Grindeanu vrea să transfere metroul la Primăria Capitalei: De ce să plătească un moldovean transportul în comun din București? / Nicușor Dan: PSD e în continuare un partid anti-București
Sorin Grindeanu vrea să scape de Metrorex de la Ministerul Transporturilor. El susține că metroul trebuie să fie „în gestiunea Bucureștiului” și că nu e normal ca un moldovean să plătească pentru transportul în comun din Capitală. În replică, primarul general Nicușor Dan spune că „Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni”, dimpotrivă.
Sorin Grindeanu a declarat luni că este „deschis” pentru discuții cu Primăria București pentru un transfer al Metrorex care este susținut acum din bani de la Ministerul Transporturilor.
„Am mai spus acest lucru – de ce nu se plăteşte de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iaşi, la Craiova, la Timişoara? (…) Eu sunt deschis să am o discuţie cu Primăria Generală a Bucureştiului, dacă îşi doresc acest lucru, astfel încât totuşi transportul în comun în Bucureşti să fie în gestiunea Municipiului Bucureşti. Legea poate fi făcută în aşa mod încât, şi nu vreau să fiu înţeles greşit, tot acest transport e de interes naţional, se pot găsi soluţii. Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Ştiu că supăr bucureştenii acum, dar nu e corect”, a spus ministrul Transporturilor.
El a precizat că „aproximativ 700 de milioane au cerut cei de la Metrorex, pe diverse capitole”.
Nicușor Dan: „Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni! Nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe”
Nicușor Dan îi transmite, în replică, lui Sorin Grindeanu că „administrația locală din București nu primește atât cât ar trebui să primească” deși Capitala produce un sfert din PIB-ul României.
„Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni! Nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe sau județe. Dimpotrivă, Bucureștiul e cel care contribuie la susținerea celorlalte regiuni ale țării, iar asta e firesc pentru dezvoltarea României.
Cu 10% din populația țării, Bucureștiul produce aproximativ un sfert din PIB-ul României. Deci bucureștenii produc mult peste media națională, dar, cu toate astea, administrația locală din București nu primește atât cât ar trebui să primească pentru nevoile Capitalei. Asta e realitatea, iar dincolo de asta mai constat că PSD e în continuare un partid anti-București”, a scris pe Facebook Nicușor Dan.
Ce subvenție dă statul pentru metroul din București
Subvențiile suportate din bugetul Ministerului Transporturilor pentru Metrorex sunt de peste 800 de milioane de lei.
În bugetul pe 2021 subvenția fusese mult diminuată, de la 683 de milioane de lei în 2020, la 600 de milioane de lei propuși pe anul 2021, într-un moment în care fostul ministru Cătălin Drulă deschisese un război cu sindicaliștii de la metrou și acuza că nu poate susține de la buget creșterea salariilor de 18% pe care angajații și-au dat-o cu un an în urmă. Drulă acuza atunci că Metrorex nu-și acoperă bugetul decât 30% din venituri proprii, deși a decis să mărească salariile angajaților.
Ulterior, după plecarea sa din minister, sumele acordate către Metrorex au crescut până la valoarea de circa 818 milioane (valoarea preliminată pentru anul 2021 conform proiectului de buget).
Reamintim că în primăvara anului trecut, după ce fostul ministru Drulă a denunțat contractele Metrorex cu sindicatul de la metrou care deținea spațiile comerciale din stații și a demarat campania de demolare a chioșcurilor, sindicatul USLM condus de Ion Rădoi a generat o grevă ilegală ce a paralizat timp de o zi Capitala.
CITEȘTE ȘI: