Sari direct la conținut

Funcționari ai Administrației Fluviale Galați și ai Autorității Navale Române, vizați de o anchetă a Parchetului European / Acuzații privind achiziționarea frauduloasă de remorchere

HotNews.ro
Intrare în sediul Parchetului European EPPO din Luxemburg, Foto: dpa picture alliance / Alamy / Alamy / Profimedia
Intrare în sediul Parchetului European EPPO din Luxemburg, Foto: dpa picture alliance / Alamy / Alamy / Profimedia

Parchetul European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi coordonează 12 percheziții într-un dosar care vizează funcționari ai Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați (AFDJ) și ai Autorității Navale Române (ANR). Conform EPPO, este vorba despre o suspiciune de fraudă legată de achiziția a două remorchere în valoare de aproximativ 7 milioane de euro.

Parchetul European a anunțat, printr-un comunicat de presă, că ancheta este coordonată de biroul din Cluj-Napoca, iar miercuri au fost făcute 12 percheziții, trei dintre acestea fiind la trei instituții publice – una în județul Galați și două în județul Constanța. Alte șapte percheziții au avut loc la locuințele unor funcționari publici din aceste instituții, iar două descinderi au fost la sedii de firme.

Suspiciuni privind achiziția frauduloasă de remorchere, prin licitație și cu fonduri europene / Ambarcaţiunile, inutilizabile pentru navigaţia fluvială

„Potrivit probelor strânse până în prezent în cadrul acestei anchete, funcţionari publici din cadrul AFDJ Galaţi, în calitate de reprezentanţi ai acesteia, au obţinut finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziţionarea a două remorchere multifuncţionale. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziţie publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei (aproximativ 7 milioane de euro)”, precizează Parchetul European.

Procurorii suspectează că funcţionarii publici ar fi prezentat documente inexacte.

„Deşi ambarcaţiunile erau destinate exclusiv navigaţiei fluviale, suspecţii au întocmit caietul de sarcini al licitaţiei pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive şi a cerinţelor de construcţie specifice navelor maritime. Prin urmare, tipul de ambarcaţiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitaţie şi, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat”, arată Parchetul European.

În urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare decât cel prevăzut iniţial în caietul de sarcini al licitaţiei şi în contractul de achiziţie.

„Acest lucru le-a făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigaţia cu un pescaj mai mare – ceea ce a făcut ca cele două ambarcaţiuni să fie inutilizabile pentru navigaţia fluvială, deoarece nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării. Acest lucru a cauzat un prejudiciu bugetului UE în valoare de aproximativ 7 milioane de euro”, a mai transmis Parchetul European.

La percheziții participă zeci de poliţişti şi jandarmi din mai multe structuri.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro