Sari direct la conținut

Guvernul modifica Legea Educatiei prin Ordonanta de Urgenta: Durata invatamantului obligatoriu creste la 11 ani si clasa a IX-a ramane la liceu. Cand vor da elevii examene interdisciplinare la Evaluarea Nationala si la Bacalaureat

HotNews.ro
Remus Pricopie, Foto: Agerpres
Remus Pricopie, Foto: Agerpres

Guvernul a adoptat in sedinta de astazi, 23 decembrie, o ordonanta de urgenta care modifica Legea Educatiei Nationale. Clasa a IX-a ramane la liceu, durata invatamantului obligatoriu creste de la 10 la 11 ani (asadar sunt obligatorii clasa pregatitoare, clasele I-VIII si IX-X) si se amana termenul introducerii de examene interdisciplinare. „Primul an in care vom avea examenul de Evaluare Nationala si Bacalaureatul in formula interdisciplinara va fi anul 2019”, a anuntat ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie. Acesta a precizat ca interdisciplinaritatea este metoda folosita in testele PISA si „acesta este un motiv pentru care noi avem rezultate mai slabe la PISA, pentru ca noi nu pregatim elevii in acest sens”. Precizam ca modificarea la Legea Educatiei Nationale a fost facuta la fel ca anul trecut, printr-o ordonanta de urgenta promovata in perioada sarbatorilor de iarna.

Guvernul a adoptat in sedinta de luni, 23 decembrie, OUG pentru modificarea Legii Educatiei Nationale nr.1/2011 si pentru luarea unor masuri in domeniul invatamantului.

Principalele modificari pe care le aduce ordonanta la Legea Educatiei Nationale (LEN):

  • se mentine durata de 4 ani pentru ciclul gimnazial si pentru liceu. Ordonanta de Urgenta elimina prevederea Legii Educatiei Nationale potrivit careia clasa a IX-a trebuia sa treaca in invatamantul gimnazial si liceul sa se reduca la o durata de 3 ani;
  • creste durata invatamantului obligatoriu de la 10 la 11 ani. Prin introducerea clasei pregatitoare si prin mentinerea duratei de 4 ani a liceului, invatamantul obligatoriu creste de la o durata de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, invatamantul obligatoriu va fi format din:

– clasa pregatitoare;

– clasele I – VIII;

– clasele IX – X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai scolii profesionale, pentru cei care aleg traseul invatamantului profesional si tehnic;

  • se amana introducerea testelor transdisciplinare la Evaluarea Nationala, Admiterea la liceu si Bacalaureat. Ele vor fi introduse incepand cu generatiile de elevi care intra in clasa a V-a, respectiv in clasa a IX-a, in anul scolar 2015 – 2016

Aceasta prevedere „nu modifica pe fond Legea Educatiei Nationale, ci modifica momentul aplicarii prevederii respective”, a declarat ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie. Acesta a precizat ca este vorba despre evaluarea de la sfirsitul clasei a VIII-a – Evaluarea nationala, admiterea la liceu si Bacalaureatul, unde „forma prevazuta de actuala lege care ar fi trebuit sa intre in vigoare in 2 ani are in vedere o abordare interdisciplinara”.

„Eu sunt cu totul de acord cu aceasta abordare interdisciplinara. Ce inseamna acest lucru: ca nu mai dai subiecte la examen, de exemplu, strict de matematica, fizica sau chimie, ci poti sa dai subiecte care abordeaza in egala masura fiecare disciplina. Practic, le dai probleme de viata, si nu probleme de discipline”, a explicat Remus Pricopie.

Ministrul a afirmat ca „aceasta este de exemplu metoda folosita de OECD la PISA si acesta este un motiv pentru care noi avem rezultate mai slabe la testele PISA, pentru ca noi nu pregatim elevii in acest sens. Prin urmare, noi nu respingem acest concept, dar orice profesor stie ca nu poti sa evaluezi copiii dupa o alta metoda decat cea pe care ai folosit-o la clasa. Ori prima data o abordare interdisciplinara la clasa a aparut in anul scolar 2013-2014, adica in acest an scolar, la ciclul primar, urmand ca in anii urmatori sa introducem aceasta evaluare interdisciplinara si la gimnaziu, si la liceu”.

Prin urmare, primul an in care vom avea examenul de Evaluare Nationala la sfarsitul clasei a VIII-a si Bacalaureatul tot in formula interdisciplinara va fi anul 2019. Deci pentru cei care incep clasa a V-a, respectiv liceul, in anul scolar 2015-2016, a anuntat Pricopie.

  • Consiliul National al Rectorilor a devenit prin lege partener de dialog social al ministerului. Orice ministru este obligat sa consulte consiliul inainte de a elabora un act normativ

„Consiliul National al Rectorilor a devenit prin lege partener de dialog social al ministerului. Nu mai este doar o structura consultativa generic definita, ci este prin lege un partener de dialog social. Realizarea actului normativ care statueaza acest lucru este o incununare a unor dialoguri foarte bune pe care le-am avut in acest an. Practic tot ce am realizat in acest an a fost prin consultarea rectorilor si extrem de important zicem noi este faptul ca acest consiliu a devenit partener de dialog social al MEN”, a anuntat ministrul delegat Mihnea Costoiu.

Remus Pricopie, ministrul Educatiei Nationale, a adaugat ca „in legea 84/1995 consultarea cu Consiliul National al Rectorilor era obligatorie. Prin Legea Educatiei Nationale s-a scos acest lucru si in practica nici nu s-a mai intamplat. Ori noi avem acest reflex si am facut-o fara sa ne oblige legea, am fost in dialog permanent, dar consideram ca trebuie sa reintre in legislatie si indiferent cine este ministru sa aiba aceasta obligatie de a se consulta cu Consiliul National al Rectorilor”.

Costoiu a precizat ca „practic, in acest moment, vom fi in situatia ca indiferent ce act normativ va fi emis de catre minister, asa cum sunt sindicatele parteneri de dialog social, Consiliul National al Rectorilor sa fie partener de dialog social in calitate de patronat, intr-un fel sau altul. Este extrem de important ca indiferent cine va sta pe aceste scaune sa aiba prin lege obligativitatea consultarii Consiliului National al Rectorilor”.

Amintim ca si ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, si ministrul delegat pentru Cercetare si Invatamant Superior, Mihnea Costoiu, sunt rectori suspendati din functie pe perioada exercitarii demnitatii de ministru (Pricopie a fost ales rector al SNSPA, Costoiu – rector al Universitatii Politehnica din Bucuresti).

Rectorul Universitatii Ovidius din Constanta, Danut Tiberius Epure, retinut de Directia Nationala Anticoruptie dupa ce a fost prins in flagrant in timp ce primea mita, a fost vicepresedinte al Consiliului National al Rectorilor din Romania, pozitie din care a fost suspendat dupa ce a fost retinut (Sursa). Citeste si: Consiliul National al Rectorilor acuza Legea Educatiei Nationale de discriminare. Opozitia face presiuni asupra CNCD sa declare discriminatorii anumite prevederi ale legii – surse

  • absolventii invatamantului profesional vor putea continua studiile liceale la forma de invatamant cu frecventa. Legea educatiei nationale acorda posibilitatea absolventilor invatamantului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile invatamantului liceal, doar la forma cu frecventa redusa.

Remus Pricopie, ministrul Educatiei, a declarat ca potrivit Legii Educatiei Nationale daca cineva care parcurge invatamantul profesional vrea sa mearga mai departe la liceu, atunci este obligat sa mearga la seral. „Ori aceasta este o greseala, trebuie sa ii dai posibilitatea sa opteze, fie pentru forma de zi, fie pentru forma de seral, dar nu poti sa il obligi sa mearga la seral”, a precizat ministrul.

Ministrul a precizat ca „invatamantul profesional poate sa inceapa de anul viitor dupa finalizarea clasei a VIII-a. A crescut semnificativ numarul de firme implicate in organizarea scolilor profesionale si vom merge mai departe pe aceasta directie. In anul scolar anterior am avut 1.551, anul acesta in jur de 2.500 si in continuare sunt colegi din minister care sunt implicati intr-un dialog cinstrant fie cu diverse asociatii de producatori pe anumite domenii, pentru a extinde aceasta colaborare pe zona scolilor profesionale”.

Invatamantul profesional va fi 3 ani, iar cei care vor dori sa se intoarca la liceu se vor intoarce in clasa a XI-a, cu posibilitate si la zi„, a declarat Pricopie.

  • acorda tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun si elevilor din invatamantul profesional. In prezent, se asigura tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun doar pentru elevii din invatamantul obligatoriu si liceal, creandu-se o situatie discriminatorie pentru elevii din invatamantul profesional, potrivit Ministerului Educatiei Nationale (MEN).
  • Se fac o serie de precizari suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unitatilor de invatamant. Legislatia actuala nu precizeaza foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de invatamant la alta. Prin modificarile aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifica acest subiect.

Aceste prevederi care vizeaza finantarea in invatamantul preuniversitar „nu schimba pe fond ceea ce se intampla acum, ci doar clarifica modalitatea prin care spre sfarsitul anului poti sa muti banii de la o scoala care are un plus in buget catre scolile care au un minus in buget. Este pur si simplu o chestiune tehnica”, a precizat Pricopie.

  • Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza in invatamantul preuniversitar, pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare

Cadrele didactice netitulare calificate, care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/catedra, au posibilitatea de a deveni titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, dupa parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.

„In lege este prevazut faptul ca cei care au sustinut examenul de titularizare si au nota peste 7 se pot titulariza si in anii urmatori daca gasesc un post. (…) Noi acum am dat o norma generala si extindem de la ultimii 3 ani la ultimii 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza in invatamantul preuniversitar pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare. Am considerat ca dupa 6 ani este greu sa mai recunosti un examen si daca in 6 ani nu au reusit sa obtina titularizare, atunci trebuie sa se prezinte din nu la examen. Se aplica inclusiv celor care au sustinut titularizarea in 2008”, a explicat ministrul Educatiei Nationale.

  • Se clarifica durata anului universitar pentru studentii din anii terminali, astfel incat acestia sa beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la 30 septembrie.

Mihnea Costoiu, ministrul delegat pentru Invatamant Superior, a precizat ca aceasta modificare a fost realizata „avand in vedere ca am avut foarte multe probleme cu recunoasterea unor drepturi ale studentilor, pentru ca nu era scris in lege ca anul universitar se incheie pe 30 septembrie”. Au fost afectate astfel alocatiile pentru copii orfani, banii pentru transportul pe cale ferata, pentru transportul in comun, unde exista interpretarea ca se acorda pana cand studentii iau vacanta, in loc de termenul: finalizarea anului scolar. „Atunci am precizat ca anul universitar incepe de regula in prima zi lucratoare a lunii octombrie si se finalizeaza in 30 septembrie a anului calendaristic urmator”, a precizat acesta.

  • Se modifica modalitate de alocare a fondurilor catre universitati. Finantarea universitatilor este completata prin incurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, sa participe la proiecte cu caracter educational. De asemenea, se asigura cadrul legal ca specialisti din diverse domenii de activitate sa ocupe functii didactice de predare, avand statutul de cadru didactic asociat invitat.

„Am dat posibilitatea agentilor economici si institutelor de cercetare de a finanta, pe baza de contract tripartit, studiile universitare de doctorat. Exista o lipsa a legislatiei, mai multi operatori economici erau nevoiti sa aiba un contract exclusiv cu tanarul doctorand, fara sa aiba un contract cu universitatea, si acest lucru nu era util. Acum se va putea realiza un contract tripartit: universitate-student-operator economic, astfel incat sa se poata organiza aceste studii in conditii foarte bune”, a explicat Costoiu.

Acesta a adaugat ca o alta prevedere introdusa la lege prin OUG prevede „ca in invatamantul superior poate functiona personal didactic asociat pentru toate functiile didactice. LEN interzicea ocuparea functiei de asistent ca si cadru didactic asociat si avand in vedere multiplele solicitari ale universitatilor, am permis acest lucru. De asemenea, am permis si angajarea specialistilor cu valoare stiintifica si profesionala recunoscuta in tara, cat si in strainatate, cu calitatea de cadre didactice asociate invitate”.

  • Se reglementeaza statutul Bibliotecii Pedagogice Nationale „I.C.Petrescu” care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare. Din cauza faptului ca imobilul ocupat, pana de curand, de Biblioteca Pedagogica Nationala „I.C. Petrescu” a fost retrocedat, institutia se afla intr-un mare pericol de a pierde fondul de carte si locurile de munca ale angajatilor sai, informeaza MEN. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei OUG se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale Regulamentul de organizare si functionare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din Bucuresti.
  • Un alt punct important al OUG se refera la reglementari privind declansarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind ca in anul 2014, o data cu finalizarea mandatelor unor membrii, posturile devin vacante.

„Sunt doua articole care vizeaza functionarea ARACIS. Anul trecut, exact in perioada aceasta, a fost prelungit mandatul membrilor ARACIS pentru depunerea dosarului, prelungire care viza evaluarea activitatii ARACIS. Avand in vedere ca la 31 decemebrie 2013 mandatul acestora a expirat, am facut precizarea ca ARACIS functioneaza in continuare legal pana la ocuparea posturilor prin concurs. Se precizeaza faptul ca o persoana nu poate indeplini calitatea de membru ARACIS mai mult de 2 mandate„, a declarat Costoiu.

  • Sunt corectii pentru invatamantul postliceal – Este vorba despre „modalitatea de adoptare a metodologiei privind sustinerea examenelor la invatamantul postliceal si corelarea certificatelor pe care le obtin absolventii de invatamant postliceal cu Cadrul National al Calificarilor. Aceasta este o cerinta europeana absolut obligatorie care a fost scapata din lege la vremea respectiva”, a declarat ministrul Educatiei, Remus Pricopie.
  • LEN a fost modificata astfel incat sa prevada ca la clasa pregatitoare nu se fac evaluari

„In lege, se introduce clasa pregatitoare, dar nu se precizeaza ce se intampla din perspectiva evaluarii; se spune in legea educatiei ca clasa pregatitoare devine parte a ciclului primar, dar intr-un alt articol de lege se precizeaza ca la ciclul primar evaluarea se face prin calificative. Ori noi am spus ca la clasa pregatitoare nu se face nicio evaluare, nici prin calificative, nici prin note. Si venim si completam legea, clarificand acest lucru: clasa pregatitoare ramane asa cum de altfel a fost si anul trecut si anul acesta, pe baza unui portofoliu pe care il realizeaza cadrul didcatic si il comunica parintilor in timpul anului si la sfarsitul anului scolar”, a declarat Pricopie.

  • Proiectul Bani de liceu va sprijini si tinerii saraci din mediul urban

„Avem tot interesul sa sprijinim tinerii sa mearga la liceu sa-si finalizeze studiile liceale. Exista un proiect – Bani de liceu – initiat in 2001-2002 si continuat prin Legea Educatiei Nationale. Dupa 12 ani de functionare, am constatat ca de fapt exista o categorie de tineri, cei saraci din mediul urban, care nu pot fi sprijiniti prin acest program. Prin urmare, OUG nu face altceva decat sa extinda instrumentul bani de liceu si pentru copiii saraci din mediul urban” – a declarat ministrul Educatiei Nationale.Se extinde astfel cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.

  • Se modifica modalitatea de finantare a universitatilor – se revine la indicatori de calitate

Mihnea Costoiu, ministrul delegat pentru Cercetare si Invatamant Superior, a declarat ca „finantarea sistemului de invatamant superior se va face pe baza unei metodologii care va fi elaborata de Consiliul national al finantarii, ca si pana acum, si aprobata prin ordin de ministru si care va avea la baza indicatori de calitate. Cu alte cuvinte, nu se mai pune problema finantarii pentru anul bugetar 2014 pe baza ierarhizarii si clasificarii, in conditiile in care a fost extrem de contestata si care este suspendata de catre instanta. Incepand cu 1 ianuarie, universitatile vor avea obligativitatea de transmite datele pentru calcularea indicatorilor de calitate si pe baza acestor indicatori de calitate se va face pe baze competitionale finantarea. Acest lucru e valabil atat pentru licenta, cat si pentru master si doctorat”. Citeste aici mai multe despre modificarea finantarii invatamantului superior

  • Se abroga articolul din Legea Educatiei care permite guvernului infiintarea unei facultati intr-o universitate fara consultarea universitatii

Ministrul delegat Mihnea Costoiu a anuntat ca OUG abroga articolul 132 alin (5) „prin care guvernul avea posibilitatea sa infiinteze facultati in universitatile publice fara aprobarea senatului universitar”. „Exista doar o expresie care spunea ca se poate consulta senatul si am abrogat acest lucru”, a declarat Costoiu. Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, a adaugat ca acel articol „era un abuz”.

  • Se abroga articolul din LEN care permite taierea finantarii din surse publice a universitatilor care incalca raspunderea publica

Se abroga de asemenea si „articolul 125 alineatul 1 litera b, care dadea posbilitatea ministrului educatiei sa blocheze finantarea universitatilor in conditiile in care avea o divergenta cu rectorul universitatii. In mod practic, acest lucru se intampla. Nu credem ca este util sa existe in mana ministrului, indiferent cum se cheama acesta, o parghie prin care o universitate sa fie pedepsita ca urmare a unei neintelegeri cu un rector”, a sustinut Mihnea Costoiu.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro