Guvernul a aprobat planul de consolidare a cladirilor cu bulina rosie: In 2015 vor incepe lucrarile la 25 de cladiri din Bucuresti si din tara
Guvernul a aprobat, miercuri, Programul de actiuni pentru 2015 privind proiectarea si executia lucrarilor de interventie pentru reducerea riscului seismic la constructiile cu destinatia de locuinte multietajate, incadrate in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public (cladirile cu bulina rosie). Astfel, potrivit unui comunicat al executivului, in 2015 vor incepe lucrarile la 25 de cladiri din Bucuresti si din tara.
„In cadrul acestui program guvernamental, in acest an, au fost incluse 67 de cladiri, construite inainte de 1977, dintre care 48 sunt situate in Bucuresti, celelalte fiind in Campina, Tulcea, Covasna, Constanta, Bacau, Ploiesti, Suceava, Targu Mures. La 25 dintre aceste cladiri (1.069 de apartamente) vor fi executate lucrari de interventie, iar pentru 42 de cladiri (2.108 de apartamente) va fi elaborata documentatia tehnico-economica. Prin Legea bugetului de stat a fost alocata Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) pentru finantarea acestui program suma de 5 milioane de lei. MDRAP elaboreaza programul anual in baza propunerilor fundamentate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de consiliile judetene si avizate de Comitetul Municipal Bucuresti, respectiv comitetele judetene pentru situatii de urgenta si, ulterior, de Comisia Nationala de Inginerie Seismica”, se arata in comunicatul Guvernului.
Pana in prezent, Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) si primariile beneficiare ale acestui program au finalizat lucrarile de consolidare la 25 de cladiri (962 de apartamente) cu destinatia de locuinte, dintre care 19 cladiri (693 de apartamente) in Bucuresti si cate o cladire in municipiile Bacau, Braila, Galati, Ploiesti, Roman si Targu Mures, potrivit informatiilor durnizate de Guvern.
Pentru anul 2015, Primaria Capitalei vrea sa aloce circa 12 milioane lei pentru programul de consolidare. Primarul Sorin Oprescu spune ca, desi au fost bani alocati pentru acest proiect, evolutia lui este nesatisfacatoare deoarece proprietarii refuza consolidarea, aceastia nefiind obligati prin lege.
In ceea ce priveste consolidarea imobilelor cu risc seismic aflate in proprietatea Primariei, Sorin Oprescu spune ca municipalitatea a consolidat circa 100 de unitati de invatamant, teatrul Constantin Tanase, sediul vechi al Primariei si Centrul unic de informare de pe bulevardul Elisabeta. In prezent, in curs de consolidare sunt si urmatoarele obiective: Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul Ion Creanga, Casa Cesianu, Muzeul Minovici, Observatorul Astronomic si Arcul de Triumf. In plus, municipalitatea are in plan ca anul acesta si anul viitor sa consolideze mai multe cladiri pe care le detine in centrul Istoric al Capitalei.
Daca in ceea ce priveste cladirile publice lucrurile merg mai bine, Sorin Oprescu spune ca programul national de consolidare care vizeaza cladirile proprietate privata incadrate in clasa I de risc seismic avansul este foarte lent.
„La fel de important si cu aceeasi maxima prioritate atat pentru noi cat si pentru Ministerul Dezvoltarii este organizarea actiunilor de consolidare a constructiilor aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice.
In aceasta zona, cu suportul legislativ actual, care este facultativ, adica la dorinta proprietarului de apartament/imobil, este dovedit deja ca ritmul realizarii consolidarilor este nesatisfacator in balanta cu expunerea la risc. In ultimii ani, PMB a notificat peste 370 de imobile cu privire la obligatiile legale ale proprietarilor pentru reducerea riscului seismic. Dintre acestea, 186 de cladiri pot fi sustinute in programul de consolidari. In ultimii 10 ani, au fost consolidate in total 42 de cladiri din clasa I de risc seismic, proprietate privata, dintre care doar 19 au fost consolidate in programul de consolidari. Restul au fost consolidate direct de catre proprietari si ma refer la cladirile care nu intra in program, dar fac parte din clasa I de risc seismic”, a declarat Oprescu in urma cu cateva saptamani.
In 2015, municipalitatea vrea sa inceapa lucrarile de consolidare la 20 de imobile, iar alte 28 se afla in faza de proiectare a lucrarilor.
„Nenorocirea este ca marea majoritate a proprietarilor care locuiesc in blocurile incadrate in clasa I de risc seismic, desi pot beneficia de sprijin si facilitati pentru punerea in siguranta a cladirilor respective, in conditiile precizate de legislatia in domeniu, refuza acest lucru si, in mod cert, nu duc aceasta obligatie la capat nici prin mijloace proprii”, a declarat Oprescu.
Acesta a dat cateva exemple in acest sens:
Str. Ion Brezoianu nr. 38, sector 1
Pentru acest imobil s-a incheiat un contract executie lucrari in anul 2010. Potrivit municipalitatii, lucrarile de consolidare nu au putut incepe intrucat 3 proprietari nu au permis accesul constructorului. In prezent, PMB este chemata in instanta de catre unul dintre proprietarii care refuza consolidarea pe motivul contestarii documentatiilor si documentelor ce au stat la baza actiunilor de consolidare intreprinse de catre restul proprietarilor, impreuna cu primaria.
Calea Mosilor nr. 96, sector 2
Pentru acest imobil, s-a incheiat contractul executie lucrari in anul 2010, fara ordin de incepere din cauza nesemnarii contractelor de finantare si restituire a sumelor alocate de la bugetul statului de catre toti proprietarii de locuinte. Directia Investitii a transmis Directiei Politiei Locala si Control solicitarea privind amendarea proprietarilor care refuza semnarea contractelor de finantare, potrivit prevederilor ordonantei. In prezent, prin hotararea tribunalului din ianuarie 2015 se respinge contestatia celor care au contestat in instanta amenda, ca fiind nefondata. Politia locala va aplica amenzile dar acest fapt nu rezolva situatia in sensul executarii lucrarilor intrucat proprietarii trebuie sa asigure finantarea consolidarii, spun reprezentantii municipalitatii.
Str. Boteanu nr.3A-3B, sector 1
Pentru acest imobil, s-a incheiat Contractul de executie lucrari in anul 2011. Sunt in curs de semnare contractele de finantare si restituire a sumelor alocate de la bugetul statului de catre toti proprietarii de locuinte. Din 84 apartamente, au fost semnate contractele de finantare pentru 79 apartamente, restul de apartamente nu au situatia juridica clara, sunt in litigiu sau proprietarii refuza consolidarea.
Str. Armeneasca nr. 28, 28A, Semilunei nr.8, sector 2
Pentru imobilele situate in Str. Armeneasca nr. 28, 28A, Semilunei nr.8, sector 2, s-a incheiat Contractul executie lucrari in anul 2010. Ordinul de incepere a lucrarilor nu poate fi dat intrucat contractele de finantare si restituire a sumelor alocate de la bugetul statului au fost semnate de proprietarii de locuinta in proportie de 55%. Directia Investitii a transmis Directiei Politie Locala si Control solicitarea privind amendarea proprietarilor care refuza semnarea contractelor de finantare, potrivit prevederilor OG 20/1994 modificata si completata ulterior. Nici pana in prezent situatia nu s-a schimbat in sensul semnarii acestor contracte de finantare, spun reprezentantii municipalitatii.
Intr. Victor Eftimiu nr.9, sector 1
Pentru imobilul situat in Intr. Victor Eftimiu nr.9, sector 1, s-a incheiat un contract de executie lucrari in anul 2010. Ordinul de incepere a lucrarilor nu poate fi dat intrucat 50% dintre proprietari refuza lucrarile si contesta toate actiunile intreprinse, dupa ce initial, acestia si-au dat acordul notarial. Asociatia de proprietari este actionata in instanta pentru obstructionarea actiunilor privind punerea in siguranta a cladirii, actiune in curs de desfasurare.
„In fata acestei situatii, autoritatile nu au nicio posibilitate (in baza legislatiei actuale), pentru a actiona! Proprietatea este garantata de Constitutie. Insa proprietarul care se va face vinovat de pierderi de vieti omenesti sau de vatamari corporale din cauza ca nu si-a pus in siguranta proprietatea, inainte de un eveniment de tip cutremur, va raspunde penal – dupa lege! Proprietarii de care va vorbesc nu constientizeaza pericolul la care se expun si nici faptul ca au obligatia de a actiona in acest sens, in conditiile actelor normative ale Statului Roman, ai carui cetateni sunt, fapt care atrage dupa sine blocarea sau derularea cu intarziere a actiunilor”, a spus primarul general.
Oprescu spune ca singura solutie ca acest program sa inainteze este modificarea legislatiei. Edilul spune ca a trimis o propunere legiuitorului, insa pana acum nu s-a intamplat nimic.
Propunerea municipalitatii de modificare a legislatiei este urmatoarea:
– Elaborarea unor standarde de cost pentru consolidarea cladirilor cu destinatie de locuinta, cu rol de referinta si analiza, aplicabila in estimarea financiara a investitiei. Acesta masura va atrage dupa sine existenta unui referential de piata care astazi nu exista. Astfel, proprietarii care refuza consolidarea doar pe ideea ca e „prea scump” vor fi pusi in dificultate, spun reprezentantii municipalitatii.
– Posibilitatea actionarii in instanta a tuturor proprietarilor care obstructioneaza, sub orice forma, procesul de consolidare si scoaterea acestora din programul national urmand ca acestia sa-si plateasca in timp real consolidarea proprietatii fara a beneficia de imprumutul fara dobanda. Aceasta masura va reduce substantial numarul de proprietari care fara motive reale si incalcand inclusiv obligatiile ce deriva din legile asupra proprietatii, se opun consolidarii, spun reprezentantii municipalitatii.
– Posibilitatea recuperarii cheltuielilor din alocatii de la bugetul de stat pentru proiectarea lucrarilor de consolidare de la beneficiarii acestor proiecte, daca nu se continua actiunile de punere in siguranta, respectiv executia lucrarilor de consolidare, intr-un termen de 2 ani de la finalizarea proiectarii. Exista cateva zeci de proiecte executate pe baza acceptului Asociatiei de Proprietari care, ulterior, refuza semnarea conventiei pentru lucrari, spun reprezentantii municipalitatii. Ori, prin aceasta prevedere se pot recupera banii de proiectare sau se pot constrange proprietarii sa accepte consolidarea.
– Interzicerea oricarei forme de inchiriere pentru locuintele aflate in blocurile din clasa I de risc seismic. In primul rand este o masura de preventie pentru un potential chirias de buna credinta si in al doilea rand este o masura prin care putem stopa activitatile comerciale ale unor jucatori pe piata imobiliara care au in proprietate mai multe apartamente in blocurile din clasa I de risc seismic si nu au nici un fel de interes sa consolideze pentru ca asta le afecteaza veniturile pe termen scurt si mediu, spun reprezentantii municipalitatii.
– Interzicerea oricarei forme de comert la parterul blocurilor incadrate in clasa I de risc seismic fara a avea semnatura notariala a proprietarului care, constient de pericolul de prabusire a imobilului, isi asuma responsabilitea penala si are obligatia de a afisa la vedere in respectivul spatiu un document, care sa informeze asupra pericolului pe care il reprezinta imobilul respectiv in cazul producerii unui cutremur. Aceasta clauza pune in siguranta orice persoana care intra intr-un astfel de spatiu si responsabilizeaza proprietarul, spun reprezentantii municipalitatii.
– Obligativitatea proprietarilor de a avea si de a obtine la inchiriere, la instrainarea imobilului, certificatul seismic al cladirii, pe cheltuiala proprie. Aceasta prevedere pune in siguranta un cumparator de buna credinta care poate fi indus in eroare la tranzactie, spun reprezentantii municipalitatii. Mai mult noul proprietar cunoaste, astfel, de la inceput situatia reala si obligatiile ce decurg din aceasta situatie.
Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, exista o serie de facilitati financiare pentru proprietarii de locuinte persoane fizice:
– Finantarea integrala, din alocatii bugetare, a expertizarii tehnice a cladirilor de locuit, cu prioritate a celor multietajate, cu mari aglomerari de persoane, construite inainte de 1977;
– Pentru cladirile de locuit multietajate, incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic si care prezinta pericol public:
– Finantarea integrala, din alocatii bugetare, a proiectarii si executiei lucrarilor de consolidare aferente locuintelor proprietate privata a persoanelor fizice;
– Restituirea in rate lunare egale, fara dobanda, esalonate pe 25 de ani, a contravalorii executiei lucrarilor de consolidare finantate din alocatii bugetare;
– Exceptarea proprietarilor, persoane fizice, care realizeaza venituri medii nete lunare pe membru de familie sub castigul salarial mediu net pe economie de la restituirea contravalorii executiei de consolidare finantate din alocatii bugetare;
– Scutirea de taxa pentru emiterea autorizatiei de construire pentru lucrari de consolidare.