Google va elimina linkurile către presa canadiană / Facebook și Instagram, decizii similare
Google a anunțat joi că va elimina linkurile către presa canadiană, ca răspuns la o lege adoptată recent care obligă giganții web să plătească pentru a distribui conținutul media local, potrivit AFP.
Decizia gigantului american marchează un eșec în negocierile cu guvernul federal și se adaugă celei luate de Meta, care a anunțat săptămâna trecută că Facebook și Instagram vor bloca accesul la publicațiile din presa canadiană.
„Am luat decizia dificilă de a elimina linkurile către știrile canadiene din produsele noastre Search, News și Discover imediat ce legea va intra în vigoare”, a declarat Kent Walker, șeful operațiunilor globale ale Google și ale companiei mamă Alphabet.
De asemenea, el a anunțat că Google „nu va mai putea să opereze News Showcase în Canada”, un fel de mică vitrină a producției editoriale din presa locală.
„Suntem dezamăgiți că s-a ajuns la această situație. Nu luăm cu ușurință această decizie”, a adăugat el, precizând că măsura va intra în vigoare peste câteva luni, când legea va deveni activă.
Noua lege „va face mai dificilă pentru canadieni găsirea de informații online și îi va împiedica pe jurnaliști să ajungă la publicul lor”, a adăugat el într-o postare pe blog.
450 de instituții de presă s-au închis din 2008 încoace
Noua legislație impune giganților digitali să încheie acorduri comerciale echitabile cu mass-media canadiene pentru publicațiile partajate pe platformele lor, sau riscă un arbitraj obligatoriu.
Pentru compania californiană, decizia guvernului de a „pune un preț pe linkuri” creează „incertitudine pentru produsele noastre și ne expune la datorii financiare nelimitate”.
Potrivit Ottawa, noua măsură este menită să sprijine sectorul de presă din Canada, unde peste 450 de instituții de presă s-au închis din 2008 încoace.
Proiectul de lege este inspirat din cel adoptat în 2021 de Australia, primul de acest fel din lume.
Textul a fost adoptat cu ușurință după ce Facebook și Google au ajuns la acorduri pentru a evita să fie supuse arbitrajului obligatoriu.
Uniunea Europeană bate pasul pe loc
Confruntată cu aceeași situație, Uniunea Europeană a introdus în 2019 un „drept vecin” care ar trebui să permită editorilor de presă să fie remunerați pentru conținutul utilizat de platformele online.
După unele reticențe, Google a semnat în noiembrie acorduri cu ziarele franceze, o premieră mondială.
La sfârșitul anului 2021, AFP a semnat un acord cu Google care remunerează agenția timp de cinci ani pentru conținutul prezentat de gigantul american, precum și două contracte comerciale, tot pe o perioadă de cinci ani.