Guvernul infiinteaza un Program National "Sprijin la Bacalaureat, acces la facultate": liceele si universitatile de stat vor participa la concursuri de proiecte
Guvernul infiinteaza un program numit „Sprijin la Bacalaureat, acces la facultate”, care sa reduca abandonul scolar si universitar, sa creasca promovabilitatea la BAC si rata de inscriere la facultate. Executivul anunta ca a adoptat in sedinta de astazi Hotararea de aprobare a acestui program national. El se va desfasura timp de 7 ani, incepand cu septembrie 2015, cu finantare acordata de Ministerul Educatiei catre liceele si universitatile care se califica la competitii de acordare de granturi.
Guvernul anunta intr-un comunicat remis HotNews.ro ca a adoptat in sedinta de astazi, 15 aprilie 2015, printr-o Hotarare, Programul National „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate”. Este vorba despre „un program de interventie la nivelul invatamantului liceal si al invatamantului superior, ale carui directii de actiune vor conduce la ameliorarea calitatii educatiei prin cresterea gradului de trecere de la nivelul liceal catre nivelul universitar si imbunatatirea gradului de mentinere a studentilor in invatamantul universitar„, explica Executivul.
Obiectivele Programului sunt:
- reducerea abandonului scolar in anii terminali ai liceului la 3,5% [de la 3,8% in 2011- n.red.]
- cresterea ratei de participare si promovabilitate la examenul de bacalaureat la 59% in liceele cu performante slabe [rata de promovare a BAC-ului in 2014 a fost de 60,65% in iunie-iulie la nivel national, iar impartit pe filiere a fost de: 38,7% la liceele Tehnologice, 77,2% la liceele Teoretice si 67,8% la liceele Vocationale. Vezi aici analiza defalcata a promovabilitatii la BAC-ul 2014 – n.red.]
- reducerea semnificativa a abandonului scolar in primul an de facultate [20.000 de studenti au abandonat facultatea, in anul academic 2013-2014, in primii doi ani de studiu, potrivit Guvernului – n.red.]”.
Finantarea Programului National „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate” se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, cu incadrarea in sumele alocate anual cu aceasta destinatie si din alte surse legal constituite, se arata in proiectul de HG publicat de Ministerul Educatiei.
Guvernul precizeaza ca Ministerul Educatiei va finanta „proiecte acordate liceelor si universitatilor prin calificarea si participarea la competitii de acordare de granturi„. Programul National „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate” se va desfasura pe o perioada de sapte ani, incepand cu luna septembrie 2015.
Executivul motiveaza infiintarea acestui program pornind de la gradul de parasire timpurie a scolii in Romania. Parasirea timpurie a scolii (PTS) este definita ca procentul tinerilor cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani care au finalizat cel putin nivelul secundar inferior (clasa a VIII-a) si care nu mai urmeaza nicio alta forma de scolarizare sau formare profesionala. In Romania, in 2013, PTS era de 17,3%, iar tinta urmarita pentru 2020 este de 11,3%. La nivelul UE, tinta este de 10%.
Textul integral al Hotararii de Guvern privind aprobarea Programului National „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate”
Inainte de aprobare, Ministerul Educatiei a publicat pe edu.ro Proiectul de Hotarare de Guvern privind aprobarea Programului National „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate”. Vezi mai jos textul integral al proiectului.
„In temeiul art.108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 111 alin. (1) lit. a si art.223 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
ART. 1
Se aproba Programul National ‘Sprijin la bacalaureat, acces la facultate’ pentru o perioada de 7 ani, incepand cu luna septembrie 2015.
ART. 2
Obiectivele generale ale Programului National ‘Sprijin la bacalaureat, acces la facultate’ sunt:
a) reducerea ratei de abandon scolar in licee, respectiv reducerea ratei de abandon a studiilor universitare;
b) cresterea ratei de absolvire si imbunatatirea promovabilitatii la examenul de bacalaureat;
c) cresterea ratei de inscriere in invatamantul superior.
ART. 3
(1) Sprijinul consta in acordarea de granturi in vederea atingerii obiectivelor generale ale Programului National ‘Sprijin la bacalaureat, acces la facultate’ prevazute la art. 2.
(2) Sprijinul se poate acorda liceelor si institutiilor de invatamant superior de stat, conform criteriilor de eligibilitate prevazute la art. 5
ART. 4
Beneficiarii finali ai Programului National ‘Sprijin la bacalaureat, acces la facultate’ sunt, in special, elevii de liceu si studentii din invatamantul de stat care apartin unor grupuri dezavantajate sau sunt in risc de esec scolar, respectiv abandon a studiilor.
Art. 5
(1) Criteriile de eligibilitate, cuantumul sprijinului si metodologia de implementare se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari de guvern.
(2) Perioada de acordare a sprijinului este de maximum 4 ani pentru licee si de maximum 3 ani pentru institutiile de invatamant superior.
ART. 6
Finantarea Programului National ‘Sprijin la bacalaureat, acces la facultate’ se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, cu incadrarea in sumele alocate anual cu aceasta destinatie si din alte surse legal constituite„.
Proiect de HG de infiintare a Programului National Sprijin la bacalaureat, acces la facultate
Nota de Fundamentare
In Nota de Fundamentare a proiectului, Guvernul anunta ca au fost identificate trei categorii de motive pentru care elevii abandoneaza liceul sau nu reusesc sa promoveze examenul de bacalaureat:
- de natura pedagogica: „Motivele de natura pedagogica vizeaza calitatea scazuta a serviciilor educationale furnizate in licee – elevii nu sunt pregatiti la un nivel satisfacator, ceea ce conduce la esec si abandon”.
- de natura financiara: „Motivele financiare fac referire la costurile directe ridicate pe care le presupune frecventarea cursurilor, cum ar fi transportul, subzistenta si cartile”.
- de natura personala: „Motivele personale includ evenimente care nu tin de vointa elevului, cum ar fi migratia parintilor, lipsa de informare cu privire la beneficiile scolarizarii, discriminarea sau stigmatizarea in mediul scolar, precum si optiuni lipsite de viziune, cum ar fi faptul ca elevii mai degraba doresc sa realizeze un venit sau sa dispuna de timp liber, in loc sa mearga la scoala”.
Dupa terminarea invatamantului obligatoriu (care este pana in clasa a X-a, inclusiv), „exista o discrepanta majora, in ceea ce priveste rata participarii scolare, intre persoane de etnie roma si cele de alta etnie, in special pentru grupa de varsta 16-19 ani”, avertizeaza Executivul. Concret, sub 25% dintre tinerii romi sunt elevi, comparativ cu peste 75% pentru populatia non-roma.
Media abandonului scolar la nivelul liceelor a crescut de la 2,2% in 2009 la 3,8% in 2011, in procent mai mare in liceele tehnologice (5,3% in 2011 – amintim ca si absolventii liceelor tehnologice dau Bacalaureatul, iar din 2009, de la desfiintarea scolilor de arte si meserii care nu se finalizau cu BAC, tinerii cu note foarte mici la Capacitate s-au dus pe aceasta ruta liceala), precum si in liceele din mediul rural (aproximativ 7% in clasa a XI-a in 2012).
„In aceeasi perioada, rata de absolvire cu diploma de bacalaureat a elevilor in varsta de 18 ani s-a diminuat de la 63,4% la 39,2%, in mare parte datorita modificarii procedurilor de derulare a examenului. In medie, rata de absolvire la bacalaureat a scazut de la 78% la 58% din 2009 pana in 2013, rezultate mai scazute fiind inregistrate la liceele tehnologice (aproape 20% in unele cazuri)„, precizeaza Guvernul.
Astfel, datele arata ca, in anul scolar 2013-2014, o suta de mii de elevi fie nu au promovat examenul de bacalaureat, fie nu au participat la acest examen, se mai arata in Nota de Fundamentare.
Executivul adauga ca 20.000 de studenti au abandonat studiile universitare, in anul academic 2013-2014, in primii doi ani de studiu.
Studentii considerati in situatie de risc de abandon a universitatii fac parte, de regula, din urmatoarele categorii:
- studenti care au intrat la universitate cu note mici la examenul de Bacalaureat
- studenti care provin din mediul rural sau grupuri socio-economice dezavantajate
- studenti de etnie roma
„Acesti studenti se confrunta deseori cu probleme academice si de adaptare in timpul anilor universitari, probleme care conduc la rezultate inferioare colegilor de an si la o tendinta de izolare sociala in comunitatea universitara. Fara un sprijin adecvat, acesti studenti sunt prea putin in masura sa identifice modalitati adecvate prin care sa evite rezultatele scazute si parasirea timpurie, care pe termen lung au ca efect excluziunea sociala”, se arata in Nota de Fundamentare.
Documentul mentioneaza ca „in vederea realizarii obiectivelor acestui Program national s-a aprobat de catre Guvern si Presedintele Romaniei, un Memorandum privind contractarea de la Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare a unui imprumut in vederea sustinerii implementarii obiectivelor, inclusiv a raportului negocierii, precum si a textului negociat al Acordului de Imprumut, iar in data de 16.03.2015 Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare a aprobat imprumutul”.