piata Garii de Nord, Cal. Grivitei, apoi pe traseul actual, iar pe sensul spre ,,Piata Unirii, autobuzele vor circula pe un traseu modificat de la intersectia Cal. Grivitei/Str. Polizu, pe Cal. Grivitei, Bd. Dacia, apoi pe traseul actual.
Controverse si ilegalitati
Diametrala Buzesti Berzei Uranus este unul dintre cele mai controversate proiecte realizate de Primaria Capitalei. Societatea Civila a acuzat municipalitatea ca a demolat mai multe cladiri monument istoric ilegal, noaptea sau in weekend, la fel ca rechinii imobiliari, iar Oprescu a fost comparat cu Ceusescu cand a demolat cartierul Uranus. In plus, luna trecuta, Planul Urbanistic Zonal in baza caruia s-a construit acest proiect a fost anulat de instanta.
Pentru construirea acestui drum au fost demolate 90 de case, printre care si cladiri monument istoric si au fost expropriate circa 1000 de persoane.Cea mai importanta cladire demolata pentru construirea acestui drum a fost Hala Matache. Cladirea a fost demolata in martie 2013, dupa lasarea noptii si pe cod portocaliu de ninsoare. Primarul Oprescu a promis ca o va reconstrui pe alt amplasament. Alte doua cladiri importante puse la pamant au fost Berzei 81 si 89. Si in cazul acestora, edilul a promis ca le va reconstrui insa pana acum acest lucru nu s-a intamplat.
Procese pierdute de Primaria Capitalei
Curtea de Apel din Cluj a anulat la sfarsitul lunii octombrie 2013, Hotararea prin care Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat in 2006 proiectul Diametralei Buzesti-Berzei-Uranus si autorizatia data de municipalitate in 2009 pentru doua segmente din drum: Calea Victoriei-Occidentului si Calea Plevnei -Dinicu Golescu, potrivit asociatiei Salvati Bucurestiul. In baza hotararii de Consiliu General din 2006 au fost demolate 90 de case, printre care si cladiri monument istoric si au fost expropriate circa 1000 de persoane. Acum, hotararea instantei de la Cluj nu mai are efect, in sensul stoparii lucrarilor, respectivele segmente din diametrala fiind terminate in urma cu cativa ani, dar poate ajuta la reconstruirea cladirilor demolate ilegal.
Istoric procese
– Curtea de Apel Bucuresti a suspendat pe 16 iunie Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti (HCGMB 262/2006) prin care Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus a fost declarata de utilitate publica. Decizia de suspendare a fost data pana la judecarea procesului in care se cerea anularea acestui act administrativ. Decizia este definitiva si irevocabila. Actiunea a fost depusa de Asociatia Salvati Bucurestiul la Tribunalul Bucuresti pe 29 octombrie 2010.
– pe 21.12.2010 Tribunalul Bucuresti a suspendat in dosarul 60056/3/2010 autorizatiile de desfiintare pentru Hotel Marna si Casa Radulescu; Primaria a emis ulterior autorizatii cu acelasi continut.
– pe 19.01.2011 Tribunalul Bucuresti a suspendat in dosarul 62706/3/2010 autorizatia de desfiintare pentru imobilul din str. Cobalcescu nr. 60; Primaria a continuat demolarea.
– pe 12.04.2011 Tribunalul Bucuresti a anulat in dosarul 52450/3/2010 Planul Urbanistic Zonal Buzesti-Berzei;
– pe 26.04.2011 Tribunalul Cluj a suspendat in dosarul 958/117/2011 Planul Urbanistic Zonal Buzesti-Berzei si o autorizatie de construire pentru acest proiect.
Berzei 81, cladire demolata pentru construirea bulevardului
Berzei 89, cladire demolata pentru construirea bulevardului
Hala Matache, cladire demolata pentru construirea bulevardului